Annons:
Etikettfildelning
Läst 2095 ggr
Staffan
2010-02-25 12:54

Skivbolagen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här med att skivbolagen påstår sig slåss för sin överlevnad är uppenbarligen en inte helt nytt fenomen…

// Staffan

Annons:
guraknugen
2010-02-25 18:33
#1

Nej, det har ju i alla fall pågått så länge jag kan minnas och jag fyller 44 i höst.

johan
2010-02-25 22:43
#2

Haha. Bäst på länge.
Först var det radio, sedan kassettband, sedan cd-brännaren och nu internet.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Fridaybrew
2010-02-26 00:30
Gnidde
2010-02-26 14:50
#4

Dom kör väl med SL:s sätt att räkna. Beräknad vist en milion kronor, värklig vist femhundratusen kronor AJf"#¤¤%##%%an en förlust på femhundratusen kronor Tyst min mun får du socker

Hälsningar Gnidde.

guraknugen
2010-02-26 18:59
#5

#2: Funderar på om inte rullbanden var med på ett hörn också. Tror man kunde köpa färdiginspelade rullband en gång i tiden.

#4: ”Värklig vist”? Hoppas de inte räknar som du stavar bara…

Tungan uteCool

AnteMsson
2010-02-26 22:13
#6

Ja..

Jag minns att det var en relativt stor verksamhet att låna både videokassetter av kompisar och var filmen bra kopieradde man ju den…
Samma sak med spel till spectrumen… Problemet var ju bara det att när man hade kopireat femtonde gången, på morsans gamla blandat-band - för att få in 300 Kb efter en halvtimmas väntan (om man inte hade tur och hade high-speed dubbing, vilket också skulle förbjudas eftersom det var enbart framtaget för kopiering av skyddat material….

Så var filmen omöjlig att se på, spelet gick inte att spela och det lät förfärligt i bilstereon när farsan efter många om och men hade hittat sitt gamla favoritband i högen bland andra kasetter.

Annons:
guraknugen
2010-02-26 23:49
#7

High speed dubbing främjar ju inte heller ljudkvaliteten direkt… (har bland annat att göra med spaltbredden i tonhuvudena som måste optimeras efter hastighet). Men när det gällde att kopiera spel kanske detta inte var lika kritiskt, har inte testat det själv heller. Kopierade miniräknarprogram en gång i tiden till rullband på en hastighet och det gick nästan att ladda in dem igen på dubbla hastigheten. Om man valde dubbla hastigheten funkade det om man skruvade ner pitchen en aning, om jag inte minns fel. Likadant med trummaskinprogram. Hade ingen dator på den tiden, så den varianten har jag inte testat.

Kommer ihåg att min bror, som hade en C64, gjorde en fuling mot en av sina kompisar. Hans kompis hade ett spel han ville ha, men min bror inget spel som kompisen ville ha, så brorsan laddade in sitt sommarolympiadspel på en kassett, bytta namn på det så att det skulle se ut som ett vinterolympiadspel som fanns på den tiden och som kompisen inte hade. Det tog ju några minuter att spara spelet och på ett ställe under pågående sparande tryckte han snabbt på paus-tangenten och släppte den sedan igen, så att spelet inte gick att ladda in sedan (felmeddelande). Kompisen klagade givetvis på att spelet inte gick att ladda, men det var ju svårt att bevisa att det var något fel med kassetten…

Upp till toppen
Annons: