Annons:
Etikettprogramvara
Läst 8964 ggr
beem
5/29/11, 6:42 PM

Överföra foton från kamera till datorn

Kan försöker föra över foto från kameran till datorn (Windows Vista). Jag är ovan vid Vista och det gör att det går inte bra för mig.

Jag får olika alt. var mina foton ska föras bla. Photoshop, Windows mm.

Jag väljer Windows.

Jag kan välja att lägga till en tagg. Jag gjorde det för att sen hitta mina foton.

Frågan kommer  om jag vill importera eller exportera. Jag väljer importera. Jag ser att något händer - programmet räknar ner från tex 10 foton till 1.

Men sen - var tar mina foton vägen ?

När jag söker på det namn jag gav mina foton hittas inget.

Jag har kolalt på Microsofts hemsia och där finns en instruktion men den slutar vid att importera foton. Säger inget om var jag ska hitta dom.

Måste jag ha ett program i datorn för just min kamera - en Sony ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Zepp
5/29/11, 10:06 PM
#1

Var lägger du dom?

De hamnar alltid där du lägger dom.. annars i mina document, foton, bilder eller liknande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jalking
5/30/11, 12:19 AM
#2

Du kan ju alltid testa att söka på *.jpg
I Mina Dokument till att börja med, finns de inte där så sök på hela hårddisken.

Fridaybrew
5/30/11, 1:31 AM
#3

Varför inte bara använda utforskaren från början? kameran borde dyka upp där som lagringsenhet och sen är det bara kopiera klistra in.

/Fridaybrew

beem
5/30/11, 3:23 PM
#4

# 1 - Jag får aldrig ens möjligheten att välja var bilderna ska läggas.

# 2 - ska testa det.

# 3 - kopiera klistra låter onödigt jobbigt. Det måste ju gå på annat sätt………..antar jag.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
5/30/11, 3:25 PM
#5

Jag har nu sökt via jpg men de foton jag la in finns inte.

 Jag har provat föra över igen och det ser ut som de förs över men sen finns de inte.

Jag måste nog installera CD' n som hör till kameran då. Jag hade tänkt slippa göra det då datorn med Vista inte används så ofta av mig.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Fridaybrew
5/30/11, 4:10 PM
#6

ctrl-c    ctrl-v   jobbigt ok!?! Tar inte ens 5 sekunder sen klart. Men fippla på du med cd installationer och extraprogram som slöar ner datorn …..du vet tydligen bäst =)

/Fridaybrew

Annons:
Inkanyezi
6/1/11, 6:05 AM
#7

Det smidigaste för att föra över bilder är onekligen filhanteraren, av det enkla skälet att man för över dem till ett ställe som man själv väljer, så att man vet var de hamnar.

En del albumprogram har också hjälpmedel för att föra över filer, men det finns hakar, och de är ganska allvarliga. Exempelvis i Photoshop Elements, kan programmet radera filerna från minneskortet eller kameran, utan att de är sparade på rätt plats på hårddisken. Det säkraste är att i stället använda filhanteraren, så att man har koll på vad man gör med filerna.

Man behöver inte använda kopiera/klistra in för att föra över filerna, även om det är en ganska bra metod i de system där det funkar (inte alla versioner av Windows). Kanske det är värt att påpeka att man innan man gör Ctrl-c kan man trycka Ctrl-a för att märka alla filer i mappen där de ligger på minneskortet.

Man kan också använda det som ett grafiskt gränssnitt (Windows, X, MacIntosh) är till för, dvs att kunna dra element från ett ställe till ett annat. Man skapar en mapp där man vill lägga sina bilder och öppnar den mappen. Sedan öppnar man vid sidan om mappen där bilderna ligger, trycker Ctrl-A och drar sedan alla filerna till mappen man nyss skapade.

När man drar filer kommer de att kopieras om de dras från en enhet till en annan enhet. Om man drar inom samma enhet flyttas filerna. Om man vill ha kontroll över vilket som ska utföras, så drar man i Windows med höger knapp, och då får man en meny som frågar vad man vill göra med filerna, flytta eller kopiera.

En lite enklare väg kan vara att dra hela mappen med filer från minneskortet till sin mapp Bilder i Mina Dokument. Mappen som man i så fall drar heter något i stil med 107CANON eller vad man nu har för kamera. på Sony kan den heta 100MSDCF. Siffrorna kommer att variera, men namnet följer alltid samma mönster, och mappen ligger alltid under mappen DCIM. Problemet med att göra på det sättet är att man kanske redan har en mapp som heter så på målet, och det kan finnas dubbletter på minneskortet som gör att datorn kommer att fråga om filen ska skrivas över eller om man ska hoppa över den. Det går kanske inte heller att göra om man har kopplat upp kameran, eftersom många kameror inte visar mapparna. Med minneskortläsare går det i alla fall.

Om man vill slippa problemet med att det kan finnas en mapp med samma namn, är det smidigaste att på minneskortet döpa om mappen med bilder, till exempel mappen 107MSDCF, som man kan döpa om till exempelvis 20110601 (aktuellt datum) innan man drar den till Mina Dokument\Bilder. Efter att man har placerat bilderna i en mapp som man själv har valt och dessutom säkerhetskopierat dem på ett annat medium, exempelvis extern hårddisk, formaterar man sitt minneskort i kameran. Att formatera minneskortet i kameran efter att man har fört över alla bilder är en bra rutin, eftersom man slipper dubbletter när formateringen tömmer kortet. Genom att inga filer har raderats lite här och var blir filutrymmet på kortet inte fragmenterat när man formaterar varje gång det ska användas. Om olyckan är framme och det blir fel på filsystemet är det också lättare att återställa filerna om de ligger i en följd på kortet.

Men kanske det viktigaste för den här hanteringen är att aldrig koppla kameran till datorn annat än när du vill använda den för "Tethered shooting", att fotografera styrt från datorn. Kameran visar oftast inte strukturen på minneskortet för datorn, utan den fungerar som en server, och den visar bara bilderna. Dessutom måste man ha ett friskt batteri i kameran för att det ska funka med överföring från kameran.

I stället har man en minneskortläsare. Det finns struntbilliga minneskortläsare, och många datorer har en kortläsare inbyggd. Man tar ut minneskortet ur kameran och sätter in det i korläsaren och för över filerna med hjälp av filhanteraren (Explorer). Explorer visar kortets katalogstruktur och man kan välja var man vill placera sina filer, och de hamnar verkligen där. Man får helt enkelt kontroll över vad man gör, och vet var man sedan kan hitta sina filer.

Kaj
6/1/11, 9:19 AM
#8

I det program du väljer att föra över filer med - kolla om det finns någon meny för inställningar. Där bör du iså fall hitta en standard inställning var filer skall sparas.

Om du inte hittar filerna (de kan ju vara så att de inte sparas som just jpg utan något annat bildformat (finns ju en massa olika) så kan du pröva att gå till utforskaren och söka efter filer skapade just den dag då du gjorde överföringen. Dvs sök alla filer med t ex dagens datum.
Lite beroende på vilket Windows OS du har så gör du på olika sätt. Har du t ex XP så skall det finnas en funktion som heter SÖK och sedan väljer du avnacerad sök och fyller i senast modifierat datum.
Har du vista eller Windows 7 kan du i utforskarens sök fält högst uppe till höger skriva "senaständrad:2011-06-01"

Kom ihåg att söka på alla filer (dvs *.*) och intge enbart på ett visst format

beem
6/1/11, 9:56 AM
#9

Tack för era tips. Jag ska undersöka det vidare.

Nu vet jag lite mer hur jag ska gå till väga.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

PokerNick
6/1/11, 2:34 PM
#10

Enklaste sättet är att skapa en egen mapp på skrivbordet som heter, ja just det FOTON.

När du får frågan vad du ska göra; öppna filerna i utforskaren.

Sen kan du enkelt antingen klicka och dra filerna(fotona) över till mappen eller helt enkelt trycka på ctrl + a, sen högerklicka, kopiera och sen klistra in dem i din mapp.

Jag gillar mina fördomar, de får mig att må bättre. {#emotions_dlg.wink}

Upp till toppen
Annons: