2008-04-11 23:40 #0 av: johan

När du lägger in bilder i Word, Excel, PowerPoint eller Outlook så krymper ofta programmet ned bilden så att det får plats på sidan. I Word blir bilden ofta lika bred som ditt papper och i PowerPoint blir den så stor som presentationen.

Trots att du ändra storlek på bilden eller beskär bilden behålls originalbilden. Detta är visserligen bra så att man kan ändra sig i efterhand, men det för också med sig att dina dokument blir onödigt stora och tunga att jobba med.

Lyckligtvis finns det ett bra verktyg för att komprimera bilderna. Verktyget introducerades i Office 2003, men har blivit enklare att hitta i Office 2007.

När du lagt in en bild och markerat den går du till fliken Bildverktyg, Format. Välj sedan Komprimera bilder.

 

Om du direkt trycker på OK så kommer alla bilder att komprimeras och få bra kvalitet för utskrift. Om du ska skicka bilden i ett mejl eller använda i en presentation i PowerPoint kan du även komprimera bilden ytterligare.

 

Välj knappen Alternativ… och bestäm upplösning och tryck sedan Ok.

 

När du tar en bild med en normal digitalkamera är dessa ofta runt 2500x2000 pixlar och 300 punkter per tums upplösning. Det är inte ovanligt att en sådan fil är mellan 800kb till 1,2mb. När du förminskat och komprimerad en sådan bild blir filstorleken istället mellan 30-50kb.

Dina vänner som fortfarande använder modem eller långsamt bredband kommer älska dig för att dina mejl inte tar flera minuter att hämta ned.