Annons:
Etikettfildelning
Läst 6905 ggr
felixhaljeskog
2012-02-16 20:32

Fildelning

Hur är det igentligen med det där om fildelning, läste nyss att regeringen vill ha en lag som kan göra så att man bara behöver ha fildelat en enda film så kan få åtal på de..
Men Fildelare, är det även dom som laddar ner?
och om inte, hur får polisen tag i såna som laddar ner isåfall? de lär ju nästan va omöjligt eftersom 99% av befolkningen laddar ner torrents och liknande.

Annons:
Monarchy
2012-02-16 21:21
#1

fildelning är inte olagligt, men piratkopiering är det. 

Som jag förstår det så just nu är det svårt att folk blir tagna men om man tex laddar ner på ett skolnätverk,skoldator eller polisen av någon anledning kollar i din dator och ser piratkopiering så åker du ju såklart dit.

Sen är det ju lagar på väg att internetbolaget ska bli tvugna att lämna ut vem som sitter bakom IP adressen, för IPadressen kan vem som helst ta reda på

Fridaybrew
2012-02-16 22:10
#2

Fildelning är lagligt, likaså är torrents lagliga det som är olagligt är när man laddar ner olagliga filer som tex bryter mot upphovsrätten. Då kvittar formatet.

Har själv delat ut unni drougges böcker ett par hundra gånger om på piratebay. Det var de böckerna som hon släppte fritt. En annan torrent har jag jag en kvot på 1600 på som också är helt lagligt och open source.

Privat piratkopiering tycker jag inte är så farligt dock stör det mig när tex våra stora internettidningar troligen piratkopierar youtubeklipp helt skoningslöst. Utan att betala upphovsmakarna något. Samtidigt som de själva tjänar massa pengar på sina annonser kring just klippet. Sånt bör ligga högre upp på antipiratbyråns att göra lista än privatpersoners för eget bruk kopiering.

/Fridaybrew

felixhaljeskog
2012-02-16 22:11
#3

#1 okej då förstår jag lite bättre ! Men om man säger att jag skulle ladda ner en film, hur skulle polisen få reda på det isåfall?

Fridaybrew
2012-02-16 22:20
#4

Diskutioner kring piratkopering är emot forumreglerna i princip. Så att utveckla denna diskution är inte lämpligt. Då ämnet är uppenbart handlar om piratkopiering och inte lagliga filer.

/Fridaybrew

KlyX
2012-02-16 22:45
#5

Att ladda ner piratkopierat material är olagligt. Risken att "åka dit" är liten, men det förekommer. Nedladdare fälls såväl som uppladdare numera. Och att det skulle vara omöjligt eller svårt att hitta personen är inte sant, tvärtom. Alla abonnemang har en egen fast och unik IP adress som är knuten till personen som innehar abonnemanget.

Hur polisen får tag på dom, ja dom begär namnet bakom IP-adressen från internetleverantören som monarchy säger.

En 15-åring åtalades förra året för ett 20-tal nedladdade filmer. I detta fall hade materialet upptäckts på hans skoldator vid en kontroll (klantigt?) och skolan polisanmälde det.

KlyX
2012-02-16 22:48
#6

#4 haha, ta bort din egen kommentar i #2

Annons:
Fridaybrew
2012-02-16 23:00
#7

Var inte löjlig #6

/Fridaybrew

KlyX
2012-02-16 23:02
#8

ok förlåt Skrattande

felixhaljeskog
2012-02-16 23:47
#9

#5 ok nu böörjar det klarna upp i skallen :)

[PeterWem]
2012-02-17 08:36
#10

När lagändringen går igenom kommer anonymiseringsprogram åter blomma upp och allt fortgår.

hejssan
2012-05-06 15:37
#11

Nu är det ju så att ladda ned vad-som-helst är inte olagligt däremot ladda upp kan vara det såsom upphovsrättsskyddat material. Använder man sig av torrenter så går det inte att undvika att man samtidigt laddar upp och det är det man kan åka dit för.

[Woozy]
2012-05-06 17:22
#12

#11

Klart det går att hindra upload via torrent. Bara blocka i brandväggen.

hejssan
2012-05-07 17:16
#13

#12

Nä men titta! Det visste inte jag och säkert inte en stor majoritet av torrentsvänner. Men kan man ladda ned något då?

Annons:
Fridaybrew
2012-05-07 17:38
#14

klart man kan men man är ett leech svin isf =)

/Fridaybrew

[Woozy]
2012-05-07 19:01
#15

#13

Läs #14 Flört

Fridaybrew
2012-05-07 21:28
#16

är man nojjig så ska man hålla sig till att köpa i butik.

/Fridaybrew

Kaj
2012-05-08 09:28
#17

#11 att ladda ner är visst olagligt ifall det är upphovsrättsskyddat material såsom filmer, musik, böcker med mera. Det är således inte sant att det enbart är olagligt att ladda upp mtrl.

hejssan
2012-05-08 16:56
#18

Kaj

du har fel.

edit: Eller kanske inte, har du någon källa som du kan länka till?

KlyX
2012-05-08 18:27
#19

Nej #18 Han har rätt.

http://www.idg.se/2.1085/1.423613/16-arig-fildelare-falld-i-hovratten

han FRIAS för uppladdning och fälls för nedladdning i det fallet.

[pandes]
2012-05-10 17:17
#20

Är lite rädd att låta alldeles för dum nu, men någon slags proxy går väl att använda för att inte åka dig? Eller, om någon lag slår igenom, kommer det väl massor av sätt att dölja sin ipadress vid nedladdning dyka upp?

Annons:
Kaj
2012-05-11 10:56
#21

En proxy fungerar förutsatt att de som äger proxyn inte sparar ipadresser och kan lämna ut dessa. När man använder en proxy så går din ipadress in i den men ut från den till internet går en ipadress tillhörande proxyn och det är den man ser på nätet varför det helt klart blir svårare för någon att spåra att det var just du som var där och fildelade eller vad du nu gjorde.
De flesta som har proxys sparar inte några data och kan därför inte heller lämna ut dessa ifall någon skulle vilja spåra vem som låg bakom deras trafik. men det är inte självklart så det måsta man i så fall kolla upp att de står att de är helt annonyma.

Ja det finns en massa andra sätt att dölja sin ipadress (om ändå inte helt men tillräckligt för att det skall vara väldigt svårt att spåra upp den).
Bland annat finns det fildelningsprogram som scramblar ip adresser så det egentligen inte syns vilken som gjort vad i nätverket.

Detta är även något som de som är emot att polisen (eller ännu värre antipiratbyrån) skall få ut ip adresser lite för lätt. Man menar då att det kommer att komma upp fler sådana program (då det nu kommer att finnas en marknad för dem) och då kommer de som håller på med verkligt riktig brottslighet som barnporr, terorism med mera kanske att börja använda dessa vilket skulle vara förödande för vårt rättsamhälle för där vill vi agera då detta inte är några oskyldiga brott direkt.

[pandes]
2012-10-02 14:20
#23

Största razzian sedan 2010 pågår just nu och tpb och tankafetast är nere. :o

bamse6311
2012-10-02 16:07
#24

@23.

Kan inte så mycket om fildelning.

Visst har jag laddat ner lite musik både på thepiratebay och Limewire men det var innan Ipredlagen.

Visserligen så har jag u_Torrent installerad men laddar inte ner upphovsskyddat material vare sig det är filmer fråm tankafetast eller andra sidor.

Vill inte heller att någon skall stjäla alla de bilder som jag har på olika sidor på internet.

Hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: