Annons:
Etikettinternet
Läst 10381 ggr
Lamina
10/28/13, 11:39 PM

Facebook funkar inte på min dator...

Jag har ett problem med min dator som jag inte förstår. Den funkar som den ska i alla lägen, förutom när jag öppnar facebook. Sidan står och laddar i evigheter tills det tillslut dyker upp en ruta där det står att sidan har slutat att fungera. Alla andra webbsidor fungerar, och att gå in på min facebook via mobilen är inga problem. Jag har haft detta problem i över en vecka nu. Och jag fattar inte vad problemet är! Är det kanske någon inställning jag gjort? Hjälp?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Inkanyezi
10/29/13, 4:10 AM
#1

Enklast är väl att sluta använda Facebook, men problemet är så klart att du har blockerat någonting på sidan.

Det kan vara lättare att få råd om du talar om vad du har för operativsystem och webbläsare när du inte får sidan att ladda. Det kan också ha med inställningar att göra, som exempelvis vilka DNS-servrar din dator kan använda.

Ett sätt att komma runt problemet kan vara att använda en annan webbläsare för den sidan, om du inte kan hitta hur du har hindrat Facebook att komma in i din dator.

[Nathalie62]
10/29/13, 1:12 PM
#2

Rent spontant, så känner jag att det troligtvis är DNS-strul. Ha din webbläsare avstängd under tiden som du utför dessa moment och testa emellanåt.

Anslut via IP-adress
1. Kopiera in någon av nedanstående adresser i webbläsaren och tryck Enter.
69.171.234.21
69.171.237.16
69.171.247.21
66.220.149.88
66.220.152.16

Funkar fortfarande inte? Pröva nedanstående

Facebook mobile under tiden
1. Surfa in på https://m.facebook.com/

Funkar fortfarande inte? Pröva nedanstående

Rensa DNS-uppslagningar från cache - Din dator kanske har cache:at dns-uppslagningar som nu är inkorrekta (rensas automatiskt utifrån ett sk. Time To Live-värde)
1. Tryck Windows-tangent + R
2. Skriv ipconfig /flushdns och tryck Enter.

Starta din webbläsare och testa att surfa in på http://www.facebook.com eller https://www.facebook.com
Funkar fortfarande inte? Pröva nedanstående

Kontrollera Facebooks värdadresser:
1. Tryck Windows-tangent + R
2. Skriv cmd och tryck Enter. En prompt är nu synlig.
3. I denna prompt skriver du nslookup facebook.com
4. Resultatet bör se ut ungefär så här: http://i.imgur.com/zljEb.png
(Om det inte gör det, så har du troligtvis en felaktigt konfigurerad DNS eller så har du DNS-uppslagningar cache:ade. Du ser förvisso i resultatet vilken DNS-server som frågas. Googles DNS-värdar är fortfarande 8.8.8.8 samt 8.8.4.4.

Starta din webbläsare och testa att surfa in på http://www.facebook.com eller https://www.facebook.com
Funkar fortfarande inte? Pröva nedanstående

Kontrollera Host-fil
1. Tryck Windows-tangent + R
2. Klistra in nedanstående rad och tryck på Enter
notepad.exe C:WindowsSystem32driversetchosts
3. Denna fil ska vara "tom", det vill säga, inte ha rader som saknar # framtill.

Lamina
10/29/13, 3:37 PM
#3

#1 He he, jag funderade faktiskt på om dom uppgifterna kunde behövas eller inte. Sen glömde jag dom ändå. Känner mig lite dum där. 😛

#2 Tack! Nu funkar facebook igen! 😃

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Nathalie62]
10/29/13, 5:35 PM
#4

#3, Inte behöver du känna dig dum, det är inte så lätt att veta Lamina, skönt att det fungerar nu 🙂

Lamina
10/30/13, 7:00 PM
#5

Jag prövade dethär, och det funkade:

Rensa DNS-uppslagningar från cache - Din dator kanske har cache:at dns-uppslagningar som nu är inkorrekta (rensas automatiskt utifrån ett sk. Time To Live-värde)
1. Tryck Windows-tangent + R
2. Skriv ipconfig /flushdns och tryck Enter.

Men så stängde jag av datorn för kvällen. Och när jag satte på den igen idag var det samma problem igen! Jag gjorde om proceduren, och nu funkar det igen. Men det måste ju vara något underliggande problem som gör att det slutar funka. Någon som vet vad det kan vara?

Jag har en HP Pavilion dv6 Notebook PC med Windows 7 Home Premium. Vet inte om det har någon betydelse, men tar med det nu för säkerhets skull.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Nathalie62]
10/30/13, 10:28 PM
#6

#5, Testade du resterande av alternativen också? Man ska inte behöva göra om det igen, det ska räcka med en gång. Prova med dessa här nedan också.

Kontrollera Facebooks värdadresser:
1. Tryck Windows-tangent + R
2. Skriv cmd och tryck Enter. En prompt är nu synlig.
3. I denna prompt skriver du nslookup facebook.com
4. Resultatet bör se ut ungefär så här: http://i.imgur.com/zljEb.png
(Om det inte gör det, så har du troligtvis en felaktigt konfigurerad DNS eller så har du DNS-uppslagningar cache:ade. Du ser förvisso i resultatet vilken DNS-server som frågas. Googles DNS-värdar är fortfarande 8.8.8.8 samt 8.8.4.4.Starta din webbläsare och testa att surfa in på http://www.facebook.com eller https://www.facebook.com
Funkar fortfarande inte? Pröva nedanstående

Kontrollera Host-fil
1. Tryck Windows-tangent + R
2. Klistra in nedanstående rad och tryck på Enter
notepad.exe C:WindowsSystem32driversetchosts
3. Denna fil ska vara "tom", det vill säga, inte ha rader som saknar # framtill.

Annons:
ru4real
10/31/13, 1:56 PM
#7

Kan bara tillägga att jag har liknande problem m facebook med. Misstänker att det antingen är ngn plugin som spökar eller en av alla deras anslutna appar som har felaktigt dnsuppslag eller likandne. Har dock inte orkar felsöka ngt mer, men kanske skall göra det.

Edit; gjorde en snabbkoll och det är ju en del anslutningar som det görs: http://www.webpagetest.org/result/131031_YM_YTX/1/details/

Lamina
10/31/13, 2:05 PM
#8

#6 och #7 Tack, ska kolla närmare på det när jag får lite tid över. 🙂

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

sweduk
3/26/14, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hej.

På min dator såg det ut så här, märkligt?

Tacksam för hjälp.

sweduk
3/26/14, 12:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Prövade med att byta DNS men fungerar fortfarande inte, fick nu detta istället?!?

[VSK]
3/26/14, 4:32 PM
#11

Kolla så att inte facebook är blockerat i hostfile ☝️

sweduk
3/26/14, 6:19 PM
#12

Hur kollar jag det? (novis)

[VSK]
3/26/14, 6:47 PM
#13

öppna filen host med tex anteckningar och kolla så att inte nåt program eller dylikt lagt till facebook där.

Annons:
sweduk
3/26/14, 7:07 PM
#14

Fanns inget om facebook där innan, har dock lagt till det där nu enligt instruktioner från ngn sida. Ingen förändring dock…  :O/

[VSK]
3/26/14, 7:11 PM
#15

ja men lägger du till facebook där och binder det med local host så är det ju inte så konstigt att du ej kan surfa dit.

sweduk
3/26/14, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu är (text)-filen jag lagt in i den mappen helt bortplockad, så här ser själva hosten ut. (fungerar fortfarande inte)

Det märkliga var att facebook slutade fungera helt plötsligt när jag var inne på sidan?

[VSK]
3/26/14, 10:18 PM
#17

Hade du testat pinga www.facebook.com?

sweduk
3/26/14, 10:22 PM
#18

Kommer dock oftast (varannan gång) fram till inloggnigssidan och kan logga in men när väl det är gjort så blir det helt vitt och sidan verkar inte ladda.

Någon enstaka gång kommer jag in på sidan men den laddar ej färdigt och det går vansinnigt trögt…

[VSK]
3/26/14, 10:27 PM
#19

Va det bara facebook.com som det felar på?

sweduk
3/26/14, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Japp men det säger inte mig så mkt förutom att sidan svarar. Så här såg det ut  nu…

Annons:
sweduk
3/26/14, 10:32 PM
#21

ja enbart!

[VSK]
3/26/14, 10:48 PM
#22

Hmmm

Och du får samma knas med andra läsare än ff?

sweduk
3/26/14, 10:50 PM
#23

ja har även prövat ie…

[VSK]
3/26/14, 10:51 PM
#24

Windows 7 ?

sweduk
3/26/14, 10:54 PM
#25

ja

[VSK]
3/26/14, 11:00 PM
#26

Man kan felsöka på hur många olika sätt som helst, men det blir ganska bökigt på distans.

Testa ändra din TTL till 128

Try to modify the registry value DefaultTTL using the following steps:

1. Open Registry Editor (regedit.exe).

2. Navigate to the following registry

HKEY_LOCAL_MACHINE \SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters.

3. In the right pane, add the following value:

Name: DefaultTTL

Type: REG_DWORD

Valid Range: 1-255

[VSK]
3/26/14, 11:01 PM
#27

starta om datorn sen…

Annons:
sweduk
3/26/14, 11:10 PM
#28

Är det en ny nyckel jag ska skapa där?

[VSK]
3/26/14, 11:11 PM
#29

ja du skapar ett D-word bara (32-bit) (på höger sida av skärmen)

DefaultTTL

Sätt värde till 128

sweduk
3/26/14, 11:19 PM
#30

Försöker skriva in 128 i binära data men får inte riktigt till det, (ogiltigt 32-bitarsvärde). 

Något fel gör jag

[VSK]
3/26/14, 11:23 PM
#31

skriv 128 i decimal

sweduk
3/26/14, 11:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Helt väck men så här blev det närmsta jag kom, ursäkta min okunskap.

[VSK]
3/26/14, 11:39 PM
#33

Packa upp, dubbelklicka, starta om

[VSK]
3/26/14, 11:40 PM
#34

du skall aldrig någonsin installera regfil utan att kolla vad du installerar *tips* ☝️

högerklicka och öppna med tex anteckningar..

Annons:
sweduk
3/27/14, 12:21 AM
#35

Jag fegade faktiskt till lite och gjorde en säkerhetskopia innan.  :O)

Tack så hemskt mycket nu fungerar det igen, du är en klippa!

VÖRDNAD!

[VSK]
3/27/14, 4:02 AM
#36

Det är inte fegt att fega…

Jag ville bara tala om att "man" inte skall installera vad som helst utan att kolla upp först 😛

Bra det funkade med mer TTL 👍

sweduk
3/27/14, 11:17 PM
#37

Jaha nu slutade det fungera igen?!?

Det nya du la till i registret står kvar.

När det slutade fungera (båda gångerna) försökte jag öppna en app i facebook (två olika appar som jag båda använt länge) om det kan vara till ngn hjälp?

[VSK]
3/28/14, 6:25 AM
#38

Vad säger loggboken för ditt AV?

sweduk
3/28/14, 5:27 PM
#39

Det verkar inte ha haft något att anmärka på, inga incidenter eller blockerade program…

[VSK]
3/28/14, 7:04 PM
#40

Hmm ja du har knepigt fel med din dator och facebook.

Vad har du för bandbredd?

sweduk
3/31/14, 1:22 PM
#41

Bra märkligt det här men det började plötsligt fungera och har nu så gjort i 2 dgr…

Annons:
[VSK]
3/31/14, 2:51 PM
#42

🙂

Upp till toppen
Annons: