Annons:
Etikettövrigt
Läst 3204 ggr
Änglaknuffen
2014-01-05 14:24

Behöver hjälp mot NationZoom.com!

Hej!

Undrar om det finns någon som vet hur man blir av med NationZoom.com, ett program som tagit över min dator? Har windows xp.

Har verkligen försökt allt, men det fungerar inte. Är ju inte bra på datorer tyvärr.

Finns det något program man kan ladda ner som kan ta bort det? Något virusprogram, NationZoom.com är ju ett virus.

Vore väldigt tacksam för hjälp!

Annons:
Änglaknuffen
2014-01-05 15:45
#1

Kan tillägga att jag även har fått något som heter Regclean Pro, och det verkar helt omöjligt att få bort.

Finns det något program eller antivirusprogram som kan få bort dessa båda virus?

Supertacksam för svar och hjälp!!

leemland
2014-01-05 15:57
#2

Jag har ett program som heter Malwarebytes Anti-Malware som jag blev "tillsagd" att ladda ner när jag hade problem för ett tag sedan.(dock inte virus) Testa ta hem de och kör de . 

När jag för några år sedan hade virus så "letade" min bror upp  virusfilerna och fick ta bort dom. Jag vet inte riktigt hur man gör men du bör kunna googla de. 

(Jag är inte så kunnig inom området men det funkade för mig . )

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Änglaknuffen
2014-01-05 16:00
#3

Hej!

Tack snälla för råd och tips! 

Jag har suttit i nästan två dagar och försökt att få bort det, men inte lyckats. Hittade dem i datorn, och följde instruktionerna noga från nätet om hur jag skulle göra för att ta bort dem, men nej de försvinner inte ändå. Så jag måste nog ha något program till det.
Ska pröva Malwarebytes Anti-Malware och se om det hjälper.

Tack än en gång!

annia1
2014-01-05 16:11
#4

När det gäller nation zoom så är det inte ett virus utan ett adware så kallat PUP (potentiellt unwanted program) så många antivirusprogram hittar inte det.

När det gäller reg clean pro hittar jag ingen direkt borttagningsguide för det. För det finns även som ett vanligt program som man kan ladda ner.

Så kika bland lägg till/ta bort först och se om du får bort reg clean pro den vägen.

Sen i denna länk (på engelska) finns för nation zoom och de programmen och sättet borde även hjälpa mot reg clean pro. 

Förhoppningsvis ska programmen i länken rensa. Men jag ska inte säga säkert. 

Om du inte får bort det med det som finns i länken så enda tipset jag har är att regga dig på eforum och be om hjälp där. Där får du skräddasydd hjälp.

.

Änglaknuffen
2014-01-05 18:35
#5

Hej!

Tack för hjälp och länk!

Jag har prövat allt på sidan som du länkade till, men det fungerar inte. Först verkar det som att det fungerar, men sen kommer det tillbaka igen tyvärr.

Ska pröva att regga mig på eforum och be om hjälp där.

TACK än en gång för hjälp och råd!

[VSK]
2014-01-05 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

I Eset NOD32 kan man om man vill blockera sånt där. man får frågan vid installationen av NOD32. -går givetvis aktivera efter installationen oxå.

Annons:
annia1
2014-01-05 22:00
#7

Änglaknuffen, vad synd att de programmen inte hjälpte. Men tyvärr är en del adware, PUP:S svårare att få bort. Gäller mycket att hitta vilket grundprogram som ställer till problemet. Och inne på eforum får du hjälp. Det enda du behöver göra där är att följa instruktionerna och om du inte förstår dom så bara sig till där så talar dom om på annat sätt så du förstår. Och det är inte svårare att regga sig där än här på iFokus.

***

VSK vad jag vet så blockerar inte ESET programmen, men det kommer upp en ruta som varnar för att det innehåller PUP och sen får man själv välja om man i alla fall vill ladda hem det. 

Däremot så har det hänt att ESET blockar annonser eller kanske mer ska säga sponsrade länkar/annonser som innehåller PUP:s och även kommer upp en ruta att det blockat nåt, så på det viset så lockas man inte att klicka på dom.

***

Sen när det gäller antivirusprogram så tror jag flera har så att man kan ändra i inställningarna så att de ska varna för PUP:s bara det att man själv aktivt måste gå in på inställningarna och leta reda på det.

Jag tror med tiden att det kommer komma som standard när man installerar antivirusprogram då detta blivit ett gissel på nätet och det kommer nya hela tiden. Det senaste är att man får in nåt som spelar musik i bakgrunden. Och det lilla jag sett hittills så verkar det komma när man använder skype.

.

[VSK]
2014-01-05 22:07
#8

#7

Jodå NOD32 kastar programmen innan de ens installeras. -såvida du ställt in NOD32 rätt (se min bild).

NOD32 i standardläge är ett mkt bra AV, men rätt inställt så är det grymt.

Tyvärr så kan jag inget skräpprogram nedlusat med fulkod, så jag kan ej visa hur det ser ut när NOD32 är rätt konfat.

Testade att gå in på http://nationzoom.com/ men jag fattar inte vad jag skall göra där. Ska man ladda hem nåt eller hur fick TS den sidan i hens dator 🤔

annia1
2014-01-05 22:23
#9

Jo jag har det inställt så och jag har inte fått program nekade däremot fått varning för det och jag kan då välja rensa eller lämna. 

Nation.zoom (som alla andra adwares) får du med extra när du laddar hem andra gratisprogram. Nation.zoom finns även så att du kan använda det om du vill. det är det som är så knäppt med adwaren, det kan vara skräp eller helt ok. Hur man ser på det beror på om man självmant skaffa det eller kommit med extra.

Vill du se hur ESET beter sig så kan du gå in på Tex cnet och ladda hem program. cnet lägger numera med egna program när man laddar hem annat. Ska dock inte säga att det gäller precis alla program, men de flesta.

.

[VSK]
2014-01-05 22:26
#10

#9

Du måste ställa in att NOD32 skall rensa strikt i avancerade inställningarna. OBS det gäller flera undermenyer för inställningarna.

[VSK]
2014-01-05 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

.

annia1
2014-01-05 22:28
#12

Gå in på cnet och ladda hem nåt gratisprogram så ser du hur ditt ESET funkar.

.

[VSK]
2014-01-05 22:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

cnet har jag inte kunnat ladda hem ifrån på bra länge… oavsett alternativ så är länken bruten. man väljer om man vill vara kvar på sidan eller lämna sidan…

den nedladdade filen finns i karantänen.

Annons:
[VSK]
2014-01-05 22:33
#14

Så vad ska jag göra nu då menar du 🤔😉

annia1
2014-01-06 00:19
#15

Jag vet inte om ESET ändrat på hur dom hanterar det. För förut så fick jag en varning och kunde rensa och ändå ladda ner program. Men nu får jag inte länkar att funka efter jag fått upp varningen.

Men jag vet inte om det är ESET eller annat som gör att det inte funkar och jag tänker ju inte slå av ESET för att se om det är dom som ändrat.

.

[VSK]
2014-01-06 00:24
#16

som sagt så kan du välja hårdhet själv i nod32.

mkt möjligt de ändrat nåt sen sjuan kom. jag kör alltid på hårdaste så jag lägger inte märke till om de ändrar nåt då jag alltid får konfa nod32 sås om jag vill ha det.

annia1
2014-01-06 00:28
#17

Jag har inte ändrat inställningar. Enda jag ändrat på är ju att jag uppdaterat ESET.  Och ESET är väl ett av de antivirusprogram som ligger mer i framkanten när det gäller adware både upptäckt och sen ev rensning.

.

[VSK]
2014-01-06 00:39
#18

Jag brukar alltid gå igenom inställningarna vid varje ny version av NOD32 för säkerhets skull.

Änglaknuffen
2014-01-06 13:11
#19

Alltså, vad är NOD32??

Jag är inte så bra på datorer och hänger inte med alls i snacket.

Tack för tips!

[VSK]
2014-01-06 13:55
#20

#19

Antivirus som ligger i topp år efter år.

Annons:
annia1
2014-01-06 17:30
#21

Änglaknuffen kommer du ihåg om du fick reg clean pro och nation.zoom samtidigt. 

Det du kan försöka med är att göra en systemåterställning till några dar före dessa dök upp. Och sen ev får du gå in på dina webbläsare och ändra på inställningar för tex startsida så du får den startsida du vill ha. Och du får göra det i alla webbläsare du har om du har mer än en.

Systemåterställning borde ta bort programmen, men jag kan inte säga att det tar bort problemet.

Här kan du läsa om ESET. Det finns två olika smart security och antivirus, själv har jag antivirus.

.

Upp till toppen
Annons: