Annons:
Etikettwebbdesign
Läst 11740 ggr
johan
2007-02-24 23:32

Skriv texter som blir lästa

Visste du att bara 2 av 10 läser en hel text på en webbsida eller blogg? Se till att din text blir läst genom att lära dig dessa enkla knep.

Rubriken är viktigast

Det viktigaste i din text är rubrikerna. De ger läsaren en försmak av vad som komma skall. Rubriken avgör i många fall om du läser vidare eller inte.

Sex kraftfulla tips för lyckade rubriker:

  • Använd heta nyckelord och trender. Vi älskar att läsa om produkter och trender. Få med orden i rubriken för att locka läsaren.
  • Världens bästa tips, använd superlativ. Vi lockas mer av starka ord än oladdade ord. Håll med om att du blir mer nyfiken på "Världens godaste köttbullar" än om "Helt okej köttbullar"?
  • Få med allt i en mening. Om din artikel varken handlar om superheta trender och produkter eller kvalificerar för att vara "superbra", kan du i stället spotta ur dig hela artikeln i en enda mening. Meningen ger hela svaret på Vad, men inte Hur.
  • Ställ frågor. Frågor väcker intresse och i vissa sammanhang vill man inte avslöja hela svaret direkt i rubriken. Jämför till exempel "Windows Vista inte mycket bättre än Mac OSX" med "Är Windows Vista bättre än Mac OSX?".
  • Använd listor. Listor är ett säkert sätt att väcka intresse. Kvällstidningar säljer alltid med denna teknik. Och visst är den lika irriterande som effektiv? Det ger dessutom en bra känsla för hur mycket jag behöver läsa innan jag ens börjar. "10 enkla tips som ger dig snabbare dator." "15 raggningsrepliker som fungerar".
  • Använd verb. Verb, alltså sådant som man gör, får rubrikerna mer aktiva. Om du fortsätter läsa ser du exempel på hur jag använder detta.

I genomsnitt läser fyra av fem bara rubriken. Se till att fånga läsarnas intresse eller väcka deras nyfikenhet direkt. Här är några kontrollpunkter du kan gå igenom när du läser dina rubriker:

  • Lovar rubriken en fördel eller belöning för att läsa resten av texten?
  • Är rubriken tydlig och direkt? Får den budskapet sagt på ett enkelt och direkt sätt?
  • Är rubriken så specifik den kan bli? Skriv hellre "lär dig göra hemsidor på 1 dag" än "lär dig göra hemsidor snabbt".
  • Väcker rubriken nyfikenhet och lockar läsaren att läsa resten av texten?
  • Undvik negationer. Skriv "Fett-fritt" i stället för "innehåller inget fett".

Tipsen är hämtade från den brittiska sajten Modern Life is Rubbish, boken The copywriters's handbook av Robert W. Bly, samt svenska Språkkonsulterna.

Folk läser inte, de skannar

På nätet läser vi inte texter, vi skannar. Det innebär att vi snarare tittar på sidan än aktivt läser vad som står. Det är därför viktigt att göra det så lätt som möjligt att ta till sig innehållet på sidan utan att aktivt läsa den.

9 effektiva knep för att fånga läsarens blick:

  • Använd rubriker.
  • Lyft fram det som är viktigt. Fetmarkera viktiga ord, skapa tydliga länkar, använd bilder och illustrationer. Allt detta är sådant som ögonen fastnar på och snappar upp.
  • Skriv kort. Använd korta meningar och stycken. En mening bör innehålla mellan 10 och 25 ord.
  • Använd smala spalter. Texter som är allt för breda är svårare att läsa. Spalterna bör inte vara bredare än 60-70 tecken per rad.
  • Använd punktlistor. Punktlistor och numrerade listor är utmärkta verktyg för att göra texter lättlästa och bryta av längre texter. Numrerade listor är bäst för rangordnade saker. Punktlistor saknar ofta ordning.
  • Skriv enkelt. Använd inte svåra ord. Skriv så att alla förstår. Använd inte tekniska termer om inte minst 95 procent av läsarna förstår dem.
  • Skriv aktivt. Använd aktiva verb. "Vi serverar kaffe" är bättre än "Kaffe serveras".
  • Gör texten tydlig. Tänk på vilket teckensnitt du använder. Undvik för liten text. Använd bra radavstånd. Låt texten vara mörk på ljus bakgrund. Undvik bakgrundsbilder och rörlig text.
  • Kom till saken! Sluta babbla om oviktiga saker, kom till saken. Skriv det viktigaste först. Då är det större chans att man väljer just din text bland de andra sökträffarna på sökmotorerna.

Tipsen är hämtade från Språkkonsulterna och bloggen Backend Media.

Skriv för läsaren, inte för dig själv

Utgå alltid från vad läsaren har för glädje av det du skriver. Skriv inte vad du gör. Skriv hur det påverkar dina läsare. Vad har läsaren att tjäna på det du skriver?

Om du inte skriver sådant som läsaren har glädje av dröjer det inte länge förrän du bara har kvar den enda läsare du skriver för: dig själv.

Våga vara personlig

En text där man känner att man får veta något om personen bakom texten är ofta mer intressant än en stel opersonlig text. Bloggar är ett utmärkt exempel på detta. Även mer officiella bloggar strålar av personlighet.

Stava rätt

Din text blir mer lättläst om du stavar rätt. Som läsare vill jag inte stanna upp och tänka efter vad det egentligen står. En rättstavad text ser också mer professionell ut.

Tyvärr är det svårt att upptäcka sina egna stavfel. Själv vet man redan vad det står i texten och läser knappt vad man själv har skrivit.

Ett enkelt knep är att låta en vän korrekturläsa texten innan du publicerar den. Ett annat intressant knep som jag hittat hos Backend Media, är att läsa texten ord för ord baklänges. Då lurar du hjärnan så den inte ser helhetsbilden på meningarna och läser därför mer noggrant.

Relaterade länkar

Av: johan

  • [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('johan'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('johan', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

  • 2007-02-24

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
bildochfoto
2007-03-19 17:23
#1

Webbpennan har bra råd om att skriva på nätet.

Celia
2007-03-21 02:15
#2

Tack Johan, det här var jättebra! Får nog de flesta att tänka till :)

Mvh, Cecilia

Cattis
2007-03-23 19:59
#3

Också en jättebra artikel!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AndersE
2007-03-24 22:05
#4

Väldigt bra skrivet. Mycket bra att tänka på!

jackhansen
2007-06-19 03:35
#5

Starka råd, Johan! Till och med jag fick mig några tankeställare.

Jag kommer att citera dig på min sajt www.text.nu och länka folk hit till forumet!

Keep up the good work, som Jan Cederquist alltid sade till sina anställda på Hall & Cederquist!

johan
2007-06-19 19:43
#6

#5: Härligt att få erkännande av en copy-räv som du. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Cartman
2007-06-19 21:51
#7

#0 Mkt bra, nära tanken. Det borde finnas färre tips för det tänkta att lyckas som det finns tips för det skrivna att lyckas som det finns tips för det sagda att lyckas som det finns tips för det sagda och visuellt agerade att lyckas. Vilka punkter utesluter du om du endast vill att en humanist ska läsa?

Petersen
2007-06-20 02:20
#8

Ett & annat litet guldkorn kommer knyckas här.

Tackar för en läsvärd arikel.

johan
2007-06-20 02:24
#9

#7: Öhhh. Det var nog lite för klurig formulering för att jag ska förstå vad tusan det är jag ska svara på. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Cartman
2007-06-20 02:45
#10

#9 Du skrev "Skriv texter som blir lästa" med ett antal hållpunkter. Ok, om du vill att endast humanister ska läsa texten borde ju en och annan punkt strykas. Vilka? (ge fan i detta om du inte orkar, bara en tanke från mig)

Upp till toppen
Annons: