Annons:
Etikettprogramvara
Läst 4908 ggr
beem
2013-11-18 17:53

Återställa extern hårddisk

Nu har jag verkligen gjort något som jag inte vet hur det gick till - men fel blev det.

Min fråga är - kan man återskapa innehållet på extern hårddisk  dvs det innehåll / program  som den har när man köper den  eller är det bara att plundra spargrisen ?

Skulle det fungera med  Recuva ? I så fall lägger man Recuva  på externa hårddisken eller i datorn ?

Jag har köp en ny extern hårddisk - My Passport. Jag har installerat den i min dator.

Jag har inte sparat ned något på den än men jag har varit in i hårddisken flera gånger  och bla läst manualen.

När jag för en stund sedan  hade tänkt göra min första  backup  så är den externa hårddisken låst  och kräver ett lösenord. Jag har inte lagt in något lösenord. 

Jag får då frågan om jag vill radera data för att låsa upp hårddisken. Jag svarade ja i den tron att det var data kopplat till låsningen.

När jag nu går in i hårddisken är den helt tom dvs det program som ligger  i den när man köper den är borta.

OP Windows 8.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Zepp
2013-11-18 18:46
#1

Näe.. såvida du inte jobbar på FRA!

Kan ju försöka med Recuva.. försöka kostar inget!

http://www.piriform.com/recuva/download

Sen så.. kika på fabrikens hemsida.. ganska troligt att du inte är ensam om att göra den åtgärden och att programen/drivarna finns att ladda ner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fillixa
2013-11-18 20:04
#2

Jag har hämtat hem My Passport´s  WD SmartWare direkt på Western Digitals hemsida! Där finns också drivrutiner till My passport!

Nu kör jag dock utan WD´s medföljande innehåll/program!

beem
2013-11-18 20:13
#3

#2 Du kör det alltså som en vanlig USB-pinne och sparar på WD.

Jag hittade min externa på den sidan men så blev det ju  problem direkt.  Det fanns mycket att ladda ner för min modell. Jag fattar det så att jag måste ladda ner alla delar.

Nu är jag så rädd att göra något fel igen så jag måste fråga.😞

For Windows


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Fillixa
2013-11-18 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kolla först under enheter så att WD passport är installerad korrekt, se bilden från min dator med W8.1  med USB 3.0 uttag.

Fillixa
2013-11-18 20:58
#5

Jag laddade ned WD SmartWare till min dator nu ikväll. Filen lade jag i mappen hämtade filer.

Därefter öppnade jag filen och WD SmartWare installerades sedan på datorn.

Nu kan jag säkerhetskopiera med WD programvaran.

beem
2013-11-18 21:41
#6

Tog bort mitt inlägg. 😴Jag är visst inte riktigt vaken.

Jo den finns där. Jag hade inte  satt i sladden.😞

Jag måste nog sova nu - känner att huvudet hänger inte med. Jag ska ta itu med detta i  morgon. Tack för hjälpen så långt. Jag lär nog återkomma.😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[Nathalie62]
2013-11-18 22:18
#7

#6, Gör du så beem, jag är också trött nu och borde sova, återkom gärna.

Fillixa
2013-11-18 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag ber om ursäkt för att det tar lite tid här nu!

Måste springa ifrån oftaStorgråter!

Ladda ned WD SES Driver om passporten inte visas på listan med enheter på din dator!

Jag har ikväll laddat ned WD SmartWare med WD Quick View till datorn till mappen hämtade filer.

Efter det så extraherade jag alla filerna.

Jag har två WD My passport men de är inte helt nya, jag tror jag köpte dem 2011!

Obs programmen syns inte på enheten My passport utan de ligger på datorn bland datorprogrammen i kontollpanelen.

Man kan ju spara dem på My passport också, med de extraheras till datorn när de öppnas.

Bild nedan visar WD Quick View:

Inkanyezi
2013-11-19 08:15
#9

Jag har en grej att nämna här, som kan beröra den som vill installera program på datorn, men kanske inte vill installera alla program utan att veta vad det är. Visst är det enkelt att bara ta hem från nätet, men vid installation måste man använda administratör-behörighet, och den ska man aldrig ha när man hämtar saker från nätet eller håller på med annat på nätet än just att installera program (som man är säker på att de inte innehåller något skumt).

Om du alltså bara har ett enda konto på din dator, så ska du inte använda det för att surfa, utan skapa ett konto utan administratörsrättigheter som du använder "alltid", och använd administratörskontot enbart när du ska göra någon form av administration.

Om man surfar med administratörsrättigheter, kan man mycket lätt få in mindre roliga saker i datorn.

beem
2013-12-18 18:22
#10

#9 Väldigt viktigt det du säger. Tyvärr glömmer jag det ibland så det är bra med en påminnelse.

#8 Nu har jag haft tid att ta itu med detta.

Du säger Jag har ikväll laddat ned WD SmartWare med WD Quick View till datorn till mappen hämtade filer. Jag behöver alltså bara 

WD SmartWare med WD Quick View. Allt övrigt som jag skrev om i #3 behövs alltså inte.

Jag får inget program i My Passport som jag hade då jag köpte den - är det rätt så ?

Jag ska alltså köra backupen från programmet i datorn ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: