Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 11607 ggr
LenaR
2009-02-27 20:06

Konflikt för IP-adresser

Vet inte om det här är rätt ställe att fråga på, men jag får ett meddelande om nätverksfel. Det står så här:

En annan dator i nätverket har samma IP-adress som den här datorn. Kontakta nätverksadministratören om du vill ha hjälp med att lösa problemet. Det finns mer information i händelseloggen.

Är det något jag borde göra något åt? Obestämd


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
DarkAnge1
2009-02-27 23:07
#1

Jag vet inte riktigt, men jag tror att det är en bra idée. Den andra personen (som har samma ip-adress som dig) kan nog dela filer osv men det blir kanske är du som får betala.
Jag är inte säker men det låter inte bra.

Kanske förklarade det på ett konstigt sätt.

andreas0
2009-02-28 00:56
#2

#0, Var händer det? Hemma hos din egen dator? Vid datorn på jobbet? Om det händer hemma, har du mer än en dator hemma? Eller någon annan enhet som använder ditt nätverk? (ex. spelkonsoll, handdator, osv.)

#1, Nej, det är inte så det menas. Vad det menas är att två datorer försöker använda samma ip-address på samma lokala nätverk (inte på internet, det kan inte datorn veta), det kan t.ex. hända om man har två datorer på samma nätcerk och ställar in samma ip-adress på båda. Dom flesta stöter aldrig på detta problemet eftersom dom flesta använder DHCP för att ställa in ip-adresser automatiskt, och då blir det rätt av sig självt.

LenaR
2009-02-28 13:25
#3

Andreas, det är min dator hemma. Jag har visserligen en annan, men den har varit trasig sen i höstas, och de har aldrig använts samtidigt. Ingen spelkonsoll eller så.

Kan jag somna om, eller ska det åtgärdas? Cool


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bogey
2009-02-28 20:57
#4

#3 Det är som #2 säger. Du har två datorer på nätet som försöker använda samma adress.

Nått bör du göra för en av datorerna kan inte komma vare sig ut på det lokala nätet eller internet.

Har du fått problemet nyligen?

Har du en trådlös accesspunkt?

Är accesspunkten skyddad mot åkomst för andra m.h.a. WPA kryptering eller allra minst WEP?

Har du råkat ut för det nyligen och du inte har nån annan egen dator igång samtidigt samt att din accesspunkt är oskyddad så kan du ha nån som utnyttjar din internetuppkoppling utan din vetskap.

LenaR
2009-02-28 21:10
#5

Bogey, jag har inte trådlöst internet, är det vad du menar med trådlös accesspunkt?

Fick upp en inforuta igår när jag slog på datorn. Men jag har inga problem själv, är någon av mina grannar drabbad..?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bogey
2009-02-28 21:19
#6

#5 Ja det var vad jag menade. Vad bra ett problem mindre att felsöka :-)

Dina grannar kan inte vara påverkade såvida ni inte delar samma internetanslutning.

Hur ser din internetanslutning ut. Är det en s.k. ADSL-anslutning, via kabelTV som ComHem eller bor du i flerfamiljshus med 1 hål i väggen?

Är det det sistnämnda så bör du nog nämna det för nätansvarig för din fastighet för då har de klantat sig och nån i fastigheten har problem även om inte du påverkas just nu.

Annons:
LenaR
2009-03-01 11:56
#7

Det är ADSL, så jag tar väl och gör… ingenting!

Tack så mycket för alla svar!!

Glad /Lena


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: