Annons:
Etikettövrigt
Läst 1656 ggr
Yen-Chan
2013-12-23 18:02

Mac eller PC?

Kommer behöva en datorn nästa år, men vet inte vad som är bäst att köpa. Nu har jag använt en MacBook Pro i snart 3 år, så känner mig ganska säker med en sån, men PC kanske också är bra?

Sajtvärd SydKorea Ifokus

Annons:
ru4real
2013-12-23 18:22
#1

Otroligt svårt att svara på. Om du haft mac i tre år, fortsätt med det.

Vad skall du ha den till?

Inkanyezi
2013-12-23 18:22
#2

Finns det något direkt bärande skäl till att du behöver en annan? I grunden är de ju samma, dvs hårdvaran hos en Windows-dator är samma som hos Mac, men operativsystemet skiljer, och de bärbara Mac-datorerna har i regel bättre bildskärm än de flesta andra bärbara. Genom att hårdvaran är bättre är också priset på dem högre. Motsvarande av annat märke kostar i stort sett lika. Om du installerar Linux i någon av de många varianter som finns, så kan du få ett gränssnitt som är i stort sett likadant som Mac, och det kan underlätta, medan med Windows är gränssnittet annorlunda och ganska snårigt i den senaste versionen. Systemen i Mac är i stort sett likvärdiga med Linux i nästan alla avseenden, men det är en fördel att köpa en färdig dator där alla bitar verkligen passar ihop och inte behöver extra handpåläggning för att jobba åt samma håll. Om du siktar på en bärbar och ska använda den till bildbehandling, rekommenderar jag Mac, främst på grund av mer passande hårdvara. Men om du ska ha datorn till att plugga och till att skriva och använda nätet, kan en vilken som helst passa bra, och gärna med Linux, exempelvis Ubuntu. Och Windows har i stort sett inga fördelar utöver att det finns väldigt många program om man är road av att shoppa program av olika slag. Så berätta gärna vad du ska använda datorn till, kanske du kan få bättre råd.

Zepp
2013-12-23 19:01
#3

Frågan är felformulerad.. 1 Mac eller 4 PC?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
2013-12-23 19:16
#4

Mac är ju dyrare. Oftast i alla fall.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Inkanyezi
2013-12-23 19:32
#5

Dyr är ett relativt begrepp. Allt som kostar mycket pengar är inte dyrt, och att köpa efter lägsta pris kan bli dyrare i längden. Det har också ett visst värde att behålla gränssnitt som man är van vid, efter tesen att det som inte är trasigt ska man inte laga.

Upp till toppen
Annons: