Annons:
Etikettwindows
Läst 960 ggr
chade
2013-08-11 21:14

Sjunger på sista versen?

Sorry om det hamnar i fel grupp, och den här frågan kommer troligtvis upp var och varannan dag på det här forumet. Men jag är urkass på datorer och skulle verkligen behöva lite hjälp.

Jag har en HP på 6-7 år som har funkat felfritt fram tills i våras. Då hamnade datorn i viloläge, och när jag skulle ha igång den igen så vägrade skärmen hoppa igång. Så jag stängde av hela datorn med knappen och lät den vara en stund, sen startade jag den igen. Då började den brumma riktigt högt samt att skärmen inte hoppade igång. Så jag fick stänga av på knappen igen. Ingen hade någon aning om vad det var för fel på den av mina datorkunniga vänner. Så jag lät den vara i några dagar, sen testade jag att starta den igen. Då fungerade den felfritt.. Ända fram tills nyss. Nu gör den samma sak igen.

Den här gången satt jag och spelade The sims 3 och datorn frös, det gick inte att göra någonting, så jag stängde av den på knappen och testade starta igen. Den står bara och brummar, samt att skärmen inte hoppar igång. Så jag stängde av, och testade igen. Den gången startade skärmen och jag kom fram till dessa alternativ ''starta datorn normalt'', ''starta i felsäkert läge'' osv. Så jag valde ''starta normalt'' för att de vad som skulle hända, när jag gjort det så slutade skärmen fungera igen och datorn brummar. Så jag testade att starta om den en sista gång, men den här gången var den bara helt svart och brummade, ingenting kom upp.

Nu säger mina vänner att jag borde slänga den och köpa en ny, men jag tycker det är så onödigt om det bara skulle vara något litet som behövde bytas på den. Den har ju fungerat felfritt i alla andra år jag haft den, och som sagt bara bråkat två gånger med den här gången inräknat.

Jag har visserligen inte formaterat den på ett tag, men jag hade gärna försökt få igång den, så att jag kan spara saker på en extern hårddisk innan jag gör det, om det skulle behövas.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Koggr
2013-08-11 22:17
#1

Laptop eller stationär? Låter som om det är grafikkortet som inte vill fungera men svårt att säga helt säkert. Om det är en dator med separat grafikkort skulle jag gissa på det. Fläkten kan hålla på och ge upp också till grafiken vilket leder till överhettning. Har du en stationär är det relativt enkelt att ta ut hårddisken och sen stoppa in den i en annan dator. Går att göra med laptop också rätt enkelt men vissa kan tycka det är lite mer problematiskt.

chade
2013-08-11 22:24
#2

Det är en stationär, som jag glömde skriva! Jag har ingen aning om det är ett separat grafikkort. Men jag har för mig att, när jag köpte datorn att de bytte till ett bättre grafikkort just för att jag ville spela mycket med datorn. Eller så kanske det inte ens var grafikkortet, men jag är nästan säker på det☺️.

Men tror du att det skulle vara värt att köpa ett nytt grafikkort, samt ny fläkt till den? Jag menar, den har ju funkat utan problem innan, så att den inte datorn ger upp helt sen när jag väl lagt ut pengar på den 😛

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Koggr
2013-08-11 22:52
#3

Svårt att garantera något. Problemet med datorer är väl just det att ett problem kan ha flera orsaker. Jag har haft liknande problem och då har det varit grafikkortet men jag kan egentligen inte göra mer än att säga vad jag tror. Personligen har jag haft möjlighet att felsöka när jag haft liknande fel, då har jag exempelvis kunnat testa byta till ett annat grafikkort (jag har haft reserv hemma efter uppgradering) för att se om det funkar. Eller testa att plocka bort ett RAM-minne om det sitter flera i för att se för trasiga sådana kan spöka ganska mycket också.

Men det är inte en självklarhet eller möjlighet för alla. Om du har någon du känner som har kunskapen och möjligheten att göra felsökningar på hårdvaran rekommenderar jag att be om hjälp för att få ett mer konkret svar på om du borde köpa nytt eller ej. :)

chade
2013-08-11 23:16
#4

Tack så mycket för hjälpen i alla fall! Nu när jag flyttat tillbaka till min hemstad så har jag en som är rätt vass på datorer, får nog svälja stoltheten och fråga om hjälp hos honom helt enkelt 🙂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Ladydragon
2013-08-11 23:48
#5

Min första tanke var det kan ju annars kanske va nåt med skärmen? om du har möjlighet så vore det bra att koppla in en annan skärm…

ett alternativ kan oxå vara att lämna in datorn till någon datoraffär med verkstad som kan ta en titt på datorn och se vad som behövs göras

chade
2013-08-12 01:24
#6

#5 ja jag tänkte också på det, men det känns ju också konstigt. Den har inte funkat dom gångerna då datorn surrat för kung och fosterland ungefär, annars har ju den med fungerat precis som den ska. Förutom att jag fick byta sladd en gång, då den började glappa.

Nu har jag fått igång datorn i alla fall, och har sparat över allting på en extern hårddisk. Tänkte formatera den till en början och se om det hjälper. Annars köper jag nytt grafikkort osv. Önska mig lycka till 😛

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
chade
2014-02-04 22:26
#7

Hej igen, kom på att jag har ju den här tråden. Min dator hoppade igång för några månader sen och funkade felfritt, så jag tog tillfället i akt att formatera om den. Så just nu ligger det inget onödigt på den. Så den har funkat utan problem nu i flera månader utan att jag behövt byta ut något. Jag har kunnat spela The sims, med alla expansioner osv och datorn har funkat klockrent..

Men grejen är den att den frös fast för någon vecka sen, precis som förra gången och stänga den på knappen var ända utvägen. och nu beter den sig lika dant igen, förutom brumandet. Den låter helt normalt när jag startar den, fläktarna går igång, och skivspelaren knackar lite som den alltid gjort. Men sen efter att allt det är klart så står den bara och snurrar och skärmen hoppar inte igång. det var någon gång som den hoppade igång, men fick bluescreen.

jag börjar ledsna ordentligt på den, så jag funderar på om det ens är värt att byta ut något på den? hade ju vart kul med en ny dator när jag dragits med denna i snart 7 år :P Men samtidigt känns det tråkigt, för den har ju funkat så jäkla bra i alla år, det är bara senaste året den bråkat, 3e gången med denna. kan inte bestämma mig hur jag ska göra, haha.

vet inte riktigt varför jag skriver, för det är nog svårt att säga vad det är för fel utan att titta på den, men det känns skönt att kunna skriva av sig lite och få bort lite aggressioner :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Zepp
2014-02-04 22:55
#8

Min laptop gjorde lika.. förutom att den alldrig kom igång igen.. 4 blinksignaler betyder Mainbord failure!

På stationära tror jag det är pipsignaler?

http://www.ehow.com/how_6079617_troubleshoot-codes-hp-compaq-computer.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: