Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 5123 ggr
Psyflex
7/12/10, 7:37 PM

Nätverks-kortet

Jag håller på och installerar om datorn och ska installera nätverks kortet och får fram (The realtek Network controller was not found if depp sleep mode is enabled please plug the cable.) Hur fixar man till de? Har hållt på i snart 3 dyngn har fan i mig gjort allt jag har gjort reset i bios, Jag har gjort reset på Cmos men inget resultat.

Jag kör med windows 7

Annons:
Zepp
7/12/10, 8:10 PM
#1

Plocka ut nätverkskortet och läs vad det heter.. gå sen till tillverkarens sida och hämta rätt drivrutin!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Psyflex
7/12/10, 11:03 PM
#2

Saken är den att jag kan inte ta bort det för det sitter på moderkortet. Och jag har testa att ta ner drivers för det och installera men får upp detta då precis som jag skrev. (The realtek Network controller was not found if depp sleep mode is enabled please plug the cable.)

Zepp
7/13/10, 12:08 AM
#3

Då är det genast lite knepigare.. steg två blir då att köpa/låna ett annat närverkskort att testa med.. har du bärbart eller stationärt?

Iallafall så kan man testa med ett USBnätverkskort!

Du har kollat i BIOS på alla inställningar.. wake on lan o sånt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Psyflex
7/13/10, 2:15 AM
#4

Hm hur hittar jag det? och vågar vara där och ändra något?

Zepp
7/13/10, 2:55 AM
#5

Du har inet satt i patchkabeln som du uppmanas att göra?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
7/13/10, 11:31 AM
#6

Alldeles självklart måste du kolla dina inställningar i BIOS och ändra om det behövs. Det är vettigt att göra det om man installerar ett annat kort, eftersom man kan ha flera nätverkskort, och det kan bli problem om de delar resurser, även om något av dem inte används.

Men drivrutinerna ska finnas att tanka ner från tillverkaren av moderkort och/eller dator. Man installerar drivrutinerna efter att man har installerat systemet, det är en ganska enkel historia.

Om du inte vågar göra ändringar i BIOS, så kan du ju aldrig fixa ett fel som finns där. Det finns också ett alternativ som är helt säkert, men som inte säkert ger dig tillgång till nätverkskortet, även om det är troligt att det kommer att vara aktivt: "Load optimized defaults". Den kan du alltid välja om datorn är i originalskick; dvs att du inte har installerat någon hårdvara som kräver ändringar (t.ex. RAID).

Men det kan tänkas att det saknas stöd för nätverkskortet i det OS som du installerar, och i så fall är enklaste lösningen att sätta i ett annat kort. Det är inget problem, bara att plugga i, och de är billiga.

Du kan enkelt kolla om kortet fungerar, genom att starta datorn med en Ubuntu live-skiva. Den kopplar upp sig på nätet om du har ett fungerande nätverkskort, men om kortet är avaktiverat kommer den så klart inte att göra det.

Och det är där BIOS-inställningarna kommer in. Kortet kan vara avaktiverat i BIOS. Du hittar det under Onboard Peripherals, och det går att bocka av och bocka i flera saker där, bland annat ljudkort, hårddiskkontroller och grafikkort; troligen också nätverkskortet.

Annons:
Psyflex
7/13/10, 3:48 PM
#7

Ok jag har läst vad du har skrivit nu men fattar inte till 100% så jag ska göra en video och lägga upp för att visa hur jag gör och vad som händer osv, Så håll ögona öppna under dagen så kommer den att finns här.

Psyflex
7/14/10, 4:58 PM
#8

Jag lyckas inte ladda upp någon video tyvärr men är det någon som har något tips hur jag kan lösa detta? Dem tips som kommit fram här har jag testa med men inget av det funkar. Jag har inte testa med något annat nätverkskort en utan jag vill verkligen vara säker på att det inte är något fel på det jag redan har.

Inkanyezi
7/14/10, 5:02 PM
#9

Prova att starta datorn med en Ubuntu live-skiva och se om den kopplar upp.

Och så måste du ju kolla i BIOS att kortet inte är avaktiverat. Om kortet är OK kommer Ubuntu att koppla upp. Jag har svårt att tänka mig att du har provat de tipsen, för i så fall skulle du ju veta om det funkar.

Psyflex
7/14/10, 5:19 PM
#10

Hm hur får jag tag i den skivan?

Psyflex
7/14/10, 5:31 PM
#11

Här kommer det som står när jag ska installera mitt nätverkskort (The realtek Network controller was not found if depp sleep mode is enabled please plug the cable.) jag fattar inte varför den gör så. Har testa att installera om windows 5-6 gånger men lyckas inte fixa det ändå. Jag har testa att gjort reset på bios men det ger inget resultat de häller. Jag har även testa med att köra med en annan nätverks kabel men funkar inte häller jag har nog testa med allt tror jag men inte lyckas fixa det. När jag går in i enhetshanteran så finns allt utom nätverkskort i listan.

Inkanyezi
7/14/10, 5:38 PM
#12

Om nätverkskortet är avaktiverat i BIOS kommer det inte att dyka upp i listan i Windows. Du får nog lov att kolla på Onboard Peripherals i ditt BIOS om kortet är aktivt. Om det är avstängt kommer inget operativsystem att hitta det.

Ubuntu laddar man ner från nätet och bränner på skiva om man inte kan få en skiva av någon som har.

Psyflex
7/14/10, 5:44 PM
#13

Hm okej men jag var in och kolla nu och de var aktiverat. Så då lär ju mitt operativsystem hitta det. eller har ja fel?

Annons:
Inkanyezi
7/14/10, 5:48 PM
#14

Om du har Windows kan det tänkas att du behöver ladda drivrutiner innan systemet vill kännas vid kortet.

Psyflex
7/14/10, 6:14 PM
#15

men de blir ju svårt och köra ner drivers förre systemet. Och jag har aldrig behöva de förr efter som jag kör med windows 7 och den har hitta nätverkskortet förr utan att jag ens behöver installera dem.

Inkanyezi
7/14/10, 6:21 PM
#16

Man laddar så klart drivrutinerna efter att man har fått igång systemet. Och det har ingen betydelse om det inte behövdes förr; är de borta så är de borta och måste installeras igen om kortet ska funka. Nu vet vi ju inte om det är det som är problemet, men hur som helst kommer inget nätverkskort att laddas om du inte har drivrutiner till det, och om datorn var förinstallerad med det, så kan de ha funnits där, även om din nya installation saknar dem.

Att prova med Ubuntu är ett ganska säkert sätt att se om kortet funkar. Om det inte går med Ubuntu så kan du utgå ifrån att kortet är trasigt på något sätt, och då är det bästa du kan göra att avaktivera det i BIOS, så att det inte krockar med någonting annat, och att du i stället installerar ett annat nätverkskort.

Om kortet funkar i Ubuntu, men inte i Windows, så beror det på att du saknar drivrutin för det i Windows.

Psyflex
7/14/10, 6:28 PM
#17

Jag har installera drivers för kortet men när den är klar får jag öpp det jag skrivit i #11 Så hur mycket jag en aktiverar det i bios så lär jag ju få in mina drivers i systemet vilket jag inte har lyckas med på grund av det jag skrev. Och jag lär kolla med dig hur de ser ut med ubuntu varför just den skulle kunna lösa mitt nätverks problem när inte windows 7 gör det, Behöver jag inte drivers i Ubuntu också eller finns alla drivers med i systemet på den skivan? Fattar inte varför jag ska använda det och för de andra så vet jag inte ens hur Ubuntu funkar. Jag ska försöka igen och spela in ett klipp och lägga upp här så kanske du förstår vad jag menar. Kommer även att ta bilder hur de ser ut i mitt bios.

Inkanyezi
7/14/10, 6:32 PM
#18

Det handlar bara om att diagnosticera kortet, och visst finns drivrutinerna i Ubuntu. Du kan alltså utesluta att det skulle vara fel på nätverkskortet om det funkar i Ubuntu, och i så fall är det mest troliga att du helt enkelt inte har rätt drivrutin.

Men om de vägrar att installeras så kommer det helt enkelt inte att funka i Windows. En gissning är att det kan vara fel drivrutin du försöker installera. Kolla om det möjligen finns någon annan drivrutin hos tillverkaren, och kolla att du har drivrutin till rätt nätverkskort. Om drivrutinen inte vill se kortet, så kan det bero på att den är till ett helt annat chip.

Psyflex
7/14/10, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här kommer första bilden på hur mitt bios ser ut.

Psyflex
7/14/10, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här kommer andra bilden hur inställningarna för mitt nätverkskort i bios ser ut.

Annons:
Psyflex
7/14/10, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Här kommer en video hur de ser ut i enhetshanteraren.

Psyflex
7/14/10, 7:09 PM
#22

Här lägger jag upp en länk till min video som visar vad som händer när jag ska installera mina drivers, Kolla på den och säg sen vad det kan vara för fel efter ni kollat igenom både mina bilder och videon.

Länk: http://www.megaupload.com/?d=QIU0SCV5

Inkanyezi
7/14/10, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Det finns två möjliga fel:

  1. Det är fel drivrutin.

  2. Kortet kan vara trasigt.

Om drivrutinen inte hittar något kort kommer det självklart inte att dyka upp i enhetshanteraren. Där finns bara sånt som systemet känner igen, utom ibland, när en okänd enhet kan visas med ett frågetecken då den saknar lämplig drivrutin.

Det enklaste för att lösa problemet kan vara att helt enkelt stoppa i ett annat nätverkskort.

För att se vilket chip du har, kan du titta på ditt moderkort. Någonstans i närheten av portarna på baksidan ska det finnas ett nätverkschip, och om det är Realtek ska det ha en krabba ungefär mitt på. Det chipet har också ett nummer, som man kan använda för att hitta rätt drivrutin.

Om du inte har ett chip med en krabba på, så är det inte Realtek.

Psyflex
7/14/10, 8:27 PM
#24

Jag har en sida för alla mina drivers på gigabyte jag skicka en länk till dig där de står allt om mitt kort.

Länk: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2874&dl=1#ov

På den sidan så ser du allt vad som finns på mitt moderkort och även alla drivers som finns för processorn och moderkortet.

Inkanyezi
7/14/10, 8:41 PM
#25

Du kan ta hem diagnositkprogrammet för nätverkskortet och undersöka om det funkar. Du kan också gå till http://www.driveragent.com/gigabytepromo.php och kolla om driverscan kan hitta rätt drivare till kortet. Funkar inte det, så avaktivera kortet i BIOS och stoppa i ett nätverkskort på en ledig plats i stället.

Psyflex
7/14/10, 8:44 PM
#26

Jo ska testa de bara jag får tag i ett annat kort.

Psyflex
7/14/10, 10:15 PM
#27

Nu har jag kommit så långt att jag får en triangel vid klockan och nu finns det med i enhetshanteraren men jag kan inte installera mina drivers.

Annons:
Zepp
7/16/10, 4:00 PM
#28

Det fans ju några Disabled i BIOSet för närverkskortet.. det borde vara lätt att Enable dessa och starta om dator för att se om de gör någon skillnad?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: