Annons:
Etikettövrigt
Läst 2869 ggr
CarolinaE
2013-12-16 16:39

Datorn lever sitt eget liv

Jag har haft dator i många år tidigare och allt har gått
jättebra och jag har varit nöjd.
Nu har jag ju gått över till Windows 8.1,när jag sitter
och skriver så kommer det helt plötsligt en annan sida
över allt det jag skriver.  Det kan vara reklam eller
den sida som jag hade innan.
 Och så blir jag urloggad från forumet.

Jag har jobbat som sekreterare i 24 år så jag borde
ju vara bekant med tangentbordet och att hålla
fingrarna i styr.
När jag nu skulle ändra så försvann texten bak-
länges när jag skrev så jag fick skriva om.

Utan att jag nu hade fingrarna på tangentbordet
så slängde sig en reklamsida över hela sidan och
detta försvann. Hittade det genom att börja från
början.

Smileyes fungerar inte.
Jag sliter mitt hår !

          Tack på förhand !

Annons:
Zepp
2013-12-16 16:48
#1

Du har mest troligt fått in Malware!

Kör detta programmet!

http://www.malwarebytes.org/mwb-download/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CarolinaE
2013-12-17 00:10
#2

Tack för hjälpen med att testa med Malware men
tyvärr så fortsätter det hela ändå.
Jag fullföljde det hela men ändå likadant.

Zepp
2013-12-17 01:08
#3

Kolla då dina browsertillägg.. ta bort alla du inte vet om att du skall ha och som du vet är säkra.

Ofta är det inget virus utan mer ett vanligt tilläg som kör oskadlig kod, men som är jä..igt irriterande.

Är du osäker på om det är något tillägg du behöver, skriv upp vad det heter så kan du instalera det igen senare.

Men först hoppas jag att du startat om datorn.. så det inte är något program som laddats in fel.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CarolinaE
2013-12-17 01:56
#4

Datorn är helt ny och jag har inte laddat ned någonting.
Jag har bara varit inne här på iFokus och skrivit frågor
och svar, så mycket mera har det inte blivit.

annia1
2013-12-17 03:51
#5

CarolinaE jag har inte win 8 så jag har ingen aning om hur den funkar. Och jag var inne på samma som zepp att du fått in nåt eftersom du skriver om reklam som verkar lägga sig på fel ställe.

Men det andra du skriver om, har du bärbar dator så kanske det är din musplatta som är känslig. Var en förut som hade i princip samma sak som du har. I tråden Flygande sidor i windows 8. Så du kan ju läsa den så kanske du löser problemet med att sidor ändras. Har du en vanlig stationär dator så vet jag inte.

När det gäller smilisar så är det problem med dom i IE 11 som borde vara den webbläsare du har. 

När det gäller att text försvann när du skrev. Har du ev kommit åt knappen insert. Då kan du prova trycka på den igen.

.

Tant Grön
2013-12-17 14:47
#6

#1 Jag fick in reklam en gång som var jätteirriterande, t.o.m med ljud :( . Jag gjorde en systemåterställning och sen funkade det bra.

Är inte så jättebra på datorer och undrar om det är bättre att köra ett maleware program?

Annons:
annia1
2013-12-17 17:16
#7

Tant Grön det är inte så enkelt som ja eller nej på din fråga om det är bättre att köra ett malware program.

För det har dykt upp ett rätt nytt fenomen på nätet och det är att när man laddar ner program, (vad jag vet så gäller det främst gratisprogram), så får man med extra program som visar annonser. Men inte säkert att det bara visar annonser utan du kan få en så kallad toolbar och det kan ändra startsidan på din webbläsare och även ändra vilken söktjänst du använder. Och detta är nåt som ökar lavinartat på nätet så det verkar som det numera finns i alla (gratis) program man laddar ner. Och inte bara program utan även i tillägg som man installerar i webbläsaren.

Så har man laddat ner ett program man vill ha kvar så är det bättre att köra rensningsprogram. För en återställare tar ju även bort det program du har laddat hem.

Som jag sa så ökar detta lavinartat på nätet. Den här länken går till en sida som har en borttagningsguide med olika program man använder. Denna verkar gälla generellt för den typen av problem. Sidan är på engelska, vad jag vet så finns det ingen på svenska.

.

Tant Grön
2013-12-17 17:31
#8

Det är jättejobbigt med all reklam, speciellt den som hoppar och blinkar. Jag bytte till firefox med ad adware (eller vad det heter) och har nu så gott som ingen reklam. Ingen alls här på i fokus :)

På min gamla dator så ändrade sej startsidan. Plötsligt hade jag ask.com i stället för google. Var ganska svårt att få bort den.  Vågar knappt inte ladda ner gratisprogram.

annia1
2013-12-17 17:42
#9

ask.com följer med i flera olika program. Det man kan göra för att undvika åtminstone en del extra program är att man följer hela nedladdningsproceduren. För i många program så brukar det finnas en ruta som redan är iklickad för tex ask.com som man klickar ur. Och det gäller även uppdateringar till programmen.

Jag har själv i princip slutat ladda ner program och jag har blivit väldigt återhållsam med att föreslå program till andra då jag vet om att dessa extra program numera följer med.

Och det gäller ju inte bara själva programmen. Utan även själva nedladdningssidor som tex cnet lägger med egna extra program.

.

CarolinaE
2013-12-17 20:16
#10

Texten borttagen.

Upp till toppen
Annons: