Annons:
Etikettvarningar
Läst 2525 ggr
[Norum]
9/26/10, 12:05 AM

Pdf

Om jag scannar in en blankett tex.. och sparar den som pdf. Kan jag på något sätt ordnas så att man kan fylla i uppgifterna direkt i filen? Alltså så att pdf-filen blir skrivbar..

Annons:
guraknugen
9/26/10, 1:21 AM
#1

Spontant känns det som att om man skannar till PDF så blir PDF-filen som en bildfil. Man borde väl köra via någon sorts OCR-tjosan i så fall antar jag, och sedan konvertera till PDF. Skulle inte förvåna mig så ej sker i de flesta skannerprogram. Dessutom vill man ju ändå rätta texten som OCR-programmet får fram, då det alltid brukar bli en massa fel.

Men jag gissar bara, kan inget om datorer.

Hade det varit jag, hade jag sparat det jag skannar som någon form av textfil, exempelvis ODF eller liknande (via något OCR-program) och sedan rättat den i OpenOffice.org för att till sist exportera till PDF. Eller inte… har aldrig stött på problemet så det är lite svårt att gissa vad man skulle göra…

Inkanyezi
9/26/10, 7:48 PM
#2

Det går att göra om du har Acrobat

guraknugen
9/26/10, 9:03 PM
#3

Vad är det förresten för blanketter som du skannar in? Varje gång hittills jag behövt någon blankett har jag hittat den på nätet i just PDF-format, bara att ladda ner. Onödigt att uppfinna hjulet ännu en gång, så att säga…

Oftast är den skapad så att man kan fylla i den i vanliga PDF-läsarprogram (exempelvis Adobe Rader) innan man skriver ut den. Dock brukar man inte kunna spara den med texten ifylld, utan man får då lita till möjligheten att ”skriva ut som PDF”, och den kopian i sin tur, brukar man inte kunna redigera på samma sätt.

Upp till toppen
Annons: