Annons:
Etikettinternet
Läst 3037 ggr
Caramella
2014-01-04 18:59

Hälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat få reklamrutor som poppar upp när jag klickar in på någon sida (på iFokus t ex). Bifogar en bild så ni ser vad jag menar.

  • Har ett virusprogram (Norton) och det verkar inte hitta något. Nu har behöver mitt Norton snart förnyas, men jag tycker att det borde ju ge samma skydd så länge prenumerationstiden inte har gått ut?

  • Installerade i alla fall en testversion av AVG bara för att ha något extra, och det hittar inte heller något.

  • Har kollat så att Firefox ska blockera pop-upfönster

Vad är det som är fel och hur för jag bort skiten? 🤔

Annons:
[rumelle]
2014-01-04 19:09
#1

Du kan prova med ad-aware. Med det programmet har jag förut lyckats bli av med pop-up grejer som inte antivirusprogrammen har hittat.

annia1
2014-01-04 19:34
#2

Caramella det du fått in är så kallat adware kallas också PUP (potentiellt unwanted program). Det visar annonser och kan ändra söktjänst och även ändra startsida.

Jag får inte fram av din bild vilken variant av adware du fått in. Men denna sida visar hur de flesta såna program tas bort. Den är på engelska. 

adware, PUP är som regel inte klassat som skadliga så det är därför som ditt antivirusprogram inte hittar. Det du kan göra är att titta i inställningarna och se om det finns att klicka i att det även ska upptäcka adware, PUP, oönskade program.

.

[Nathalie62]
2014-01-04 20:26
#3

Testa med adblock så lär alla reklamrutor genast försvinna. Ett av de bästa tilläggen i Firefox

https://addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/adblock-plus/

annia1
2014-01-04 20:59
#4

Visst går det att försöka med adblock om man vill ha skiten kvar i datorn.

Dessa adware gör olika saker. Förutom det jag skrivit så kan de även dirigera om när man klickar på länkar så att man kommer till helt andra sidor än man tänkt och på dessa sidor så kan det finnas virus eller trojaner. Så man kan få värre saker än dessa annonser.

Sen finns det en annan tråd här på datorn där en person inte får adblock att funka och det är möjligt att adwaret hen har som blockat adblocken. 

Det finns även på andra ställen på nätet som skriver att adblocks slås av när dom fått in skit.

Det har dessutom dykt upp helt nytt som adblock inte rår på eftersom det dyker upp även när man inte har nån webbläsare uppe.

Men visst går det att prova. Men enligt mig är det bättre att rensa bort skiten istället för att riskera få in värre saker eller bara det att man kan få en segare dator, vilket också är rätt vanligt med tiden om man låter det vara.

.

annia1
2014-01-04 21:18
#5

Caramella jag har tittat på din bild igen och som det verkar så har du två olika adwares PUP:s

Tittar jag på de två popupparna som finns nertill och till höger så står det secret sauce och den till vänster står det related search. Så det är de två namnen du i första hand får titta om du hittar i din dator när det gäller tilläggen och söktjänst. Likaså titta efter dessa under lägg till/ta bort program.

.

[Nathalie62]
2014-01-06 17:37
#6

#4, Det lär inte finnas kvar i datorn om man använder adblock eftersom det kommer ta bort det och det är det enklaste att lösa sådana problem som ts har istället för att rota med en massa annat och som bara tar onödigt arbete!

Annons:
annia1
2014-01-06 17:48
#7

Nathalie programmet som orsakar reklamen finns kvar i datorn. Så jo det finns kvar. Det är det att i bästa fall så ser du inte reklamen. Sen som jag sa så är det en del av dessa reklamer som inte döljs av adblock och för en del som får in så stängs adblock av. Så adblock är inte en mirakelkur.

Och det är inte säkert att det bara är reklam man har. Man kan även ha så det ändrat startsida eller ändrat söktjänst och som jag också sa så kan en del av dessa program dirigerar om dig till andra sidor än du tänkt besöka och då kan du få in trojaner. Inget av dessa hjälper adblock mot.

Och ju fler såna program du har i datorn desto mer problem kan du få.

Jag läser inne på malwarebytes forum. Och jag ser att personer som söker hjälp kan ha väldiga problem med sina datorer. En del har väldig sega datorer andra kan ha tappat kontakten med internet. Och när man sen läser loggarna från dessa personer så är det oftast att dom bara har PUP:s i sina datorer.

Personer som vänder sig hit så har jag uppfattat att dom vill ha hjälp att få bort skiten och inte bara dölja den.

.

[Nathalie62]
2014-01-06 18:15
#8

#7, Adblock döljer inte, det tar bort även om du inte vill tro på det.

annia1
2014-01-06 19:26
#9

Men det tar inte bort programmet som du fått in. Och det hjälper inte mot det andra som dessa adware. PUP:s gör.  Och det hjälper inte mot alla annonser man får av dessa adware faktum är att vissa adware stänger faktiskt av adblock. Så det är inte en mirakelkur.

Det finns adware som gör att du får annonser fast du inte har nån webbläsare uppe. Och det allra nyaste är att du får in nåt som spelar musik i bakgrunden och adblock hjälper inte heller mot detta. Detta med musik är nåt som de som hjälper andra har problem med att få bort.

Men jag tycker att du ska göra en artikel om hur bra adblock är och sen alla vi som faktiskt försöker hjälpa andra att få bort sånt som kan vara skadligt, vi lägger av. För ja dessa PUP:s man fått in kan vara skadliga beror på vilken man fått in.

.

Ladydragon
2014-01-06 19:56
#10

#6 och #8 jag är mycket tveksam till att Adblock hjälper om man får in sån skit som T.S har fått….Adblock döljer reklam ja men tror inte den klarar av att dölja sånt som kommer från "ohyra" dessutom skulle det inte förvåna mig om man får in sånt att det kan manipulera Adblock så det inte fungerar korrekt…..

har ingen riktig koll på hur man tar bort sånt men kan rekommendera några bra Antispywareprogram:
Spywareterminator
Superantispyware
Spybot search and destroy 
Emsisoft Anti-malware free

[Nathalie62]
2014-01-06 22:43
#11

#9, Dom rutor ts får upp som visas i trådstartaren lär inte komma upp alls om man använder det jag tipsade om. Man får inga annonser överhuvudtaget eller annan skit om man använder adblock men tro som sagt vad du vill, jag gav ett tips till ts så får vederbörande göra som h*n vill. Slutdiskuterat!

annia1
2014-01-06 22:57
#12

Förstår inte varför du inte vill lyssna. Adblock tar inte alla annonser som dessa adware visar. Adblock tar numera inte ens alla vanliga annonser. (jag vet det eftersom jag har adblcck och ser en del vanliga annonser) Och det finns av dessa adwares som stänger av adblock. Så adblock är ingen mirakelkur. Och i bästa fall så ser inte TS annonserna, men TS har alla andra ev problem kvar som adwaret, PUP:s ger.

Jag läser på flera olika datorforum på nätet och inte ett enda ställe så föreslår dom att man ska installera adblock när man fått in skit i datorn. På eforum (svenskt) och malwarebytes (engelskt) får man skräddasydd hjälp. På de andra forumen är det så som tex Ladydragon och vi andra gör, ger förslag på program hur man får bort det. 

Men visst vill man bara dölja reklamen (och det spelar ingen roll vilket ord som används) så visst är det upp till var och en. Men jag trodde denna sajt var till för att hjälpa personer med deras problem och få en så säker dator som möjligt. 

Dessa adwares blir bara fler och fler för var dag som går, och blir mer och mer aggressiva och dom gör mer och mer skada. Så det bästa är att få bort dessa.

.

annia1
2014-01-06 23:17
#13

Såg en sak efteråt du skrivit att man inte får annan skit om man använder adblock. Hur tänker du nu. Adblock skyddar mig veterligt bara så att man inte ser annonser och inget annat.

Adwaren, PUP.sen får man med när man själv installerar program på datorn då främst gratisprogram. 

Så av allt det jag skrivit att dessa adware, PUP:s kan ställa till med, vilket av dom skyddar adblock mot.

.

Annons:
[Nathalie62]
2014-01-07 12:38
#14

Jag skrev i och för sig att det var slutdiskuterat men vill bara berätta för dig att jag aldrig får adware på min dator och har aldrig fått det heller och det är på grund av adblock, om jag nämligen inte har det aktivt dyker det upp som gubben i lådan hela tiden men det gör det inte om man använder det men vill du och andra inte undvika sådant så gärna för mig. Det handlar inte om att jag inte vill lyssna faktiskt, jag är bara trött på att argumentera mot folk som påstår sig veta bättre än andra och rykten som står på nätet ska man ta med en nypa salt.

Och fortfarande, dom bilder ts visar ovan är reklam och ingenting annat och kan tas bort på ett enkelt sätt om man bara vill men det är upp till vederbörande om h*n hellre vill göra på ditt sätt, det är ett fritt val.

annia1
2014-01-07 15:49
#15

Adblock stoppar inga adwareprogram. Dom programmen får man med när man laddar hem andra program då främst gratisprogram. 

Du skriver att det dyker upp som gubben i lådan om du inte har adblock för mig låter det då som du redan har adware, PUP.s program i din dator, bara att du inte ser reklamen som medföljt eftersom du har adblock. 

Så du får skilja på programmen som ger reklamen och annat skit och att själva reklamen visas. Och som jag redan sagt så kan dessa adware. PUP.s även göra annat. Beroende på vilken sort man får in så kan de ändra startsida och söktjänst och den värsta då kan man även dirigeras om så att man kommer till helt fel sidor och därmed kan få in värre saker som trojaner. Detta är inget som adblock stoppar eftersom det ligger i programmet man fått hem.

Om TS följer ditt råd och bara installerar adblock och sen senare får mer problem då kan du bara rycka på axlarna för det är ju inte din dator. 

Rykten på nätet. Ta och läs på för det är inte rykten du kan börja med att söka på de två som TS har som jag fick fram. Och om det var rykten så skulle inte google vara överfyllt med borttagningsguider när det gäller adware. PUP.s. Och ta och läs på malwarebytes forum det är knappast rykten det är helt vanliga människor som får hjälp efter dom fått in adware. PUP. Och det är många människor som vänder sig dit varje dag. 

Varför tror du att tex eset lägger tid på att ha i sitt program att dom kan upptäckas och blockeras från att laddas hem. Dom gör det knappast för att dom tycker det är roligt. Och dom lägger knappast in det för att det är nå rykten på nätet.

Nu ska inte jag säga säkert, men det är inte frågan om dessa adware, PUP.s kommer bli klassade som skadliga och att alla antivirusprogram lägger in det i sina program. Det är bara en tidsfråga innan det klassas som skadligt av alla. Eftersom det ökar så enormt och blir mer skadligt.  Men jag antar att även den dan när antivirusprogrammen klassar dom som skadliga så kommer du tycka det är en bra ide att bara sopa skiten under mattan istället för att ta bort det.

Denna sajt kommer bli känd på internet som enda ställe på¨hela nätet där man rekommenderas att dölja sånt som kan vara skadligt istället för att ta bort det.

.

annia1
2014-01-08 04:53
#16

Nathalie jag har funderat här och jag undrar om du vet vad adware, PUP.s egentligen är. När jag återigen läser det du skrivit så får jag mer intrycket att du tror att det bara är extra reklam och att det helt kommer utifrån. Men det stämmer inte.

Adware, PUP.s är extra program som följer med när du laddar hem program från nätet, då främst gratisprogram. Ungefär om du tänker dig att du går till affären och köper en tidning och när du kommer hem så upptäcker du att inuti så ligger ytterligare en tidning, en tidning du inte valt och dessutom inte vill ha. Det är så adware, PUP.s funkar man blir påtvingad extra program när man laddar hem program. Och de är de programmen som på ett eller annat sätt skapar reklamen, endera från sig själva eller att de har kontakt med nätet.

Det finns även i uppdateringar. Ta tex adobes tror det finns i både adobe reader och flash player. När man får uppdatering där man går ut på nätet och laddar hem så finns det ibockat för chrome. Så chrome är i det fallet en pup, men man kan ju då bocka ur. Likaså med java uppdatering. Där brukar det ligga ask toolbar även den kan man bocka ur om man följer uppdateringen. Så sannolikt även om man laddat hem ett rent program från början så kanske man senare kan få in adware. pups via uppdateringar som ställer till det.

Nu ska jag inte säga att jag vet hur dessa funkar utan jag går på hur jag uppfattat det som skrivs på olika forum där personer som har problem beskrivit och då får jag intrycket att det finns (vad jag nu ska kalla det) 3 nivåer på dessa påtvingade program.

1:a Att det bara är extra reklam och troligen en toolbar. 2:a Det som finns i 1 plus att det ändrar startsida och söktjänst. 3:e Det som finns i 1 och 2 plus att när man klickar på länkar på nätet så kommer man inte till rätt sidor utan till andra som kan likna den man tänkt. Och när man hamnar på fel sida så kan man få in trojaner i datorn. 

Sen finns det två nya adware, PUP:s. En variant där man får reklam fast man inte har webbläsare uppe. Man kan hålla på med nåt helt annat program och det dyker upp reklam. Sen det allra nyaste att det spelar musik på datorn.

Jag vet inte heller hur det funkar om man får tex nivå 1 och sen håller den sig på nivån hela tiden eller om det är så att man får 1 och den sen uppdaterar sig till högre nivå undan för undan. Det vet jag inte.

Sen hur stor skada dessa program gör det skiljer. Det jag ser på forum så kan datorn bli så seg att den knappt funkar. Ett annat jag sett är att personer tappar internetkontakten. En sak jag inte vet om jag ska tro på eller inte en sak jag läste på en blogg häromdan. Det gällde då programmet snap do search. Det stod att det förstör borttagningsmekanismen i lägg till/ta bort. Om det verkligen gör det så utgår jag ifrån att det är för att det ska vara svårt att få bort. En del av de programmen är lätta att få bort medan andra lägger sig djupt i systemet så att dom är svåra att få bort.

När det gäller adblock. Ta en lite haltande liknelse. Att man har feber och tar alvedon. Febern går ner, men man blir inte frisk. Utan man behöver antibiotika för att bli frisk. Lite så adblock funkar, det tar (i bästa fall) bort symptomen (extra reklamen), men det tar inte bort orsaken. För att få bort problemen så måste man rensa bort det som skapar problemet, nämligen det påtvingade programmet. Och som jag redan sagt adblock tar inte det andra som adware, pups kan orsaka.

Som det är idag så ligger adware, pups i gråzonen mellan att vara ok och att vara klassade som skadliga. Med tanke på hur det utvecklas med dessa så kommer antivirusprogrammen bli tvingade att lägga in det för upptäckt och blockering för det ökar lavinartat och det kan ställa till skada på datorn. Så det är bara en tidsfråga innan de klassas som skadliga.

Så adware. pup.s är skräpprogram man blivit påtvingad när man laddat hem nåt, många gånger utan att man vet om det och som sen ställer till problem med datorn på ett eller annat sätt.

.

Upp till toppen
Annons: