Annons:
Etikettprogramvara
Läst 12257 ggr
johan
2009-01-12 23:37

Slå ihop flera mp3-filer till en lång fil

Kan någon rekommendera att enkelt och gratis program för att slå ihop flera mp3-filer till en enda fil? Helst skulle jag vilja kunna göra det med iTunes-formatet AAC/m4a, men om det är enklare med mp3-formatet går det också.

Det jag vill kunna göra är att kombinera ljudspår från en talbok till en enda fil så det fungerar bättre i iPoden.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
guraknugen
2009-01-12 23:59
#1

Varför ett program för det?

Testade just följande i terminalen:

cat fil1.mp3 fil2.mp3 fil3.mp3 > NyFil.mp3

Fungerade utmärkt.

Bara att ta reda på vad cat motsvaras av i Windows och vad Windows använder istället för ">".

Alternativt, om man vill köra en fil åt gången:

cat fil1.mp3 > NyFil.mp3

cat fil2.mp3 >> NyFil.mp3

och så vidare.

Eller ännu enklare: Lägg hela raskedanget i en mapp, sedan i en terminal:

cat *.mp3 > NyFräschLångFil.mp3

Samtliga mp3-filer i mappen (om man nu befinenr sig i rätt mapp förstås) lägger sig nu på rad i den nya filen. Dock inte i valfri ordning, antar jag. Lär väl bli den ordningsföljd man sorterar efter.

Men i och för sig, även "cat" är ju faktiskt ett program…

johan
2009-01-13 01:06
#2

Undrar om det är motsvarande "join" som fanns i DOS…

Måste prova. Har inte tänkt på att mp3-formatet kunde vara så simpelt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

guraknugen
2009-01-13 18:27
#3

Inte jag heller, så jag provade först innan jag svarade…

En sak som jag just nu funderar på är hur det då fungerar med taggar…men vi provade det just nu och det var kanske inte lika roligt, fast det kanske inte är så viktigt. Vi satte just ihop två låtar och mediaspelaren (i detta fall VLC) visade då låttiteln på den andra låten, vilket jag tyckte var lite märkligt. Skulle taggarna ligga i slutet av en mp3-fil? Eller så kanske olika mediaspelare beter sig olika i det fallet.

Vad ”cat” gör (i Unix, Linux och så vidare, och jag antar att även OS X har ungefär samma uppsättning kommandon) är inget märkligare än att den skickar byte för byte från filerna till ”stdout” (oftast skärmen eller terminalfönstret). ”>” i mitt exempel dirigerar dock om strömmen till en fil istället. Om nu taggar ligger i början av filerna, så borde den nya filen ha taggar lite här och var och frågan är om det är bra eller dåligt eller om det inte spelar någon roll… Vi lyssnade nu i alla fall på skarven mellan låtarna och kunde inte höra något konstigt där.

En positiv sak var i alla fall att det gick fort. Igår när vi testade med tre låtar om sammanlagt 19 MiB tog det i alla fall klart mindre än en sekund på en 2,2 GHz-dator med dubbelkärna och 2 GiB internminne, det vill säga en kanske ”medelsnabb” maskin.

En sak som man INTE borde kunna göra är i alla fall att blanda filtyper. Det kan nog bli lite väl knepigt för den mediaspelare man använder… Och jag gissar att även bithastigheten (bit rate) och samplingsfrekvens måste vara samma för alla filer (vilket de med största sannolikhet är om det rör sig om en ljudbok).

En liten fundering bara, eftersom jag inte har en iPod själv, utan använder ett annat märke: Kan inte iPod hantera spellistor eller fungerar det bara lite klumpigt, eller varför finner du det smidigt att lägga ihop alla filer till en enda?

Min spelare har en simpel spellista som fungerar, men den är ju inte särskilt smidig att använda. Dessutom hade jag en funktion som bara spelar upp filer från en mapp och sedan stoppar när det är klart. Men när det gäller ljudböcker vill man ju fortfarande ha filerna i rätt ordning, och det är ju inte säkert att de blir…

johan
2009-01-13 21:45
#4

iTunes och iPod kan hantera spellistor alldeles utmärkt, men just när det gäller talböcker så är det bekvämt med en fet fil eftersom iPoden kan komma ihåg vad man senast var, medan jag själv måste komma ihåg vilken fil det var. Mp3-ljudböcker är ofta på 150 filer, så då blir det lite drygt att minnas det själv.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

guraknugen
2009-01-14 22:26
#5

Du menar att du kan avbryta och spela något annat och sedan, när du väljer den förra igen, så startar den där du avbröt senast?

johan
2009-01-14 23:00
#6

Precis. För talböcker och podcasts är det helt ovärderligt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Kaj
2009-01-16 12:38
#7

Har du prövat några av gratis programmen på portableapps.com ?

Om du går in under applications och sedan tittar under Music and Video så finns där ett par program som jag är nästan helt säker på klarar detta. Har precis för mig att jag själv testade något med lyckat resultat. Ifall de klarar Ipod formatet vet jag inte men MP3 borde funka.

med AudacityPortable kan du slå ihop filer och sedan exportera dessa till t ex MP3
Med BonkEnc portalbe kan du sedan koda om denna fil till AAC

Bäst av allt, dessa program behöver du inte installera på din dator. Dessa kan du köra direkt från en USB sticka eller en vanlig hårddisk utan installation.

guraknugen
2009-01-16 20:16
#8

Den metod jag själv nämnde, att helt enkelt bara hänga på filerna efter varandra så att det bildar en enda lång fil, kanske man kan beskriva med ungefär samma fraser som de använde i filmen ”Yrrol”:

- Man KAN göra så.

- Men det är inte rätt…

Men bara det funkar (och går snabbt) så behöver man ju kanske inte bry sig. Det handlar ju alltid om vad man vill uppnå och hur mycket jobb man är beredd att lägga ner för att uppnå det. Dessutom, så lär man sig ofta något när man försöker lösa det med de verktyg man redan har, i detta fall i form av vanliga kommandon. Är man lagd åt det hållet, så känns det ofta lite trevligt med hemmasnickrade lösningar. I just detta fallet tog det, i alla fall för mig, betydligt kortare tid att bara skriva in ett kommando jämfört med vad det hade tagit att leta efter ett program som gör jobbet. Dels brukar det finnas en uppsjö program att välja mellan som alla SER UT att göra jobbet, varav det alltid visar sig att de flesta av dem inte gör jobbet på det sätt man tänkt och så vidare.

Sedan är det alltid fördel ur ljudkvalitetssynpunkt, att inte behöva koda om. Här blir ju mp3-filerna helt opåverkade, bara hängda på varandra i en kedja i originalkodning. Inte att förakta, även om ljudkvaliteten kanske inte spelar så stor roll när det gäller ljudböcker.

Inkanyezi
2009-01-16 21:01
#9

I Windows borde det funka med "copy /b fil1.mp3+fil2.mp3+fil2.mp3+fil(n).mp3 storfil.mp3"

Med växeln /b talar jag om för copy att det inte är textfiler utan binära filer och att de ska kopieras oktett för oktett, precis som cat gör, och när jag sätter + emellan filerna läggs de ihop (konkateneras) till en enda stor fil.

Jag har inte provat, men det borde funka också med VBR.

guraknugen
2009-01-17 16:04
#10

#9 Vad händer om man struntar i ”/b”? Godtar den då inte vissa bytes om de inte är skrivbara tecken?

Inkanyezi
2009-01-17 16:19
#11

Det varierar i gamla DOS; i Windows av senare versioner har jag inte provat.

I DOS var det så här: Om systemet känner igen filerna som binära, så kopieras de oktett för oktett, men om systemet ser filerna som textfiler så tas ASCII 26 bort och ersätts med radbrytning i slutet av varje fil utom den sista som kopieras. Att textfiler kedjades ihop på det sättet berodde på att många program som läste text helt enkelt slutade läsa filen när de nådde ett filslutsmärke.

Om man alltså kopierar en binär fil och systemet anser att det är text, så kopieras bara fram till första "filslutsmärket", men binära filer kan ha många såna… Så därför är det säkrast när man använder copy att ange vilken typ av fil som ska kopieras.

DOS kände liksom Windows främst igen filerna på filtypen (ändelsen), men det kom ju med tiden till ganska många ändelser som systemet inte kände till.

Konkatenering av filer i MSDOS var ofta nödvändigt när man använde disketter (160 KB, 360kB, 720kB, 1,2MB, 1,4 MB) för att föra över filer från ett ställe till ett annat (sneakernet). När filen inte gick in på en diskett fick man dela upp den. Det fanns olika sätt att dela upp den, och smidigast var väl att använda ett arkivprogram, för då kopieras allting binärt och programmet ser själv till att foga ihop bitarna rätt. Nu när man har USB-stickor på flera GB finns ju inte det behovet längre, men jag gissar att copy fortfarande uppför sig på liknande sätt.

johan
2009-01-19 18:21
#12

Det fungerade så där med dos-kommandot. WMP läste filen och spelade hela, även fast den trodde att den bara hade samma längd som den första filen.

iTunes slutade spela efter första filens längd och det gick inte att konvertera till ACC. :(

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

guraknugen
2009-01-19 18:57
#13

Det var ju synd. Hade ju varit smidigt annars.

Det enda jag kan komma på annars, är väl att använda något ljudredigeringsprogram, exempelvis Audacity som inte är så där jätteavancerat men i alla fall klarar av sådana små saker. Dock betydligt mer tidsödande än den andra lösningen, men det borde ju å andra sidan fungera. Kom dock just på att Audacity inte har support för AAC, så där föll ju det också bort… Fast om man sparar resultatet som WAV (vilket man gör gen om att Exportera, för om man bara sparar så sparas det som ett Audacityprojekt och blir bara användbart i Audacity) så förlorar man ingen ljudkvalitet och kan då efteråt, med ett annat program, konvertera WAV-filen till AAC. Då får man bara ljudkvalitetsförsämring i ett led, nämligen WAV?AAC. Hade man sparat som mp3 hade man troligen fått två leds ljudförsämringar: mp3?mp3?AAC.

Letade lite på nätet efter andra ljudredigeringsproblem men fann inget som jag trodde på.

Men som sagt, det är kanske lite bökigt att använda ett ljudredigeringsprogram för en sådan sak, men det lär ju fungera i alla fall, om än lite overkill.

Kanske hittar man något om man söker på ”sound editor” eller ”audio editor” eller liknande.

Vet man exakt hur mp3-formatet fungerar, kan man ju alltid, efter att ha fört ihop filerna med enligt metoden vi diskuterat tidigare, använda en Hex-editor för att plocka bort sådant som inte är ljud, samt ändra lite i början. Vet inte hur mp3 fungerar, men när det gäller WAV så finns en massa information innan själva ljudet börjar: Samplingsfrekvens och en massa annat. Det sista man får veta innan ljudet börjar är hur många samples som följer. Den siffran (som för övrigt ofta står ”baklänges”, s.k. ”Little Endian” - exempelvis ska 01H 23H ska tolkas som 23H 01H, men vet inte om det är så även när det gäller mp3) måste man väl antagligen ändra på så att längden stämmer och så vidare. Kanske LITE överkurs dock…

Det lättaste är förmodligen att söka efter något färdigt… Men det verkar ändå som att det är ganska ovanligt att man vill sammanfoga ljudfiler, av någon anledning.

En pajaslösning har jag också: Spela filerna i realtid i rätt ordning och låt en ljudinspelare spela in det hela… Fast när det är klart har du ju redan hört hela ljudboken och behöver inte filen längre…

Annons:
johan
2009-01-19 19:35
#14

Det är märkligt att det ska vara så svårt. Hittade ett program som verkade lovande, men i gratisversionen fick man bara slå ihop 5 filer.

En talbok på 15 cd skivor med i snitt 15 spår på varje blir det många mp3-filer.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Hjortronsylt
2009-01-20 11:14
#15

Lyssnar själv mycket på ljudböcker och har en mp3-spelare som inte alltid följer mappar och kapitel som den ska, så även jag har letat efter ett program som packar ihop allt. Merge MP3 finns här! Glad

johan
2009-01-20 11:48
#16

Tack för tipset!

Hittade även ett annat gratis program som heter Mp3 Album Maker.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Kalle-B
2009-04-24 14:40
#17

Tack för tipsen. Jag har samma problem. dessutom testat några program - men inte fått något att funka. Ska testa Mp3 Album maker så får vi se..

Upp till toppen
Annons: