Annons:
Etiketthårdvara
Läst 8261 ggr
rumpino
2007-06-07 23:54

Varm laptop?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min HP blir väldans varm på undersidan .. vad är normalt? tog hem ett program som heter speedfan för att se hur varm burken var o detta såg väl inte så faraligt ut?

Annons:
johan
2007-06-08 00:44
#1

Det blir min Dell också. Tror tyvärr det är rätt normalt. Vissa Apple och andra märken har ju till och med blivit så varma att de börjat brinna.

Men men. Se till att inte täppa för luftintag och utblås när du sitter man datorn i knät.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

charlie
2007-06-08 15:24
#2

Bara för att utreda frågan hurvida datorer har börjat brinna så är det direkt felaktigt. Det har alla gånger handlat om att man haft datorer i anslutning till torra lättantändliga föremål, så som dammiga heltäckniningsmattor.

---

rumpino
2007-06-08 21:47
#3

okej   =)

har min ofta stående på en soffa .. det ska jag upphöra med i sånna fall    =)

rumpino
2007-06-09 22:05
#4

test

JimJ
2007-06-16 04:09
#5

Jag har fått veta att datorer inte kan börja brinna. Elektriciteten i datorn är inte tillräkligt hög/varm(?) för att kunna starta en brand. Eller har jag fel? Därimot kan en dator börja ryka av överhettning. :-)

Min mammas dator blir också extremt varm. Den kan man inte ha i knät, då får man bränn-märken. Ibland startar den även om sig själv när den blir på tok för varm. Även hon har en HP. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Petersen
2007-06-16 12:41
#6

Främst har det handlat om batterierna, inte datorn i övrigt som antänt/överhettats. Både Dell och Apple har haft kända modeller med dessa problem men det löstes med byte av batterityp.

Annons:
speeder5
2007-06-16 13:51
#7

min morsa har en Acer som kan bli ganska varm, även om den har insuget på ovansidan så har den en tendens att bli för varm.

Zpookey
2007-06-17 04:17
#8

Jag köpte en burk tryckluft och blåste rent alla flänsar och fläktar på min bärbara.
Sen installerade jag Notebook Harware Control http://www.pbus-167.com/ och sedan dess så har den varit både knäpptyst och sval.
Programmet rekommenderas starkt…och det är gratis.

JimJ
2007-06-17 15:29
#9

Jag tog en titt under mammas bärbara HP. Ventilarna går ju nedåt på den. Hur man än gör så täpper man ju till dem så luften inte blåser ut som den ska. Det är lite skumt tänkt utav HP. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Krikke
2007-06-17 17:37
#10

detta hände mig med min kassa 1 år gamla acer aspire 3003WLC

Fläkten känndes som varmvatten och processorn blev som en stekpanna så ettiketten har släppt lite…

En data kunnig skruvade upp den och tog bort massa dam, nu har den aldrig stängts av för den blivit för varm.

Men min data e alläment seg och så

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

JimJ
2007-06-18 17:20
#11

Zpookey, jag installerade programet du angav på mammas dator. Men det gjorde ju bara allting mycket värre. Windows har tidigare klockat ned datorn när den börjar bli för varm. Den brukar ligga på 800 Mhz. Men när jag installerade det där programet, är datorn uppe i 1,8 Ghz och temperaturen ligger mellan 80 - 90 grader på processorn. Det är ju på tok för mycket. Det går ju heller inte att klocka ned den, de funktionerna är låsta i programet. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Kaj
2007-06-19 13:34
#12

Spitt on it for a few minutes will you

"Från Alien 1 när Parker och Brett står i maskinrummet efter landingen på planeten och motorn är överhettad"

divansson
2007-06-19 23:34
#13

Syrrans blir jättevarm under.. en gång började den lukta bränt! :S

Annons:
gurin
2007-06-20 20:48
#14

Jag brukar ha mina bärbara på magen och ligga i sängen och både skriva och surfa. För att inte det kokta fläsket skall bli stekt så har jag en skärbräda i mellan. Då täpps varken insug eller utsut till och jag slipper bränmärken på magen.

mvh/gurin

JimJ
2007-06-21 02:53
#15

Jag har också letat efter något bra underlag. Jag hittade en vanlig kartongbit som fungerar aldeles utmärkt. Den kan man desutom vika ihop och lägga undan när man inte behöver använda den. :-)

Jag kommer ihåg att jag tidigare sett i datorbutiker på internet, att det säljs underlägg för bärbara datorer att ha i knät eller ligga i sängen med. :-) 

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Zpookey
2007-06-22 02:34
#16

#11

Vad har din mamma för dator?
Är det en dell så måste du ta ladda hem versionen just för dell.
Sen måste du ha Microsoft's .NET Framework Version 2.0 installerad på datorn

JimJ
2007-06-22 02:43
#17

Det är en HP Pavilion. Men jag fixade problemet imorse. Det som saknades var en nyare updatering av drivrutinen till processorn. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

rumpino
2007-06-27 23:46
#18

ah kanske jag också behöver sån? dock har jag aldrig updaterat en drivrutin till processorn … gör man det 'som vanligt' ?

JimJ
2007-06-28 01:27
#19

Om du går in på din dators tillverkares hemsida och letar upp din produkt. Då brukar det stå om det finns några tillgängliga nya drivrutiner. Att installera dem är oftast enkelt, genom ett knapp-tryck och sedan behöva trycka på "Nästa" knappen några gånger. Sedan brukar allting vara klappat och klart. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

rumpino
2007-06-29 21:05
#20

så enkelt =)  tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: