Annons:
Etikettwindows
Läst 4946 ggr
Scorpio97
2013-05-11 13:29

Sims 3 problem. Grafikkortet?

Jag spelar sims 3, och har bland annat övernaturligt, årstider och husdjur som tydligen kräver ganska mycket. Mitt grafikkort är NVIDIA geforce 7600 GS, och jag är 99% säker på att det är uppdaterat. 

Nu har det hänt tre gånger att det hackar när jag spelar, och när jag har spelat en stund så blir skärmen blå och med vit text står dte att "datorn har stängts av för att förhindra ett allvarligt fel" sen står det massa som jag inte förstår (var dum som inte fotade) och i slutet står det "prova att byta grafikkort".

Tror ni att det är grafikkortet som är problemet?
Eller något annat?
Om det är grafikkortet, ungefär hur mycket kostar ett bättre?


//Jessie

Annons:
[tussen01]
2013-05-11 16:45
#1

Jag tror att det som händer är BSOD- Bluescreen of Death. Jag vet inte hur mycket grafikkort kostar.. Du kan söka på google efter hur mycket grafikkort kostar..

Iaf, är du säker på att Sims stöder det grafikkortet?

Scorpio97
2013-05-11 17:29
#2

Eftersom jag inte vet hur bra grafikkort jag behöver, så är det svårt för mig att söka…

Är lite osäker… På sims 3 årstider står det: Nvidia Geforce 6-serien eller bättre, alla Nvidia G-, GT-, GTS-, och GTX. Ej Geforce 6100 eller 7100

Betyder det att mitt grafikkort inte stöds?


//Jessie

[tussen01]
2013-05-11 22:21
#3

Det står ju att det ska stödja Nvidia Geforce.. Kan du kolla på Kontrollpanelen>System>Se mängden RAM-Minne och processorhastighet?

Skicka en skärmdump på det så kan jag avgöra om din dator klarar sims. Jag har det själv och vet systemkraven för spelet. ;)

Scorpio97
2013-05-11 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vart det rätt?


//Jessie

[tussen01]
2013-05-11 22:38
#5

hmm, din dator klarar systemkraven, men jag tror att mer ramminne skulle behövas!

Scorpio97
2013-05-11 22:39
#6

Jag har ingen aning om vad det innebär… (:


//Jessie

Annons:
[tussen01]
2013-05-11 22:41
#7

Du kan söka på google och kolla vad det betyder, kan förklara men då blir det som när man får ett prov man inte har pluggat något till.. så google is your friend.

Scorpio97
2013-05-11 22:50
#8

Lite klokare nu. Vad ska jag göra åt det då? (: Går det att kolla på något sätt om jag har något program som drar onödigt med ram-minne eller så?

Hjälper det om jag sänker grafiken på sims? Blir inte riktigt lika roligt då, men så mycket borde det väl inte störa.

Eller måste jag köpa extra ram-minne? Googlade lite snabbt, var ju ingen farlig kostnad direkt (helt klart bättre än att köpa ett nytt grafikkort). Hur vet jag vilket jag ska ha? DDR, DDR2, DDR3?


//Jessie

[tussen01]
2013-05-11 22:55
#9

Du kan söka på (din dators namn) kompatibelt ramminne

Du kan prova att sänka grafiken, eller det som sims rekommenderar för din dator, alltså att trycka på ''Återställ ändringar'' eller något sånt.

Scorpio97
2013-05-11 23:10
#10

Tror det är DDR2 jag ska ha… Passar alla DDR2, eller ska det vara någon speciell eller nått?

Har nyss ominstallerat sims, så jag har inte ändrat på grafiken (så det är på rekommenderat)


//Jessie

[tussen01]
2013-05-11 23:12
#11

tyvärr vet jag inte det.. när jag köpte mitt så fick jag det med datorn (jag fick he in ramminnet själv).

Scorpio97
2013-05-11 23:16
#12

Okej (:


//Jessie

Gurky
2013-05-14 18:09
#13

Tror att det kan vara dåliga drivrutiner. Du får gärna skriva vad du har för specifikationer på datorn. Även vad det blir för felmeddelande.

Annons:
[tussen01]
2013-05-14 21:13
#14

#13 håller med.

Scorpio97
2013-05-15 19:05
#15

Vad behöver du veta, och hur kollar jag det?

Vet inte exakt vad det står på felmeddelandet… Tänkte inte på att skriva ner/fota.


//Jessie

modellmannen98
2014-12-02 10:44
#16

Hej, problem med The Sims 3.

Jag vet faktiskt inte riktigt varför, men jag köpte en ny dator nyligen där systemet på min dator är mer en dubbelt så stort som systemkraven för sims 3. Men när jag hade spelat det några gånger började spelet små hacka på något sätt. Det krachar liksom inte eftersom datorn är bättre en så, men kantutjämningen är dålig och det är ganska mycket hack.

Jag funderar på om mina drivrutiner är så pass nya att de inte är kompatibela=(fungerar inte bra ihop) med spelet. Att grafiken då blir påverkad på något sätt vilket påverkar spelets gående.

JonasDuregard
2014-12-05 09:04
#17

#16 Prova att mixtra med grafikinställningarna i spelet.

modellmannen98
2014-12-06 18:53
#18

Jag har på högsta grafik men spelet kräver ju inte ens så mycket som hälften av datorn så jag tror att det är något med drivrutiner eller grafikkort, men tack för tipset ska prova senare.

farvendal
2014-12-07 14:42
#19

Du kan gå in i systemloggarna på datorn och kolla om den registrerat något felmeddelande i samband med krascherna. På svenska heter det "Loggboken" tror jag. Sedan kan du gå in på "system" och leta upp aktuell tidpunkt för kraschen. Där brukar det stå en felkod som du kan googla.

Du kan uppdatera drivrutinerna till grafikkortet i Enhetshanteraren. Frågan är hur pass nya drivrutiner det finns till ditt kort..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

modellmannen98
2014-12-14 21:00
#20

Jag har uppdaterat drivrutinerna nästan varje vecka tills det inte längre ville hämta filen och bara kraschade, men spelet har aldrig kraschat på datorn. Jag tror bara att grafikdrivrutinerna är alldeles för uppgraderade eller nya för spelet, att det krävs äldre drivrutiner. Det är också så att även gta iv som can i run it anser att min dator har rekommenderade systemkrav för att min dator har ju till och med över. Ändå börjar det gå med dåligt flyt på högsta grafik och samma problem som innan ojämna kanter. Men inget hack, kanske bara ibland. Undrar helt enkelt hur man kan lösa det. Detta är egentligen bara en undersökning eller en tanke eftersom jag provade med sims 4 och battlefield 4, det var inga problem med ojämna kanter. klart att battlefield 4 kan bli lite dåligt flyt och hack på högsta grafik, men det roliga är att det fungerar på samma sätt som med de äldre spelen. men det nya spelet kräver lite mer en datorn på rekommenderade inställningar och då är det ganska förståeligt att det kan bli segt. Men gta iv och sims 3 osv förstår jag mig inte på.

Annons:
Upp till toppen
Annons: