Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 9929 ggr
MikaelM
11/10/09, 12:46 PM

Smidig lösning på Excels "veckonummer-bugg"?

Microsoft meddelar snällt att Excels funktion för att givet ett datum beräkna veckonummer, inte fungerar 2010 (klippt från Hjälp om Excel):

"Funktionen VECKONR betraktar veckan som innehåller den 1 januari som den första veckan på året. Det finns emellertid en europeisk standard som definierar den första veckan som den med flest dagar (fyra eller fler) som infaller under det nya året. Det betyder att VECKONR kommer att returnera veckonummer som inte stämmer med den europeiska standarden för år där den första veckan i januari består av tre eller färre dagar."

Det innebär att kalkylark som förlitar sig på VECKONR inte fungerar för datum 2010. En lösning som fungerar för alla dagar 2010 utom 1-3 januari är

VECKONR(datum;2)-(ÅR(datum)-2009)

En mer komplicerad formel hanterar 1-3 januari och även övergången mellan 2010 och 2011:

=HELTAL((A1-DATUM(ÅR(A1-VECKODAG(A1-1)+4);1;3)+VECKODAG(DATUM(ÅR(A1-VECKODAG(A1-1)+4);1;3))+5)/7)

(från http://www.rondebruin.nl/weeknumber.htm)

Är det någon som har en smidigare lösning?

Annons:
guraknugen
11/10/09, 7:55 PM
#1

Testade just i OpenOffice.org Calc för 2010-01-01. Resultatet blev vecka 53, precis som det ska vara. (formeln jag skrev var =WEEKNUM(A1;2) och i A1 skrev jag 2010-01-01 (för att enkelt kunna experimentera med fler datum).

Menar du på fullt allvar att det blir vad då med Excel? Vecka 1? Låter otroligt, men du har väl testat…

Ska man hålla på med datum ska man tydligen inte hålla på med pajasprogram som Excel, som exempelvis tror att år 1900 var ett skottår…

Så ja, jag har en smidigare lösning: Dumpa Excel och använd ett annat kalkylprogram, förmodligen vilket som helst. Och skriv ett brev till Microsoft som lyder ungefär så här: ”Gör om, gör rätt”. Det vore på tiden…

Testade just i GNumeric. Fick ett lustigt resultat i den: Vecka 0…! Det verkar som att den inte accepterar vecka 53… Se där, inte bara Excel som fjantar sig, tydligen…

guraknugen
11/11/09, 1:16 AM
#2

Och om någon undrade så ja, jag använder engelsk version av OpenOffice.org Calc. Använder man svensk OpenOffice.org så är det givetvis VECKONR man ska knappa in och inte WEEKNUM.

andersexcel
7/7/12, 4:42 PM
#3

Vad jag kan se så fungerar det med att använda returtyp 21 i Excel 2010 (rätta mig om jag har fel!).

Jag har skrivit ett blogginlägg om hur man kan använda VECKONR för att få svenskt veckonummer i Excel 2010:

http://andersexcel.se/visa-svenska-veckonummer-med-veckonr/

Men detta är inte helt enkelt att upptäcka i Excels felaktiga och förvirrande ”hjälp”…

Mvh
Anders

Halvdansken
7/7/12, 7:23 PM
#4

Kanske inte så lätt att dumpa Excel om man jobbar i stora organisationer där alla andra använder det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaybrew
7/9/12, 2:20 PM
#5

Tråden handlar inte om Excel 2010 utan en tidigare version , dock är året som avsees 2010, lite skillnad.

Tråden är antik!

/Fridaybrew

Upp till toppen
Annons: