Annons:
Etikettövrigt
Läst 4437 ggr
PlusPlus
2011-09-21 21:46

Varm Laptop?

Har en laptop, HP, som jag satt och spelade Sims 3 på nyss och rätt som det var så släckte den ner skärmen och troligtvis spelet.
Fläkten drog igång mer och mer.
Skyndade mig att stänga av den just för att det lät inte bra alls och den var väldigt varm under! "/
Lät den svalna och startade den igen och den kom igång utan problem.
Den stod liksom på ett bord och inte i knä eller liknade då jag vet att luft in- och utblås behöver vara fria.

Tips på vad man kan göra? Kan man kanske köpa ett sådant där kylande ställ som finns på clas ohlsson?
Kan ju tillägga att datorn bara är några månader gammal. Köpte den inte för länge sedan alls och då helt ny.
Kanske borde ringa eller mejla webbhallen som jag köpte den ifrån eftersom den är såpass ny och långt kvar på garantin?
Tycker inte att en så pass ny dator borde bete sig så här. Man blir ju en aningen besviken.
Och jag vet en annan som använder samma modell, precis likadan, till att spela sims på och såvitt jag vet så blir inte dens överhettad.

Mvh

Annons:
onelund
2011-09-22 16:53
#2

Hps laptops är rätt kända för att bli varma, köp en notebook cooler som denna så blir det lite lugnare :-) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=607128

http://onelund.com

PlusPlus
2011-09-22 20:52
#3

Något liknade jag såg på clas ohlsson.
En data kunnig jag känner sa att att kylande fläktar ska man inte ha för det förstör hela datorn. Men just nu känns det som om tempen på datorn när den är som varmast gör skada.
Är det viktigt att det är något speciellt märke på sådan sorts notebook cooler?

onelund
2011-09-22 22:02
#4

det är värmen som förstör datorn, din kompis är helt ute o cyklar mao.

Fabrikat på kylaren spelar väl roll i den mening som med allting annat, man får det man betalar för. Zalman gör erkänt bra saker, Biltema mindre bra. Fast sen kan man också ha en rackarns tur o få fatt i en bra sak för billig peng också :-)

http://onelund.com

PlusPlus
2011-09-23 20:37
#5

Jo, anade det. Ja biltema är verkligen mindre bra på det esta men på clas ohlsson så har jag hittat andra tekniska prylar som har bra kvalité fast en lite snällare prislapp :P
Tvungen att vara lite snål då jag endast studerar, å ja, en studerandes ekonomi är en studerandes ekonomi :P

PlusPlus
2015-05-05 22:01
#6

Hejsan. Gammalt inlägg men fortfarande samma problem så väcker min gamla tråd till liv.

Jag har fortfarande samma dator som nämns i tråden och jag skaffade en kylfläkt som har fungerat bra till nu.
Nu hjälper inte ens kylfläkten längre, den blir varm och den låter en massa. Finns det något man kan göra?
Vågar inte ha den igång när jag inte är hemma eller på samma våning p.g.a. brandrisken.
Kan man bygga in något som kyler eller kleta i någon sorts pasta som kyler ner den? 
Jag ska köpa en ny så småningom men tills dess mottages alla tips.

Sen, vad bör jag satsa på för dator som orkar t.ex. The sims och allt vad det innebär och som inte är alldeles för dyr, säg max 8-9000:- och helst laptop?

Annons:
Aniara14
2015-05-06 00:19
#7

#6 Vilket The Sims är det du tänker på? Om det är 3:an så behöver du ha en ganska snabb och stark dator för att det ska funka så pass bra att det blir ett nöje att spela, och inte bara en segdragen hackig plåga. Det gäller i synnerhet om du har många expansions- och prylpaket, mycket Store grejor osv.

När det gäller om du ska satsa på en laptop eller stationär dator när du köper ny, så kan det vara bra att veta att du får mycket högre prestanda för samma pris ifall du köper en stationär. Den sistnämnda sorten har vanligtvis också plats för mycket effektivare kylanordning än dom flesta laptops brukar ha, och blir därmed inte alls överhettad lika lätt. Men det är ju såklart helt och hållet ditt val, så är det en laptop du helst vill ha så är det ju det du ska köpa.

Hur länge dröjer det ungefär tills du är helt redo för att köpa en ny dator? Om det är flera veckor, månader eller ännu längre, så är det nog inte så mycket lönt att länka till olika förslag redan nu, för då lär dom antagligen inte finnas kvar när det blir dags för köp, eller så gäller inte priset längre.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Emo
2015-05-06 09:11
#8

Har du dammsugit den? Så har min laptop klarat sig en tid, men jag kan inte använda den många timmar åt gången.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Jocke177
2015-05-09 00:53
#9

Som #8 säger är det viktigt att det inte finns damm inuti datorn eller i lufthålen, själv har jag haft problem med att datorn stänger av sig på grund av detta och dammsugaren har fungerat varje gång. (Använder också hp-laptop)

Sen kan man sätta saker under datorn så att den inte har kontakt med bordsytan och på så vis får tillgång till mer luft.

Det man också kan göra är att sänka det maximala processortillståndet. Ligger processortillståndet på 100% kan processorn bli överhettad, men nackdelen med att sänka det är att man får sämre prestanda (dock inte så märkbart)

För att sänka det maximala processortilltåndet gör du såhär:
1. Högerklicka på batteriikonen och välj energialternativ
2. Klicka på "Ändra schemainställningar" på energischemat som är aktiverat
3. Klicka på "Ändra avancerade inställningar"
4. Scrolla ner och klicka på "Energisparfunktioner för processorn"
5. Ändra hösta processtortillstånd till 70-90% beroende på vad som funkar

Inkanyezi
2015-05-09 11:00
#10

OBS! VIKTIGT!

Om du får för dig att dammsuga fläkten på datorn är det viktigt att du inte låter den snurra medan du dammsuger, eftersom den då kan generera en spänning som bränner kretsarna som driver fläkten.

Man kan stoppa den mekaniskt för dammsugning, genom att peta in exempelvis en tandpetare mellan fläktbladen genom gallret. Sedan är det fritt fram att dammsuga. 

Det kan vara bättre att demontera kylaren för att få ut allt damm, men det är ett ganska pilligt jobb för en som inte har tummen mitt i handen, och man behöver en beskrivning av hur den sitter ihop, så att man inte har sönder något, och så man får ihop den igen.

Kylningen i de flesta laptop-datorer är dels en kylare i direkt anslutning till processorn, med kylflänsar intill fläkten, men också en "heat pipe" som brukar gå till en platta under tangentbordet. Det är flänsarna invid fläkten som blir igensatta med damm, vilket gör att kylningen försämras.

Florrpan
2015-05-09 12:08
#11

Så.. Datorn var väldigt ny men överhettas ändå. Den fungerade länge med kylplatta men har nu börjat strula igen. Låter som att det kan vara annat än damm, t.ex att cpu kylaren är felmonterad eller pasten på cpun är dålig. Bara spekulerar nu. Men datorn borde inte överhettas och stänga av sig på detta sätt när den var ny. Ser nu att tråden är från 2011… Så idag är det troligen många faktorer såsom bränd kylpaste och dam som påverkar.

PlusPlus
2015-05-10 17:44
#12

Det är främst sims 3 jag spelar och inge planer på sims 4 än på ett tag :) 
Ja nej det är ett tag kvar tills det blir någon ny dator då jag behöver spara undan en del pengar först. Helst är det väl en laptop jag är ute efter och jag behöver inte kunna köra det på hösta prestandan osv heller. Men det brukar vara mycket store innehåll och EP's och PP's.

Jag misstänker att det är på tok för mkt damm i den då jag aldrig dammsugit den plus att jag har hårande katter så det är nog en stor bov i dramat :P
Jag tänkte jag skulle lämna iväg den till min sambos kusin som är duktig på datorer. Hans bror har en likadan och den dammsög den samt bytte kylarpasta och sen blev den betydligt bättre så får se :) Hoppas hoppas.

#11 Ja den blev varm väldigt lätt och slog ifrån redan från början vilket var drygt. Men i dagens läge är det nog, som du skrev, damm och skit i den som försämrar också :P
Plus att chassit är i något metall liknande materia vilket inte känns så smart :P

Upp till toppen
Annons: