Annons:
Etikettfildelning
Läst 3618 ggr
tudels
1/2/11, 7:20 PM

ofrivillig fildelning

Hej! jag bara sitter och funderar lite på något jag hörde härom dagen. om man sitter och laddar ner exempelvis en film med hjälp av nerladdningsprogram, är det egentligen inte olagligt. Det olagliga är att fildela, att lägga ut och dela med sig av filmen sedan. Men då kunde någon annan hacka datorn sa denne personen och kopiera filmen från mig när jag inte vet om det och då blir jag en ofrivillig fildelare som jag kallar det. stämmer detta överhuvudtaget och är det så att de kan ta av mig på alla nerladdningsprogram eller bara vissa? tyckte det verkade lite konstigt, trodde allting var olagligt jag.

Annons:
MichaelE
1/2/11, 9:59 PM
#1

Att ladda ned saker från nätet är inte olagligt, såvida inte materialet du laddar ner är olagligt distribuerat - det vill säga en piratkopia.

När det kommer till Torrent delning så delar du med dig samtidigt som du laddar ned och om du laddar ned piratkopierade filer så blir du automatiskt en olagligt fildelare.

Vad det gäller att någon skäl filer från din dator så är det nog mer personliga filer de är ute efter än Nalle Puh som man laddade ned olagligt till sitt barn - bara ett exempel. Så ofrivillig fildelare tror jag inte finns.

[cookies]
2/2/11, 7:04 PM
#2

Skulle någon gå in i din dator och "hämta filmen" så skulle det vara dataintrång på din dator… Men om du laddar ner t.ex. med ett torrent prograd så "Seedar" du medans du laddar ner, vilket menas att du delar med dig av de som du har laddat ner. Så på det sättet så kan se det som att man "hämtar" filer från någon annans dator…

Upp till toppen
Annons: