Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Datorköp Hårdvara Program för PC Program för MAC Annonsprogram / Virus Windows XP, 7 och 8.x Windows 10 01. Internet 02. Microsoft Office 03. Operativsystem 08. Tillbehör 09. Spel 10. Nätverk & Brandväggar 11. Fildelning 12. Säljes/köpes 13. Övrigt 14. Off-topic Webbläsare Undersökningar/kluring Varningar För sajtvärd och medarbetare
Microsoft Office

Färga varannan rad i Excel 2003 automatiskt

2006-11-15 00:17 #0 av: johan

Att färga varannan rad med en ljus bakgrundsfärg kan göra dina Excel-listor med överskådliga. Med villkorstyrd formatering fixar du enkelt till listan!

Börja med att markera din tabell. Undvik att markera rubrikraden. I Excel 2003 markerar du enkelt hela tabellen genom att trycka på Ctrl+A.

Gå sedan till Format-menyn, Villkorstyrd formatering.

Använd villkorstyrd formatering för att färga varannan rad i Excel 2003. 

I första rutan (markerad 1 på bilden ovan) väljer du "Formeln är".

I formelrutan (2) skriver du in följande formel:
=REST(RAD();2)=0

Detta kontrollerar om radnumret är jämt delbart med 2.

Slutligen trycker du på Formatera (3) för att välja formatet på rader med jämt radnummer. Gå till fliken Mönster för att välja bakgrundsfärg.

Tryck slutligen Ok på alla dialogrutor.

I listan har du nu varannan rad färgad och varannan rad vit. Vad som är extra bra med denna lösning är att formateringen även blir rätt om du infogar eller tar bort rader i din lista.

Lista med varannan rad färglagd.

Av: johan

Datum för publicering

  • 2006-11-14
Anmäl
2006-11-15 05:42 #1 av: Cartman

Bra tips, celltillpiffning är jag usel på.

Anmäl
2006-11-15 10:18 #2 av: johan

I Excel 2007 kommer detta på köpet genom att kryssa i en kryssruta. Riktigt lyxigt!

 

Anmäl
2006-11-15 12:32 #3 av: Kaj

I Excel 2007 kan man även på ett mycket smidigt sätt formatera celler beroende på deras innehåll. En guide låter dig ange olika färgval, ikoner mm beroende på cellens egentliga värde. Man kan ange flera olika val så att en cell t ex får en röd färg om värdet är mindre än x, en annan färg om cellens värde är mellan x och y och en tredje färg om cellens värde är högre än y. Färgerna kan även vara gradierade på ett snyggt sätt.
Det går även att använda symboler i stället för färger t ex olika pilar som pekar upp, snett upp, snett ner och mycket mer.

Jag använder denna funktion i mitt excelark som jag gör mina löneutbetalningar på i mitt företag (som är helt automatiserat). Varje månad har sin flik med mina löneuttag, skatt, arbetsgivaravgifter, bilförmåner, traktamenten, personliga uttag mm som jag använder i min bokföring. Sedan har jag en flik med totalen för hela året som även sänds in till skattemyndigheten varje år. Där räknas alla flikars löneuttag, skatt, arbetsgivaravgifter mm ut till ett totalbelopp för året. I den har jag lagt in färgkoder på bruttolönen så att den är grön så länge månadernas totala uttag är under brytingspunkten, gul om de är mellan den lägre brytningspunkten och den högre och röd om den är över den högre brytningspunkten. Får på så sätt färgsättning på cellen beroende på om jag får enbart betala statlig skatt på 20 % eller om jag kommer att behöva betala mer än så i skatt.

Det finns så mycket man kan göra  Excel 2007 som gör dina excelblad överskådliga med färger och ikoner så de blir överskådliga utan att man behöver läsa respektive cells värde direkt. Färger och bilder säger mer än siffror om man endast vill göra en sanbb överblick av bladet.

Anmäl
2006-11-15 19:15 #4 av: MarieK

TACK... åh så jag har försökt att få till detta på ett enkelt sätt. Nu kan jag äntligen göra det, tack igen! :-)

Anmäl
2007-01-14 20:06 #5 av: morpheo

och för oss med engelsk excel?

Anmäl
2007-01-14 20:32 #6 av: johan

I engelsk Excel är formeln

=MOD(ROW(); 2)=0

// Johan

 

Anmäl
2007-01-16 10:52 #7 av: Zpookey

Jag har en annan fråga.
I din bifogade bild så har du pilar som jag antar är sorteringspilar eller rullister....hur gör man sådana?

Anmäl
2007-01-16 11:12 #8 av: johan

#7: AutoFilter! Världens bästa och enklaste funktion!

Stå i en lista, gå till Data, Filter, AutoFilter. Resten listar du snabbt ut själv!

I Excel 2003 finns en ännu bättre variant som heter Lista. Högerklicka i en tabell och välj Skapa lista (Create List). Vips har du autofilter på, en rad för att snabbt lägga till data och putta undan allt som ligger under listan, när du länkar till en listan så utökas området automatiskt, t ex vid pivottabeller, diagram och liknande.

 

Anmäl
2007-01-17 00:00 #9 av: Zpookey

#8
Får bara en lista och det är bara värdena rakt under listan som sorteras...de andra ändras inte...jag vill att alla raderna sorteras.

ex.
I A-raden vill jag har titlar typ namn, adress, telefonnummer etc.
I raderna nedanför vill jag då lägga in t ex kompisars namn och adresser osv.
Sen om jag sorterar namnen i bokstavsordning så vill jag ju givetvis att adresser och telefonnummer flyttas med.
Och i A-raden vill jag ha en drop-down på alla titlarna...så om jag vill sortera på adress så klickar jag på den rullisten etc...förstår ni vad jag menar?

Anmäl
2007-01-17 02:44 #10 av: kekke

#9

Vill Du sortera data i ett rektangulärt område
så ställ markören i önskad kolumn i området.
I verktygsfältet "Standard" hittar Du Sortera stigande
( A ovanpå Ö med en nedåtpil i jämte )
och Sortera fallande.
Tryck på dessa och se vad som händer

Anm. Inga helt tomma kolumner inom området,
undvik också helt tomma rader

/ kekke

 


 

Anmäl
2007-01-17 10:51 #11 av: johan

#9: Det låter som att du markerar hela A-kolumnen när du sorterar. Låt bli det. Stå bara i en cell i den kolumn du vill sortera på och sortera sedan. Markerar du flera celler så sorterar du bara det markerade områden, inte intilliggande celler i samma lista.

 

Anmäl
2007-01-17 15:30 #12 av: Mark

#9 Jag tycker det låter som om du har posterna i rader. Det blir enklare om du har dem i kolumner och etiketterna i rad 1. Finns ett kommando i Excel för att skifta detta.

Mark

Anmäl
2007-01-17 15:33 #13 av: Mark

#12 menade förstås tvärt om!

Anmäl
2007-01-17 16:18 #14 av: Zpookey

Men om jag sätter autofilter i kolumn 1 t ex...så kan jag inte göra en ny dropdown i kolumn 2...autofilter är redan ibockat.

Anmäl
2007-01-17 19:24 #15 av: johan

#14: Du kan bara ha ett Autofilter per blad, så du måste ta bort autofiltret och börja om. Det låter fortfarande som att du markerat A-kolumnen när du aktiverade autofilter. Markera bara en enda cell i den listan du vill ha autofilter på så fixar Excel resten så länge du inte har helt tomma rader eller helt tomma kolumner.

Excel 2003-funktionen Lista löser även problemet med att man bara kan ha ett filterområde per blad. Varje lista kan ha ett eget filterområde. Högerklicka i tabellen och välj "Skapa lista". 

 

Anmäl
2007-01-20 20:55 #16 av: Zpookey

#15

Nej....jag har bara markerat en enskild cell...inte hela kolumnen.
Kolla bilden jag skickar med...och titta på bild 3...kolumn C har inte sorterats trots att kolumn A har gjort det.

Anmäl
2007-01-20 21:56 #17 av: johan

#16: Du har en helt tom kolumn, så då uppfattar Excel det som två listor. Antingen tar du bort tomma kolumner (rekommenderas) eller så markerar du hela listan, dvs. alla tre kolumner, och sedan använder Data, Sortera för att ha enklare koll på vilken kolumn som ska sorteras.

 

Anmäl
2007-01-21 16:31 #18 av: Zpookey

Tack Johan...där var felet :)
Visste inte att Excell var så känslig :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.