Annons:
Etikettövrigt
Läst 3011 ggr
scheindel
12/29/13, 11:23 AM

skitlångsam lenovo think pad

hej, jag köpte en lenovo thinkpad e335 för ett tag sedan och den har ända sedan jag fick den varit skitlångsam. jag använder den mest för att surfa med så jag vet inte om det är hela datorn som är långsam eller bara något som är relaterat till internet (jag vet verkligen ingenting om datorer).

jag har lämnat in den en gång till lenovo för att de skulle leta efter fel, det ingår i garantin, men de sa att de inte hittade något och återställde den bara till fabriksinställning vilket inte hjälpte.

i början hade jag windows 8 på den men har uppgraderat till 8.1 och det gjorde ingen skillnad hastighetsmässigt. jag har också googlat lite och följt lite råd om hur man kan snabba upp os men det har inte heller hjälpt. vi har också provat att installera om alltihop en gång utan resultat.

jag har provat både firefox och explorer och båda är lika långsamma så jag tror inte det är något fel med browser. vi har ett väldigt snabbt internet och det är stor skillnad på snabbhet när jag surfar med lenovon i jämförelse med våra andra maskiner, t om min 4 år gamla stationära dator som är full av all möjlig skit surfar snabbare. jag har inte särskilt mycket sparat på maskinen, inga skrymmande filmer eller liknande och inte särskilt många program. det finns mycket plats kvar.

någon som har en aning om vad som är fel och vad jag skulle kunna göra åt det? eller är den här modellen bara vansinnigt långsam generellt? även om det är en billig dator så är den ju helt ny så jag tycker det är mycket märkligt om den verkligen inte kan prestera bättre än såhär.



Annons:
kissidor
12/29/13, 1:28 PM
#1

vad får du för hastighet med bredbandskollen i lenovon, får du samma som i de andra datorerna?

Värd på Mobiltelefoner och Android

scheindel
12/29/13, 5:36 PM
#2

vi har inte använt bredbandskollen för jämförelser, men vi har jämfört resultat på hastighet med speedtest.net som vad jag förstår gör ungefär samma sak och lenovon är en hel del långsammare än sambons (typ jag får oftast hastigheter på 20-30 men ibland uppemot 40 och han får hastigheter på runt 80 eller t om uppemot 100). å andra sidan har sambon en mac som är ganska mycket kraftfullare, så jag har svårt att avgöra om skillnaden i mätresultat bara beror på det. dessutom varierar resultatet jag får väldigt mycket från mätning till mätning men den är lika långsam stt surfa på oavsett vad resultatet säger.

jag kollade hastigheten på lenovon med bredbandskollen nu och den säger 36,90 resp 32,43



kissidor
12/29/13, 6:32 PM
#3

intressant att du får ut så mycket lägre hastighet till den, men det är ju ändå svinsnabbt så jag har lite svårt att tänka mig att man skulle märka skillnaden. fast jag vet inte, vi har mobilt bredband så de hastigheter ni får ut i de andra datorerna kommer ju vi aldrig i närheten av. det kanske är så ändå att det känns segt när man är van vid sådär snabbt nät 🤔. den gamla stationära, har du sådär mycket snabbare i den också?

Värd på Mobiltelefoner och Android

scheindel
12/29/13, 7:25 PM
#4

jag har inte mätt hastigheten i den stationära. det som jag tycker är att mätningsresultaten inte riktigt matchar själva surfupplevelsen. jag vet att vi har ett supersnabbt internet här, men det går jättetrögt att surfa på lenovon i jämförelse med de andra maskinerna. skillnaden är inte lika stor mellan lenovon och den stationära, men det tar ändå längre tid från att jag skriver in en adress till att sidan visas och är helt och hållet "laddad".

på mac'en ploppar en ny sida upp i princip i samma ögonblick och det är väl ovanligt snabbt, men på lenovon kan det ta flera sekunder och om det är en sida med mycket innehåll, t ex DN eller facebook, så tar det ännu längre tid innan den är så färdig att man kan börja scrolla eller klicka på länkar obehindrat.



kissidor
12/29/13, 9:00 PM
#5

hmm, kan det vara några säkerhetsinställningar då tro, eller några webbläsartillägg som inte finns i de andra datorerna?

Värd på Mobiltelefoner och Android

scheindel
12/30/13, 2:18 AM
#6

jag har ingen aning! jag vet som sagt ingenting om datorer. hur tar jag reda på det?



Annons:
Upp till toppen
Annons: