Annons:
Etikettdatorköp
Läst 5155 ggr
Evaline
12/10/13, 9:58 PM

Ny dator? Svar fort!

Är den här bra? Måste ha en ny snabbt!!! Duger den?
Bör jag tänka på något? Jag är jättedålig på vad man ska se efter ang. specifikationer osv.

DELL LATITUDE 3540

Ska ha den till skolarbeten, skriva, se på film, arbeta i photoshop, lagra information (bilder m.m)

http://www.proshop.se/Barbar-Dator/Dell-Latitude-3540-15.6-Core-i3-4010U--2431115.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Finns en (lika dan??) på Dustinhome fast aningen dyrare. Vad beror precisskillnaden på?

http://www.dustinhome.se/product/5010754941/dell-latitude-3540-ci3-1-7-4gb-500-15-6-w7p-w8p/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5459

Annons:
kissidor
12/10/13, 11:39 PM
#1

det där med photoshop är det som ställer till det genom att dra upp hårdvarukraven ganska ordentligt, utan det vore det inga problem med den datorn för din övriga användning. jag photoshoppar inte själv, men vad jag hört av andra som gör det skulle du behöva både snabbare processor, mer RAM och bättre grafikkort - och kanske rentav en snabbare hårddisk. det beror dock lite på vilken version av photoshop du kör, och naturligtvis hur segt du kan med att det går.

vad beträffar prisskillnaden så är det ganska normalt att proshop ligger lite lägre och dustin lite högre än prisgenomsnittet för en och samma vara 🙂. nu verkar det ipfs i det här fallet om texten stämmer som att både win7 pro och win8 pro medföljer dustinexemplaret.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Evaline
12/11/13, 7:54 AM
#2

Tack för ditt svar! Har du några tips på någon bättre dator då, som skulle klara av redigering och jobb i photoshop? De enda krav jag har egentligen är att jag helst vill ha en Dell, alllllra helst med någon version av win7 och inte över 8000:-

kissidor
12/11/13, 9:21 AM
#3

mja egentligen inte, dels använder jag som sagt inte photoshop själv och dels är det ju en djungel av alla datorer. och tittar man på de högsta kraven som en del hävdar för nyare versioner av photoshop så är man säkert uppe i 20 loppor för en bärbar som uppfyller det skulle inte förvåna mig. 

men om jag spekulerar lite utifrån de saker du specat och att man försöker hitta nåt så vasst som möjligt för de pengarna - i brist på att nån som har stenkoll hittills svarat. om man tänker sig att man kanske går upp i minst 8GB RAM och ett bättre grafikkort så antar jag att det funkar även om den allra mest krävande kan irritera sig på att det segar. det du letar efter är ju då inte den senaste modellen för då kommer du ju att få betala extra för att nedgradera till win 7, utan snarare en "värsting" fast en som släpptes för en eller ett par år sen. det kan ju kanske rentav vara idé att titta på begagnade företagsdatorer, som tex denna: http://www.greentech.se/sv/baerbara/dell-precision-mobile-workstation-m6500.php?group=prod_prod_grp-s1%2F127 - fast dels överskrider den din maxgräns visserligen pyttelite men dock - och dels behöver du nog en extern hårddisk också om du har mycket foton, för dennas ssd-disk är visserligen blixtsnabb men inte så stor.

sen gjorde jag en filtrering på prisjakt, på max 8000, win 7, minst 8GB RAM och minst 2GB dedikerat grafikminne - här blev resultatet av det: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s153282005 då har man begränsat urvalet ganska mycket, så mycket att det blev bara hp-datorer kvar, och nästan alla var dessutom demo-ex som säljs ut. om man sen tycker det är nåt negativt eller en bra chans att köpa en bra dator billigare är upp till var och en att bedöma. vill du ändra några parametrar i filtreringen så kan du ju göra det och se själv vad som  händer 🙂. du kan ju tex istället filtrera på max 8000 men med dell som tillverkare och ta bort RAM- och grafikminneskraven och se vad som är det bästa du kan få då. OBS att nu har jag inte specat processortyp, men en vassare processor ingår ju oftast liksom i paketet om man höjer övriga krav.

sen en sista fråga, det är inte så att du har tillgång till en bra stationär dator som du ibland kan använda och då skulle kunna sköta ditt photoshoppande på? för då skulle du ju som sagt klara dig utmärkt med den dator du själv föreslog.

Värd på Mobiltelefoner och Android

beem
12/11/13, 11:49 AM
#4

Kolla vad Photoshop kräver och  titta på datorer som uppfyller det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

bamse6311
12/11/13, 12:50 PM
#5

Säger som beem och nog tusan borde du kunna hitta en dator för max 8 000 som utan vidare klarar PS.

Själv så kör jag Gimp som är nästan lika stort som PS och det gör jag på en dator med 4  GB RAM.

Som sagt var kolla vad PS kräver i prestanda av datorn.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
12/11/13, 1:33 PM
#6

ja som sagt allt beror ju på vilken användarupplevelse du tolererar, och det gör också skillnad vilken version av photoshop du använder (och det har du ju inte berättat än, så därför har jag inte kunnat kolla exakt vad som minst krävs resp vad som rekommenderas). det är ju fullt möjligt att det funkar bra nog för din smak med den datorn du hade sett ut, men jag tror iaf inte personligen att det är nån höjdare med ett sådant grafikkort, delat eller vad det heter - som de allra flesta bärbara men få stationära datorer har. visst är det väl en stationär dator du har bertil? då har du säkert ett lämpligare grafikkort.

nu har jag inte ens frågat dig evaline om det är ett alternativ med en stationär dator, antog att det inte var det - men skulle du kunna tänka dig det istället så vore det ju förstås lättare att hitta rätt prestanda för en överkomlig peng.

och som sagt, den datorn du hade tittat ut är gott och väl med stor marginal tillräckligt bra för alla dina andra behov, det är endast photoshop som jag är tveksam till.

edit: snabbgooglade lite nu och det är tydligen så att photoshop cs5-6 kräver dedikerat grafikminne, vilket alltså de flesta bärbara datorerna inte har. däremot behövs det inte så mycket som de 2GB jag klämde i med innan jag hade kollat, utan det räcker med minst 256MB för CS5 och 512MB för CS6. och är det ingen av de två versionerna du har så går det säkert bra med den datorn du hade sett ut.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Evaline
12/11/13, 10:11 PM
#7

Hur får jag reda på vad PS kräver då? Jag är som sagt väldigt kass på specifikationer, ram och allt vad det heter är ett annat språk för mig.

#3 din länk till prisjakt funkar inte

Evaline
12/11/13, 10:12 PM
#8

#3 igen, förlåt! länken fungerade visst. och det var väl inte bara HP datorer? Scrollade nedåt lite och hittade bland annat en dell, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2366724

den uppfyller kraven, eller? :)

bamse6311
12/11/13, 10:28 PM
#9

#6 kissidor

Jo, jag har en stationär.

#8 Evaline

Enligt vad Adobe själv skriver så behöver du en dator med följande prestanda:

Intel® Pentium® 4- eller AMD Athlon® 64-processor (2 GHz eller snabbare)

Microsoft® Windows® 7 med Service Pack 1, Windows 8 eller Windows 8.1

1 GB RAM

2.5 GB ledigt utrymme på hårddisken, ytterligare ledigt utrymme krävs under installationen (det går inte att installera programmet på flyttbara flashminnen)

1 024 × 768 bildskärmsupplösning (1 280 × 800 rekommenderas) med OpenGL® 2.0, 16 bitars färg och 512 MB VRAM (1 GB rekommenderas)*

Bredbandsuppkoppling krävs för aktivering av programvaran, validering av medlemskap och tillgång till onlinetjänster.†

Således skriver alltså Adobe att det räcker med enbart 1GB RAM vilket jag själv i och för sig betvivlar men köper du en dator med 4 GB RAM så bör du vara på den säkra sidan så som jag ser det.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
12/11/13, 10:48 PM
#10

men ååååhhhh, den länken stämmer inte - det blev tvärtom med RAM-minnet! villkoret blev MAX 8GB istället för MIN 8GB 😓! 

men i och för sig  så hade jag ju villkoret min 2GB dedikerat grafikminne och det är nog av större betydelse tror jag, + att ett så bra grafikkort sitter väl inte i en helsunkig dator i alla fall. och ja, jag tror att den dellen du hittade i min iofs egentligen felaktiga lista skulle vara bättre att photoshoppa med 🙂. dessutom går den iaf att utöka från 4 till 8GB RAM om man skulle vilja det sen.

systemkraven för olika program hittar man nog allmänt lättast genom att googla helt enkelt, på "systemkrav för …" om man nu inte har köpt programmet i en låda med bruksanvisning som man har kvar och kan titta i. 

men evaline vilken version av photoshop är det du har då? du ser ju i #6 att det är CS5 och CS6 som verkligen kräver ett bättre grafikkort än det som sitter i den du länkade till i startinlägget. sen tänker jag fortsätta att tro att även de versioner som inte har det som krav kommer att funka betydligt bättre med ett bättre grafikkort 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
12/11/13, 11:07 PM
#11

bertil ditt inlägg kom emellan medan jag fortfarande skrev på mitt - poängterar bara ännu en gång att det är framförallt själva grafikkortet som behöver uppfylla vissa krav för vissa versioner av photoshop. men att 4GB "vanligt" RAM räcker stämmer nog även fast jag hört de som ställer betydligt högre krav för att få den användarupplevelse de är nöjda med, men de är antagligen extrema. däremot är det alltså VRAM som behövs, och något sådant sitter det inte i majoriteten av bärbara datorer. 

men om jag filtrerar om efter att vi nu vet lite mer om kraven - jag sätter 4GB RAM (helt oavsett vad photoshop kräver i detta avseende tror jag inte man blir glad av mindre i en pc, rent allmänt) och 1GB VRAM istället, och fortfarande win 7 och max 8000, då blir det mer att välja på, men fortfarande bara en dell, den som evaline själv länkar till i #8. här är den nya listan i sin helhet: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s153405779

Värd på Mobiltelefoner och Android

Evaline
12/12/13, 9:45 AM
#12

#10 Jag klarar mig fint på CS3 just nu, men skall antagligen uppdatera till CS4 om jag köper en ny dator. Så det är alltså lite äldre versioner av PS vi snackar om.

Evaline
12/12/13, 9:47 AM
#13

#11 när jag klickar på länken så får jag upp att det finns två olika Dell att välja mellan

Annons:
kissidor
12/12/13, 10:05 AM
#14

ok evaline, då gäller de här minimikraven på grafikkortet inte dig just nu iaf - men som sagt det är säkerligen ändå en fördel. men då bestämmer du själv hur du vill göra, då kan du ta den du tittade på först som kostade några tusen mindre.

ja jag ser också två dell nu, då såg jag väl fel igår, eller så möjligen har egenskaperna redigerats i den jag inte såg då.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Evaline
12/12/13, 8:15 PM
#15

En allra sista fråga: vilken av de som kommit upp anser NI är den bästa datorn för mig? Jag ska beställa imorn.

Annars vill jag bara tacka för era snabba och bra förklarande svar! Ni är grymma!

kissidor
12/12/13, 8:53 PM
#16

vad gulligt sagt evaline, det var så lite 🙂. jätteroligt om du tycker att vi har kinnat hjälpa dig att reda ut det lite och inte bara rört till det för dig 😃!

men den sista frågan är den jag inte alls kan svara på - för det slutgiltiga valet måste var och en gå på sin egen känsla, vad som känns bäst helt enkelt. 

jag kan förstå att du vill hålla fast vid ett märke, har man goda erfarenheter sen tidigare av ett visst märke så gör man ju gärna det. själv har jag haft ett gott öga till hp i många år så jag skulle väl ha valt en av dem, och en så bra som jag tyckte jag hade råd med eftersom lagg är det värsta jag vet. men det är jag det 🙂. 

vi har väl alla annat att lägga pengarna på också, så det är bara du som vet hur mycket det är värt för dig att få en lite vassare dator om du går ända upp till din maxgräns, jämfört med den du först hade tittat på.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
12/14/13, 6:27 AM
#17

så vad blev det evaline 🙂? är nyfiken 😊😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Evaline
12/15/13, 1:52 PM
#18

Jag har faktiskt haft lite beslutångest och inte köpt någon än!

Dom som jag har kollat på är samma modell, men i olika storlekar och det säger mig inte så jättemycket (vet inte vad min nuvarande är heller och vet inte hur man kollar det så har inte riktigt något att jämföra med)

Den ena är

Skärmstorlek: 14"
Upplösning: 1600x900

och den andra

Skärmstorlek: 15,6"
Upplösning: 1920x1080

kissidor
12/15/13, 2:00 PM
#19

Mät hur många cm skärmen är tvärsöver från hörn till hörn på snedden och dividera resultatet med 2,5, det är så skärmstorleken anges :-) tex om måttet på diagonalen är 39 cm så har du en 39/2,5=15,6" skärm

Värd på Mobiltelefoner och Android

Evaline
12/15/13, 6:18 PM
#20

Och vart ser jag vilken upplösning jag har? :) min nuvarande verkar vara 16'' då den är 40cm tvärs över.

Annons:
kissidor
12/15/13, 6:30 PM
#21

det var en ovanlig skärmstorlek, men strunt i det :). då vill du antagligen inte gå ner på 14" iaf, utan bör ta en 15,6". 

upplösningen, hmm hmm - jadu, nu sitter jag inte med en windowsdator just nu så jag kan friska upp minnet, utan jag skriver från en surfplatta. men om du högerklickar på skärmen så du får upp skärmegenskaperna så har du väl den rekommenderade skärmupplösningen där nånstans och det är väl den som är skärmens faktiska upplösning utgår jag från

Värd på Mobiltelefoner och Android

Evaline
12/16/13, 1:19 PM
#22

Enligt internet så är min laptop 15,4'' (vilket enligt google är ~39) så det är det jag har nu! Så då kanske du har rätt att 15,6 är bättre? Men är det så himla stor skillnad egentligen? Mellan den och 14? Gud va svårt det här är, har sån beslutångest!

kissidor
12/16/13, 1:40 PM
#23

själv har jag alltid haft stationär dator med ganska stor skärm, och två stycken ännu större på jobbet. trodde verkligen aldrig jag skulle vilja ha annat än ännu lite större skärm varenda gång jag bytte i resten av mitt liv. fram tills nu när jag istället köpte en liten bärbar med 12,5"! 

men skillnaden är ju att den här använder jag i knät, dvs mycket på mycket närmare håll - så den upplevda storleken blir inte mindre. men ska du använda denna på samma sätt så vill du kanske inte ha en mindre skärm. om skärmen är mindre och upplösningen högre så kommer ju allt att få plats på samma sätt som förut, men text, ikoner och allting kommer ju att vara mindre och det är då frågan om det är ok med dig. ser man lite halvdåligt så vill man ju inte få mindre text och ikoner - har man perfekt syn är det väl inget problem.

du har inte möjlighet att ta dig till nåt typ elgiganten, mediamarkt el dyl där de har datorer i alla möjliga storlekar? inte för att köpa den där, utan för att titta på och få känsla för de olika skärmstorlekarna. en nödlösning annars är ju att du helt enkelt mäter och klipper och tejpar ihop rätt storlek för den 14-tummare du funderar på och jämför med den skärm du har, även om det kanske inte säger sååå mycket

Värd på Mobiltelefoner och Android

Evaline
12/22/13, 2:10 PM
#24

Jag är jättebesviken!!!
Köpte den som var 15,6'' och storleken är perfekt men allting ser ihoptryckt ut på skärmen! Saker som ska vara breda är nu mer avlånga/ihoptryckta. Har jämfört med min gamla samt andras datorer.

Svartvita bilder har nu en grönblå tint istället för gråsvart.

Jag är så ledsen! La ut 7500kr för den här när jag hade kunnat laga min gamla istället. :( :( :(

[VSK]
12/22/13, 3:06 PM
#25

#24

Lämna tillbaka datorn…

beem
12/22/13, 3:13 PM
#26

#24 Vänta inte. Gå tillbaka till affären där du köpte den eller reklamera den  NU.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

kissidor
12/22/13, 4:08 PM
#27

men fy så tråkigt 😕! baksidan av näthandel förstås… ser att många butiker har denna men de lägsta priserna inte var hos så kända butiker - var köpte du den? 

säger som de andra skynda dig att skicka tillbaka den. du får jaga dem imorgon och fråga vad de har för rutiner för returnering.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Evaline
12/22/13, 5:02 PM
#28

köpte den på multitech.se och vad jag förstått från att googla så är det för att det är widescreen som upplösningen på vissa saker blir fel? har försökt fixa det i olika upplösningar och bildinställningar men det blir inte bättre som sagt.

skall kontakta dem imorgon och se om jag kan returnera den.

Evaline
12/22/13, 5:15 PM
#29

En annan sak jag funderar på är att på prisajt (den här modellen som jag beställde http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2366306) står det att den har skärmupplösning 1366x768 men på multitech.se (http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:7025192) står det 1920x1080

[VSK]
12/22/13, 5:39 PM
#30

Hmm skumt… Vad är maximal upplösning du kan ha på din dator då?

kissidor
12/22/13, 5:51 PM
#31

jag tror det är 1920x1080 som stämmer, för det är vad det står hos de andra säljarna också vid stickprovskontroll. och det är ju bättre, för det är ändå samma bildförhållande som 1366x768. och ja, det är ett widescreenformat - antar att det är det som gäller numera. 

tror du möjligen att du helt enkelt kommer att kunna vänja dig vid det, precis som man fick göra med teven en gång i tiden? eller om det är nåt som faktiskt blir fel, och så var det ju den där färgtonen du inte alls tyckte om också. men multitech har ju fina kundomdömen, så det var ju bra att det var där du hade köpt den 🙂. de är säkert inte omöjliga, hoppas bara att de går att få tag på imorgon med tanke på vilken dag det är.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Evaline
12/22/13, 5:56 PM
#32

Jo, vänja mig kan jag säkert. Skall lägga upp en jämförelsebild senare så ska ni får se. Färgerna är jobbiga, men suddigheten på t.ex firefox bokmärkesikon m.m och hemsidors loggor är mest irriterande. Eftersom jag arbetar mycket i photoshop så är det viktigt att bilderna jag gör ser likadana ut på nästan alla skärmar. Så stora skillnader som jag får med denna går inte att arbeta med :/

kissidor
12/23/13, 7:26 AM
#33

ja jag vet inte om det är något fel på denna då, men jag kollade i alla fall ang bildformatet i den listan vi hade förut på prisjakt - och det är ju så att satte jag villkoret till det gamla bildformatet 4:3 så försvann varenda en av de 114 datorerna… 😕. så vad beträffar själva widescreen-formatet så är det uppenbarligen bara att gilla läget i alla fall.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Evaline
12/26/13, 2:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Såhär ser t.ex aftonbladet ut på nya datorn.
De saker som jag upptäckt att jag stör mig på än så länge är:

  • svartvitt har en grönblå ton
  • allting är så fruktansvärt litet
  • och ur proportion ???
  • suddigheten i loggor, ikoner m.m pga storeken/upplösningen(?)

hoppas innerligt detta är saker som går att fixa! ska försöka få tag i en teknisk person jag känner som kanske kan ta sig en titt på datorn för någon slant. Har hört av mig till sidan jag köpte datorn av, dock utan svar (förståeligt under julhelgen kanske, men eftersom returpolicyn endast gäller 2 veckor så är det lite stressigt!!!)

Annons:
Evaline
12/26/13, 2:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

och här är aftonbladets hemsida i gamla datorn. ser ni skillnaden?

[VSK]
12/26/13, 7:19 AM
#36

#34

Vi kan ju knappast se på en skärmdump om det är fel på din skärm (svartvit/grönblå).

prova uppgradera drivrutinerna, speciellt de för grafik 🙂Sen kan du testa ändra upplösning på skärmen.

Evaline
1/27/14, 10:04 PM
#37

Hallå igen! Jag är fortfarande i jakt på ny dator, har börjat släppa lite på det där med windows 7-måste. Tänkte bara dubbekolla lite, eftersom det här är en djungel för mig.

Det man skall tänka på är alltså ram och vram? Något annat som är bra att ha koll på? (själva orden säger fotfarande mig ingenting hehe)

kissidor
1/28/14, 12:10 PM
#38

hej igen evaline, jag tänkte på dig häromdan och undrade hur det hade gått 🙂. men då utgår jag från att du fick lämna tillbaks datorn då alltså eftersom du nu är på jakt igen? 

det är nog klokt att släppa på win 7-kravet, det tar ju bort en massa annars tänkbara datorer.

men eftersom det blev som det blev med skärmen på den du först köpte så kan jag inte gärna råda dig att köpa osett på nätet igen - du bör gå nånstans och titta på datorerna så du ser att du är nöjd med hur det ser ut på skärmen. 

sen ang de andra kraven som vi tycker du bör ställa för att få en bra användarupplevelse när du photoshoppar. RAM är ju arbetsminnet, du kan tänka dig det ungefär som att för din egen hjärna innehåller det de saker din hjärna håller på med nu. ju bättre utrymme du har där desto fler och mer komplicerade saker kan du göra och hålla reda på samtidigt. det minnet är också mycket snabbare än hårddisken, där du kan föreställa dig att alla dina gamla minnen och kunskaper ligger lagrade, men det kan ta ett bra tag att plocka fram dem. VRAM är som RAM fast bara för grafikkortet.

så det kanske är bättre för din del att göra såhär: skriv upp på en lapp att du vill ha minst 4GB RAM och hellre 8GB, separat grafikkort med dedikerat grafikminne (VRAM), och minst 1,8 GHz dual core processor. gå till mediamarkt, netonnet, elgiganten, siba eller vad du nu har tillgängligt och titta på datorerna där och välj en som du trivs med skärm och tangentbord på, och så ber du personalen kolla om den du fastnat för uppfyller minst de kraven du har skrivit ner.

tänk också för säkerhets skull på att kolla så att datorn har dvd-läsare/brännare el dyl - det försvinner mer och mer nämligen, men jag misstänker att du har installationsskivor du vill kunna använda.

jag dubbelkollade också för säkerhets skull att photoshop ps3 samt ps4 funkar med win 8.1, och det ska de göra 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

annzoo
1/29/14, 4:28 PM
#39

#34 har du inte åka ändra zoomen.. bilden som du visar ser min ut då jag tex har 90% istället för 100%

Evaline
2/27/14, 1:30 AM
#40

hallå, ännu har kollat på en del men undrar vad för skillnad det är på dedikerat och delat grafikkort? och vad menas med att jag vill ha det separat? hur många gb ska jag ha i grafikminne? skall jag köpa grafikkortet separat?? i så fall vet jag inte hur man sätter in det i laptopen. tack på förhand! har lärt mig en massa den senaste tiden :) tack för det

kissidor
2/27/14, 6:11 AM
#41

nejdå evaline, så illa är det inte att du ska behöva montera in grafikkortet själv 🙂. med separat menas till skillnad från integrerat bara och med integrerat grafikkort menas att grafikkortet sitter ihop med processorn, det är en enhet bara och det är det allra vanligaste för bärbara datorer. när det är på det viset är grafikkortet av en enklare modell och har inget eget RAM-minne, alltså inget VRAM, alltså det är med och delar på det "vanliga" RAM-minnet. till motsats från ett grafikkort med dedikerat (=ägnat endast åt) grafikminne, dvs VRAM. 

som vi kunde konstatera förut när vi väl fick fram vad det var för version av photoshop du använde, så behöver du egentligen inte separat grafikkort med VRAM för den versionen. men för att få en bättre användarupplevelse och bättre framtidssäkring av den dator du köper så tycker jag nog du ska försöka hitta en dator som har det i första hand i alla fall. men köper du en med integrerat grafikkort av nyare modell, från intel HD4000 och uppåt så kan det ge riktigt anständiga grafikprestanda också beroende på hur vass den "vanliga" processorn är. nu hade ju du om jag inte minns fel en ganska bra budget för köpet, så det finns ingen anledning att snåla på hårdvaran om du ska bli nöjd och förbli det så länge som möjligt 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Evaline
3/3/14, 6:30 PM
#42

Jaha! Det här är som sagt en ny värld för mig, lite av en främmande djungel, men jag börjar förstå nu :)

När jag ändå är här inne och skriver; spelar det någon större roll vad för märke på datorn det är, eller är de flesta ungefär lika bra i dagsläget?

Evaline
3/10/14, 8:19 PM
#43

Spelar det någon större roll vad för märke på datorn det är, eller är de flesta ungefär lika bra i dagsläget?

kissidor
3/10/14, 8:56 PM
#44

det är inget jag vet svaret på av egen erfarenhet evaline, och därför har jag inte svarat på den frågan. 

däremot har jag sett att andra härinne som verkar jobba med datorer och väl därför kan tänkas ha lite mer koll på det har skrivit att det inte spelar någon roll eftersom alla ändå använder samma komponenter.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Moa-]
3/11/14, 8:33 PM
#45

Evaline; nej, det är som regel ingen större skillnad mellan märkena, de som utmärker sig är väl Apple som sammanbinder hård- och mjukvara på ett sätts om gör att datorn kan prestera på en högre nivå även med sämre hårdvaruspecifikationer. 

Annars så är det som med bilar, de har ofta samma innehåll, men olika förpackningar, design och marknadsföring. Det som även skiljer är support och liknande, jag nyttjar dock sällan detta från tillverkaren, så jag kan inte säga något om det.

[VSK]
3/13/14, 5:53 AM
#47

Lenovo alla dagar i veckan.

kissidor
3/13/14, 9:28 AM
#48

ja absolut lenovon av de två. den har en modernare processor, ett bättre grafikkort och en snabbare hårddisk. spillsäkert tangentbord som lenovon har framgår det iaf inte att acern har, det hade de säkert framhållit isf.

enda pinnen acern plockar som jag ser det är 2GB mer i RAM, men eftersom den dessutom var dyrare så räcker mellanskillnaden gott och väl till att köpa till 4GB RAM till lenovon och peta in om man vill det. (möjligt att acern har något bättre batteritid också, om uppgifterna stämmer.)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[VSK]
3/13/14, 9:55 AM
#49

Arbetsminne kostar knappt nåt idag.

Evaline
3/14/14, 1:24 PM
#50

#48 "enda pinnen acern plockar som jag ser det är 2GB mer i RAM, men eftersom den dessutom var dyrare så räcker mellanskillnaden gott och väl till att köpa till 4GB RAM till lenovon och peta in om man vill det."

hur gör man det, alltså vart köper man och sätter in det osv? :)

kissidor
3/14/14, 1:50 PM
#51

Det låg som ett rekommenderat tillbehör alldeles under datorn :-). Exakt hur man pillar i det på den datorn får du antingen kolla upp i nån manual eller be nån lite datorkunnig om hjälp med, det ska inte vara nåt större ingrepp iaf :-)

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
3/14/14, 4:09 PM
#52

#51 kissidor

Jag vet inte om hur det är numera.

Dock så har jag för mig att tidigare igen så när man skulle sätta in hårdvaror som RAM och annat i datorn så skulle man låta återförsäljaren göra det med tanke på att garantin skulle gälla?

Nåväl, jag kan ha helt fel i detta.

Att sätta in extra RAM kan vara lite pilligt och då speciellt kan jag tänka mig i en laptop.

Även när man gör det i en desktop så kan det ibland synas lite trångt om utrymmet när man skall få extra komponenter som RAM-minnen, olika kort osv på plats.

(Själv så gör jag inget sådant utan då blir det någon av mina båda söner som får hjälpa till. Jag skall sätta in ett till RAM på 4 GB så att jag kommer upp i 8 GB och då blir det någon av sönerna som får göra det. Detta såvida jag ändå inte själv skulle våga mig på detta Skrattar.)

Bästa hälsningar,
Bertil

Evaline
3/16/14, 5:38 PM
#53

Tack så mycket för alla svaren, återigen! :)

Skulle någon kunna länka till minnet? Jag hittade det inte när jag tittade.

Om jag inte skulle köpa till det, kommer datorn inte klara av det jag vill ha den till då??

kissidor
3/16/14, 6:00 PM
#54

det ligger precis under bilden på datorn evaline  🙂. men här är direktlänken till själva minnet: http://www.dustinhome.se/product/5010641980/lenovo-4gb-so-dimm-ddr3-1600mhz/

svaret på bertils fråga är att en sån sak som ett RAM-minne får man normalt sett sätta in själv. men det är väl bara att maila och fråga om man är osäker.

jadå evaline, visst kommer den att klara av det du behöver göra med 4GB RAM 🙂. du kan om du så önskar vänta med att köpa och installera extra RAM-minne tills du själv känner att du behöver det

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
3/16/14, 6:28 PM
#55

#54 kissidor.

Tackar för info Tummen upp

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Upp till toppen
Annons: