Annons:
Etikettfildelning
Läst 6647 ggr
Kire84
2012-10-01 20:54

Ladda ner från youtube???

Har inte gjort det än men har ju tänkt tanken nån gång. Vad anser ni? Är det stor risk att åka fast?

Annons:
Kire84
2012-10-01 22:36
#1

Ingen som har nåt svar? för övrigt hur gör man?

ru4real
2012-10-01 23:07
#2

Har du testat att söka på forumet? Det finns flera trådar om liknande frågor har jag för mig. Eller googlat?

Kire84
2012-10-02 00:02
#3

Jag har googlat å sökt men tycker inte jag hittar det jag söker efter tyvärr. Därför undrade jag om nån visste.

ru4real
2012-10-02 00:48
Ladydragon
2012-10-02 02:37
#5

nu vet jag inte exakt hur reglerna ser ut för sajten men skriver jag något som bryter mot sajtreglerna så plocka bort mitt inlägg….

jag använder ibland programmet Youtube Downloader (googla)

såhär skriver dom på deras sida:

I can download the video file into my computer, is legal?

Yes, when you watch a video in flash from a website (like YouTube) the video is downloaded into your computer, in the folder "Temporary Internet Files" of your browser. The program does the same thing, allowing you to select the destination folder. This means that the file is saved on your computer while you watch the video and there remains until you do delete it.

som jag har förstått det så är det lite av en gråzon att ladda ner för enbart eget bruk Obestämd

bamse6311
2012-10-02 12:01
#6

Troligtvis så är det väldigt lite om ens något som man får ladda ner från youtube precis som det är med bilder, texter och annat på internet.

Visst finns det program för nerladdning. T.ex, Free YouTube Downloader.

Använder den dock inte själv då jag är noga med upphovsrättsligt skyddat material.

Vill ju inte själv heller att någon skall stjäla alla dom bilder/foton som jag har på nätet. I min blogg, i min fb, på photobucket, tinypic osv.

Hälsningar,

Bertil

Annons:
ru4real
2012-10-02 12:08
#7

Fast när man surfar runt på nätet, tittar på bilder och surfar youtube lagras ibland bilderna på ens egen dator, i ngt som heter cache. Så du har faktiskt rätt att ladda ner saker, men inte att ladda upp dem igen.

För eget bruk får man faktiskt spara en bild, lagra ett youtube-klipp och spara en sång. Att det är krångligt ibland är en sak, olagligt en helt annan.

Uptowns
2012-10-08 15:14
#8

Det finns ju http://laddagratis.se/ethe/ (youtube dowloader)

Finns säker många andra också.

MichaelE
2012-10-09 14:59
#9

Det mesta får du ladda ned utan tillåtelse från upphovsrättsman om:

  • Enbart har det sparat på din dator
  • Inte delar/publicerar det någon annanstans
  • Inte ändrar dess ursprungliga innehåll

Men som sagt, det är en gråzon. Jag använder Freemake Video Converter för att ladda ned och konvertera tutorials från Youtube.

Jag laddar även ned fotografier för att använda som bakgrundsbild (byter självklart ut dem om jag ska göra screenshots eller video tutorials).

bamse6311
2012-10-09 23:47
#10

Visst som sagt så finns det många olika programvaror fär att ladda ner från youtube.

Här är en och som är väldigt bra:

http://download.cnet.com/Free-YouTube-Downloader/3000-2071_4-75219434.html

Dock så får man alltså INTE dela med sig av upphovskyddat material.

Det är dock ingen som helst gråzon utan lagen är stenklar.

Att man sedan skulle råka ut för något om man delar med sig är väl bara någon tusendels promille, men lagen är helt stenklar.

Man får inte dela med sig av bilder eller annat som man inte har upphovsrätten till:

http://www.blf.se/

Hälsningar,

Bertil

MichaelE
2012-10-10 14:42
#11

#10 Dock finns det ett litet problem, dokumentärer och hela filmer som ligger på Youtube, är de lagliga att ladda ned? Det är där gråzonen ligger. Du får ladda ned material för eget bruk samt att du inte delar med dig. Men om du laddar ned något som någon illegalt delar med sig, det är en gråzon.

.batman
2015-01-01 22:05
#12

Provade en mängd olika tjänster och program vid yngre ålder för att ladda ner både hela videos och musiken från videos på Youtube så har provat en mängd olika alternativ. Men ett alternativ som jag fastnade för och har använt sedan dess är http://www.dvdvideosoft.com/

Du kan antingen välja att ladda ner hela deras program där det följer med en mängd olika konverterare för ljudfiler, videofiler med mera eller så laddar du bara ner det du behöver alltså "Free Youtube Download" eller "Free Youtube to MP3 Converter" dessa finns att ladda ner på första sidan av hemsidan.

Angående att åka fast tror jag chansen är väldigt liten, Youtube känner ingen som helst skillnad på om du kollar på videon normalt eller laddar ner den. Då du "laddar ner" videon när du kollar på den vanligt, skillnaden är att du har bara videon temporärt och den försvinner igen. Programmet laddar däremot ner videon på samma sätt som när du kollar på videon, men behåller istället filen.

Så att åka fast är inget du behöver oroa dig för.

Edit: Haha blev en rejäl bump på denna tråd, såg inte datum gick bara in på "fildelning" och såg denna tråd rätt högt upp 🤐

"You either die a batchman or you live long enough to see yourself become a professional coder."


[VSK]
2015-01-02 06:52
#13

#12

Tänkte prova det programmet du länkar till men det innehåller PUP.

Annons:
Inkanyezi
2015-01-02 13:43
#14

Jag tycker inte att Upphovsrättslagen visar på någon gråzon om nedladdning av skyddat material. Om materialet är olagligt publicerat får man inte ladda ner det, men om det är publicerat i laga ordning så får man spara en kopia och också dela med sig i liten omfattning till vänner och bekanta.

Problemet är väl egentligen att veta om förlagan är lagligt åtkommen.

.batman
2015-01-02 14:10
#15

Egentligen så är det ju ingen skillnad på om du går in på Youtube och kollar på videon eller om du har en kopia liggandes på datorn som du kollar på. Finns det tillgängligt att titta på utan betalning eller annat så ser jag ingen anledning till varför man inte skulle få ladda ner videon och se den privat.

Börjar du däremot visa videon för fler personer så går de ju och diskutera om att videoskaparen inte får pengar för varje person som tittar om de är Youtube partner och får pengar varje gång någon kollar på videon på grund av reklam och annat som finns på sidan.

Sen om det nu faktiskt är 100% lagligt så tror jag inte de hade sagt det, då det är mycket lättare att säga att det är olagligt att ladda ner än att säg det här får du ladda ner och det här får du inte ladda ner.

#13 Har använt programmet nu i några år utan problem så det är ingen fara, har kört i genom några gånger själv med olika virus program också och den har aldrig hittat något angående DVDVideoSoft, vad för virusprogram använder du?

"You either die a batchman or you live long enough to see yourself become a professional coder."


ru4real
2015-01-25 23:25
#16

#14 du har nog rätt i sak, problemet är att upphovsrättslagarna skrev för alldeles för länge sen när det gäller teknik och internet. Att ngt är uppladdat illegalt är en sak, då är det upp till t ex youtube och andra tjänsteleverantörer att ta bort sådant matrial. Men du kan knappast säga att det är olagligt att titta på det (gråzonen). Det sparas ibland en kopia på saker på din dator. När det gäller streamat matrial är det en annan sak såklart. Men att titta på det kan man knappast bli åtalad för, än mindre straffad. Men vi kan väl gissa att piratjägargalningen ponten gärna vill förbjuda allt som inte är lagligt enligt honom.

Som intressant i sammanhanget kan man nämna att USA nu vill införa hårdare lagar, vilket innebär att om du även bara råkan klicka på ngt som  länkar till material som ligger på webben men är  olagligt (typ wikileaks info) så är det straffbart och med straff uppemot 50/60 år (vilket kommer att kohandlas ner om du erkänner brott och då får t ex 5 års fängelse). 

Hur tänkte lagstiftaren där? Och hur hanteras det om ngn hackar t ex cnn's webbplats, byter ut en länk mot en som leder till ngt olagligt, men själva länker enbart heter "läs mer"? Skall alla som klickar betraktas som brottslingar då? Hur avgör man om det är "intentionally" om hackare har lurat folk att klicka? 

Och det perfekta hacket vore då att hacka ngn sida som t ex amerikanska kongressen har tillgång till och där peka om en oskyldig länk… Kommer de då hamna i fängelse hela bunten?

http://blog.erratasec.com/2015/01/obams-war-on-hackers.html

Upp till toppen
Annons: