Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 10334 ggr
[Jessica-B]
2011-04-02 15:54

Låsa redigering av cell

Kan man låsa en cell i Excel så att det inte går att redigera det som står i den? - För att sedan kunna låsa upp den genom nån meny eller så, efter behov.

Syftet i detta fall med att vilja låsa är för att jag ska ge bort en tabell till en person som inte alls är van vid excel. Och det är lätt hänt att man råkar radera en formel, vilket jag själv gjort många gånger som nybörjare.

Annons:
johan
2011-04-02 16:52
#1

Ja, fast du måste göra tvärtom. Först låsa upp de celler man ska kunna skriva i och sedan låsa hela bladet.

Vilken version av Excel har du?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Jessica-B]
2011-04-02 18:09
#2

På så vis.. låter krångligt med tanke på att jag redan gjort en tabell med formel, som jag gärna slipper att göra om på ett nytt blad. Sen vill jag själv enkelt kunna gå in och ändra i dokumentet på hennes dator med en(eller flera) enkel(enkla) knapptryckning(ar).

Om metoden är hyffsat smidig skulle jag verkligen uppskatta om du ville förklara hur det funkar. :) Annars tror jag att jag avstår faktiskt hehe.

Jag kör version 2007.

johan
2011-04-02 18:23
#3

Det behöver du inte.

  1. Markera de celler som ska gå att redigera.
  2. Högerklicka och välj Formatera celler (ctrl+1)
  3. Gå till fliken Skydd och kryssa UR att cellen är skyddad. Tryck ok.
  4. Gå till fliken Granska och välj Skydda blad.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Jessica-B]
2011-04-02 20:12
#4

Du är en ängel! Provade precis och det fungerade hur smidigt som helst.
Tack ska du ha Johan! :)

hfposeidon0316
2017-04-21 10:35
#5

Går det verkligen inte på nåt annat vis? Jag har massor av celler i ett helt färdigt dokument och där ska ungefär 5% låsas resten vara upplåst. Är det bara att börja om från början alltså ?

Veda
2017-04-21 12:09
#6

Nejdå, du behöver inte börja om från början. Markera bara först  hela dokumentet och lås upp alla celler. Sen markerar du dem som ska låsas och skyddar bladet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: