Annons:
Etikettinternet
Läst 681 ggr
Saber
2005-11-16 17:46

USA vann kampen om Internet

Länk

Har inte läst artiklen ännu men låter inte bra. Ingen ska vinna internet!

Annons:
Saber
2005-11-16 17:49
#1

Okej, det är kanske inte så farligt som det låter. Det blir kvar som det har varit tidigare i yttligare 5 år.

poike
2005-11-16 18:33
#2

Har inte läst på så noga, men jag tycker det fungerat mycket bra hittills. Tanken på att FN istället skulle börja kontrollera grejerna känns inte helt pålitligt.

tillalex
2005-11-16 18:40
#3

Det är nog för att Al Gore uppfann Internet Glad

charlie
2005-11-16 22:22
#4

Jag förstår egentligen vad som är hela dealen, Internet skapades i USA. Det vore som om Nigeria kom och talade om för oss hur Nobelfesten skulle arrangeras.

---

Pelle
2005-11-16 23:14
#5

Känns lite som en icke-fråga, men det är det mycket som gör. Skulle hellre se att EU och FN kikade lite mer på Echelon, utvecklingen av våra egna integritetskydd mm 

 Fast Nigeria får gärna bestämma över Nobelfesten om jag får bestämma över Internet….

 Då skulle det bara finnas .ifokus som toppdomän Flört

poike
2005-11-17 01:13
#6

Nja, det är ingen som äger Internet, det är just det som är speciellt med Internet. Mycket av det som låg till grunden för Internet kommer från Europa, och utveckligen idag är global. Dessutom måste alla vara hyggligt nöjda, för annars får vi flera separata Internet istället för ett enda.

USA har satt driften av en del kritiska funktioner för att hålla internet samman i en separat och mycket självstyrande organisation. Det är bra nog. Internet står för frihet, och ingen annan större organisation står för mer frihet än USA. Att klämma in det i FN som består av många diktaturer och vars grundregler skyddar förtryck är inte så lyckat.

Annons:
Asmodean
2005-11-17 06:33
#7

Det är ju inte så att USA "vann" styrningen av Internet, utan snarare att det inte blir några ändrigar från hur det fungerar nu. =D

Erik
2005-11-17 12:03
#8

… ska jag vara helt ärlig så är jag nog ganska lättad. Den styrning som har funnits hittils har fungerat riktigt bra, med tanke på den omfattning Internet har fått under det senaste decenniet.

Att själva diskussionen kommer upp ser jag dock som ett varningstecken. Nu har Internet blivit en politisk angelägenhet, och dess styrning någonting som politiker i större utsträckning kommer försöka blanda sig i. På sikt tror jag detta kommer vara en  rejäl bromskloss, för att inte tala om att det kommer leda till administrativa och tekniska svårigheter.

Kaj
2005-11-17 12:46
#9

Jag tycker att beslutet var ganska bra.

Jag har sett att utvecklingen har gått snabbt och problemfritt med nuvarande "ägare" av topdomäner. Jag kan inte se att USA utnyttjat detta i eget syfte att styra Internet dit dom vill.

Om FN tar över så är det ivart fall min uppfattning att det kommer att bli en bromskloss. Sällan brukar ju FN bli överens om något utan att det blir en massa strul och debatter först innan alla kommit överens. Om de skulle ta över ansvaret är jag övertygad om att utvecklngen av Inernet kommer att gå i stå

Erik
2005-11-17 13:13
#10

Kändes ju iaf bra att Koffi sa att FN inte var intresserat att ta över…

Upp till toppen
Annons: