Annons:
Etikettprogramvara
Läst 5111 ggr
beem
2013-10-01 15:30

Säker borttagning av maskinvara

I går vid 21 -tiden började jag en scanning av extern hårddisk. Scanningen var klar  i morse (ja säkert tidigare än så). Problemet är att säker borttagning av maskinvara inte går göra. Jag provade i morse och har sen l provat nu igen och får samma svar. Det går inte att stoppa enheten allmän volym nu. Försök igen senare.

Jag har googlat och får olika svar. En del säger att det är bara att stoppa, en annan säger att man ska ladda ner och köra ett särskilt program och någon annan säger att data kan gå förlorad om man bara drar ut USB. 

Eftersom det är en backup av hela datorn vågar jag inte bara stoppa……tänk om allt kraschar.

Min fråga är - varför blir det så här och hur ska jag göra ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Kaj
2013-10-01 16:44
#1

Antar att det är en USB enhet.

Säker borttagning av hårdvara är en säkerhets funktion som gör att du kan ta bort en enhet först efter det att allt data har skrivits till enheten. EN USB enhet kan konfigureras på två sätt - snabb skrivning och säker skrivning. Båda fungerar lika dant vid skrivning mot disken men snabb skrivning gör så att kopieringen ser ut att bli klar lite tidigare så man kan börja använda filerna i och med att kopierings pop up rutan försvinner. Men det kan fortfarande finnas kvar data i I/O bufferten som håller på att slutföras ner till disk vilket då sker i bakgrunden (vilket normalt bara tar några sekunder extra). om man rycker ur en enhet innan allt data skrivits ner från IO bufferten så kan/blir data förlorad på enheten.
Med säker skrivning så släcks inte kopierings pop up rutan ner innan allt data verkligen skrivits ner till din disk.

Säker borttagning av enheten fungerar på samma sätt som säker skrivning. Dvs den ser till att allt data verkligen är färdigskrivet till disken innan den kommer upp med texten att du kan ta bort enheten.
Som du märker tar detta bara några sekunder så även om du har en USB enhet konfigurerad för snabb skrivning (högerklick och egenskaper) så brukar det normalt bara ta några sekunder efter att kopieringsrutan försvinner innan allt data är klart.

Att du inte kan göra detta nu beror antagligen på att någon process fortfarande har enheten uppe. Stäng ner alla instanser av utforskaren och pröva igen.
Om det fortfarande inte fungerar kan du pröva att starta om datorn (Windows skall då säkerställa att data är skrivet till disken innan den startar om).
När windows kommer upp igen kan du pröva med säker borttagning.

Jag skulle dock tro att du kan ta ur din enhet utan problem ändå förutsatt att du vet att inget av dina windows program har några filer öppen på den.

[Nathalie62]
2013-10-01 16:45
#2

Hur provade du?

beem
2013-10-01 18:33
#3

Ja det är en USB enhet.

Jag stängde ner allt i utforskaren. Problemet kvarstår.

Jag stänger av datorn och startar om den………vilket inte går.

Det kommer en text Boot from CD:Missing operating system. Innebär detta att datorn håller på att krascha. Den  är gammal och beter sig underligt så jag blir inte förvånad - det är med op XP.

Jag drog ut kablarna ur väggen och startade om och nu fungerar datorn. Problemet med USB kvarstår.

Jag gjorde alltså inte en backup till USB enheten - jag scannade enheten efter virus.  MSE slutförde scanningen utan problem. MSE stängdes av.

Jag förstår inte - vad är det för överföring som inte är klar ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

papa-bear
2013-10-01 19:02
#4

det där problemet hade jag med xp oxå, att den bootade på den externa om den var ansluten vid uppstart. om man inte har den ansluten fungerar det.

nu har jag w7 och om jag har disken ansluten är det segt att stänga ner i stället, jag måste väcka upp den innan jag stänger ner datorn.

det här har gjort att jag bara ansluter disken då jag behöver den, och stänger den då jag är klar.

[Nathalie62]
2013-10-01 21:29
#5

Det kanske är läge att investera i en nyare dator beem 😉

Men vad jag kan komma fram till är att följa dessa steg här, det vore dock bra om du har någon som kan göra det till dig så det inte blir galet.

http://www.computerhope.com/issues/ch000181.htm

beem
2013-10-01 21:54
#6

#5 Ja precis så är det. Jag tog bort USB och då fungerade uppstarten bra. Anledning till att jag hade den i var ju att jag inte fick klartecken på att ta bort maskinvara.

#5 En ny dator ligger i planen inom en nära framtid. Jag har börjat spana efter vad jag behöver.

Jag ska titta närmare på länken.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Kaj
2013-10-02 10:19
#7

Ahaa förstod inte att du hade kvar USBn vid uppstart. Detta är ett känt problem med XP och även ibland för Vista. BIOS vid uppstart tror att din externa USB är den primära enheten att boota ifrån. Därav Boot from CD:Missing operating system - att det står CD är inget att bry sig om det är bara Windows som tolkar alla externa enheter som CD (Du har ju XP och på den tiden fanns knappt vanliga USB diskar.

Jag tror att du kan vara lungn. Din USB disk innehåller nog allt du kan förvänta dig och du bör kunna plugga in den igen och se att allt ser ok ut. Vänta några sekunder efter att du ev. kopierat något till disken så bör du kunna plocka ur den ur datorn utan problem.

beem
2013-10-02 13:44
#8

#7 Det låter bra. 

Jag scannar min externa för att vara säker på att den är helt ren då jag ska föra över till ny dator.  Jag har tittat igenom och vad jag kan se är allt ok.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2013-10-02 22:59
#9

#0

Är det inte enklast att kolla på USB-diskens lysdiod om den arbetar 🤔

beem
2013-10-03 16:22
#10

#9 Ja den jobbar. När jag scannade externa hårddisken med MSE  verkade den fortfarande arbeta efter 16 timmar. Det tar inte rimligt.

Jag scannade även samma externa med Malwarebytes och då jobbade den fortfarande efter ca 20 tim. Då kopplade jag bara bort den externa USB' n.

Det är något med detta föråldrade XP tror jag.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: