Varningar

Adobe hackat

2013-10-04 15:11 #0 av: Fillixa

I en stor hackarattack mot Adobe kan uppgifter ur 2,9 miljoner användarkonton läckt ut och även källkod till flera program kan ha stulits.

Adobe har upptäckt  att angripare olagligen har tagit sig in i sitt nätverk. Angriparna kan ha fått tillgång till Adobe-ID och krypterade lösenord. Har man gjort en beställning hos dem kan även uppgifter om namn, det krypterade kortnumret och kortets utgångsdatum ha stulits.

Adobe har nu ändrat alla lösenord till alla konton. Man får nu återställa kontot själv med nytt lösenord.

Jag har ett par betalningar hos dem som är gjorda med kreditkort.

Numera betalar jag helst genom PayPal.

 

Länk till varningen från Adobe på Svenska och flera andra språk:

 

 http://helpx.adobe.com/x-productkb/policy-pricing/ecc.html

 

 

 

 

 

 

Windows Insider Fast Ring Member


Anmäl
2013-10-04 17:49 #1 av: beem

Jag har också handlat för ca 1 år sedan. Vad jag förstår så ska man få mail från Abobe om just mitt konto är kapat och de ändrat lösenord. Då kommer ju tanken - kan man lita på det mail som kommer eller  kan det finnas falska mail också ?

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2013-10-04 18:35 #2 av: [Nathalie62]

Bra information Fillixa. Skulle uppdatera om det men du hann före Skrattar

Har värdskapet över Mobiltelefoner och Datorn, samt Medarbetare på Android

Anmäl
2013-10-04 18:55 #3 av: Fillixa

Jag fick ett mail idag på morgonen från Adobe om detta.
Jag kunde få ett nytt lösenord efter det att jag uppgett min redan tidigare registrerade mailadress. Jag fick då en länk att klicka på för att sedan skriva in och registrera ett nytt lösenord.

Jag får nu ett nytt betalkort med nya nummer på av företaget som tillhandahåller kortet.

 

 

 

 

Windows Insider Fast Ring Member


Anmäl
2013-10-04 19:08 #4 av: beem

#3 Det låter ju säkert.  Jag har inte fått något mail så jag kanske klarar mig.  Det nya kortet har du alltså begärt själv att få.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2013-10-04 19:21 #5 av: Fillixa


Ja jag ringde till mitt kortföretag och de skulle fixa ett nytt Mastercard till mig, och de spärrade det gamla direkt. Det känns lite bättre nu o säkrare i alla fall. Jag handlar på nätet numera endast via Paypal.

Windows Insider Fast Ring Member


Anmäl
2013-10-04 20:57 #6 av: beem

#5 Bra att veta hur man gör om jag får ett mail.

Kan du handla med Paypal även om företaget inte anger det som alternativ ?

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2013-10-04 21:12 #7 av: Fillixa

Jag har inte handlat så mycket på nätet, men jag har lyckats köpa en dator, scanner, appar och datorprogram hos olika företag med Paypal.

Handlar bara 3-4 gånger/år på nätet, men lite fler gånger/år har jag köpt appar till mobilen med Paypal. 

Förhoppningsvis så är uppgifterna säkert lagrade hos Paypal!


 

Windows Insider Fast Ring Member


Anmäl
2013-10-04 23:10 #8 av: [Nathalie62]

Funkar det med Payson också Fillixa eller dom har bara paypal?

Har värdskapet över Mobiltelefoner och Datorn, samt Medarbetare på Android

Anmäl
2013-10-04 23:39 #9 av: Fillixa

Jag ser nu när jag kollade min senaste faktura via mitt konto att det är Visa/Mastercard som fortfarande gäller på Adobe.

Synd att man inte kan använda Payson/Paypal överallt, det känns lite säkrare med betalningen på detta sätt

 

 

 


 

Windows Insider Fast Ring Member


Anmäl
2013-10-05 12:16 #10 av: [Nathalie62]

#9, Det borde verkligen införas överallt ja, det håller jag med dig om, det är mycket säkrare.

Har värdskapet över Mobiltelefoner och Datorn, samt Medarbetare på Android

Anmäl
2013-10-05 14:18 #11 av: beem

Nog borde främst de stora som tex Adobe erbjuda olika alternativ för betalning.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2013-10-05 20:36 #12 av: beem

Nu fick jag ett mail från Adobe att kontot kan vara hackat. Jag följde instruktionerna  och har bytt lösenord.

Jag försöker spärra kortet hos SEB på +46 8147200 som finns angivet på SEB' s hemsida gällande Visa. Jag får ett meddelande att personen jag söker ej är anträffbar. 

Tillägg

Jag fick till sist kontakt med SEB sedan jag loggat in på deras hemisda med bank-ID. De säger att det är inga problem. Kortnumret har inte kaparna kommit åt så jag behöver inte spärra kortet.

Jag skriver detta ifall någon fler har SEB.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2013-10-05 23:33 #13 av: [Nathalie62]

#12, Jättebra att du informerar oss beem Glad

Har värdskapet över Mobiltelefoner och Datorn, samt Medarbetare på Android

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.