Annons:
Etikettövrigt
Läst 3281 ggr
CaptainBunchie
6/5/13, 3:25 PM

Qvo6-virus

Råkade ju självklart dra på mig detta virus idag. Har försökt få bort det och nu poppar det iallafall inte upp när jag öppnar webbläsaren (firefox). Hur kan man garantera sig på att det är borta?

Anti-virusprogrammet hittade det inte.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
papa-bear
6/5/13, 6:34 PM
#1

det du skall göra är att gå igenom alla genvägar till de webläsare du använder, det gör du genom att högerklicka på dem, välj egenskaper, då får du upp en dialogruta som fliken genväg ligger som etta. där skall du titta på raden Mål, och där skall det bara stå sökvägen till programmet som öppnar webläsaren, om du t ex har firefox skall det bara stå "C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe" och inget annat, din sökväg till firefox.exe kan ju se annorlunda ut, men grejen är att det inte skall stå något annat på den raden. de som har råkat ut för det här har tydligen en massa annat skrivet på den raden, det är det som ställer till det med sökmotorer och annat.

det här svaret gavs på ett annat forum om hur man tar bort det:

Qvo6 är ett ganska nytt gissel, en söksida som utnyttjar andra sökmotorer som Google och Bing för att presentera sina resultat, men samtidigt belamrar dig med en massa annonser och kan leda till andra infektioner. Om du inte ser installationen under Program i Kontrollpanelen har du nog lyckats ta bort en del, men det finns förstås bitar som gömmer sig kvar. Försök med följande.

För Internet Explorer:

Gå till menyn Verktyg och välj "Hantera tillägg". Välj "Verktygsfält och tillägg" och avinstallera allt som har med Qvo6 att göra från listan. Välj sedan Sökleverantörer. Högerklicka på den sökmotor du använt tidigare och ange den som din standardsökleverantör. Komplettera för säkerhets skull med att högerklicka på "Web Search" och inaktivera förslag.

Gå sedan till Internetalternativ i Verktyg-menyn och lägg in önskad startsida på fliken Allmänt. Avsluta med att gå igenom alla de genvägar du har till Internet Explorer - på skrivbordet, i startmenyn, i aktivitetsfältet och var du nu kan ha dem. Högerklicka på dem och välj Egenskaper. Kolla i fältet mål att det inte står om Qvo6 efter sökvägen till programmet. Ta i så fall bort detta, men lämna kvar sökvägen.

För Mozilla Firefox:

Välj Tillägg i Firefox-menyn.  Kontrollera både tillägg och insticksmoduler. Finns det något där som verkar vara Qvo6-relaterat, inaktivera det. Välj sedan Inställningar och byt startsida till den du vill ha på fliken Allmänt. Avsluta med att gå igenom alla Firefox-genvägar på samma sätt som ovan.

CaptainBunchie
6/5/13, 6:43 PM
#2

"Kontrollera både tillägg och insticksmoduler"
Jag är ju inte direkt haj på detta,  så vad menas? :P

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

papa-bear
6/6/13, 10:54 AM
#3

förmodar att du har firefox, och då skall du gå via verktyg-tillägg, eller tangenterna ctrl+shift+a, och då öppnas en ny flik i läsaren som heter hantera tillägg. längs vänsterkanten så finns det då 4 rubriker, titta under tillägg och insticksmoduler om du då ser något som är qvo6-relaterat, om något sådant finns klickar du på knappen inaktivera på högersidan.

CaptainBunchie
6/6/13, 12:13 PM
#4

Hm, ser inget. Då antar jag att det är borta.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Cissis matte
6/19/13, 1:09 PM
#5

Har försökt få bort qvo6 i en månad och följt alla konstens regler och gjort utskrifter på hur man gör och följt alla tips men icke att det går bort. Nu måste vi lämna in datorn för att få bort det. Elände kan man kalla det. Kanske kan man avinstaller Mozilla för det är där det hamnar och öppnar alltid med denna sida. Jag är inte glad.

bamse6311
6/19/13, 3:30 PM
#6

Hej.

Hur undviker man bäst att få det här eländet?
Får man det när man laddar ner programvaror eller var kommer det ifrån.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
CaptainBunchie
6/19/13, 3:33 PM
#7

#5 Usch vad tråkigt att höra.
#6 Jag fick det när jag skulle ladda ner något via en "skum" hemsida, undvik att ladda ner något förutom från seriösa hemsidor.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

bamse6311
6/19/13, 3:35 PM
#8

@#7

Tackar så väldigt mycket för tipset.

Bästa hälsningar,
Bertil

Cissis matte
7/31/13, 8:58 AM
#9

Jag fick till slut bort Qvo6 genom att avinstallera Mozilla Firefox och installera om det igen. Då blev allt som det skulle och det startar som det skall. I min nyare dator som jag inte hunnit använda så mycket avinstallerade jag allt och började om från början och då löste sig det hela på det sättet också. Alltså avinstallera den webläsare du har och gör om från början.

farvendal
7/31/13, 1:03 PM
#10

Fick bort det genom att installera om Chrome. Men i Explorer är det kvar än… stör mig inte så mycket dock då jag aldrig använder IE.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Akiraka]
2/20/14, 1:57 PM
#11

Jag hade det och jag tog bort det genom bleepingcomputer.com med adwcleaner men det är dock inget riskfritt drag att använda man kan bli av med saker som krävs för att datorn ska funka. min dator gjorde blue screen of death efteråt. men det lyckades min sambo lösa genom at installera om en del saker. J ust det jag använde Rkill först för att stoppa eventuella processer.

Upp till toppen
Annons: