Annons:
Etikettwindows
Läst 2990 ggr
Rita-S
2014-01-08 18:30

Felsäkert läge i Windows 8 och Windows 8.1

Kan inte se att det finns en sådan tråd här, om det gör det ber jag om ursäkt. 

Men jag tänkte dela av mig lite här om det skulle behövas. 

Från tid till annan kan man behöva starta om datorn i felsäkert läge, för att kolla om datorn fungerar som den skall då, eller kanske för att avinstallera ett program som inte går att ta bort när datorn startar vanligt, eller fler andra anledningar för detta. 

Den stora skillnaden på en vanlig start och i felsäkert läge är att ingen andra programmer får starta tillsammans med Windows. Inte ens drivrutiner till allt som finns innuti. Vilket betyder att man kan kolla om en drivrutin eller program ställer till det om datorn inte beter sig som förut. 

Dock har detta blivit lite annurlunda på Windows 8 och Windows 8.1 för att menyen till felsäkert läge erbjuder långt fler diagnos-verktyg än förut. 

Att starta upp datorn i felsäkert läge från redan uppstartat Windows eller från inloggnings-skärmen klickar ni fram "power"symbolen där ni väljer att stänga av eller starta om vanligt. Håll sen Shift-tangenten inne medan ni väljer starta om, och håll denna tangenten inne tills hela skärmen blir i principen babyblå. 

Här har ni tre val. "Felsök" är ett alternativ som ni ska välja om ni vill ha felsäkert läge. 

Den nästa skärmen tar er till tre alternativer. Refresh (Uppdatera), Reset(Återställa) och Advanced(Avancerat) heter det och ni väljer då avancerat.

Nästa erbjuder en handfull olika alternativer och den sista heter Startup Settings (uppstartsinställningar) som ni skall välja här. Nästa sida är en helt blå sida med en ljusare blå knapp det står Starta om på som ni klicker på, och datorn starter då om och erbjuder de mer välkända siffervalen. nummer 4 är starta i felsäkert läge, nummer fem är felsäkert läge med nätvärk. Ni får välja med siffertangenter, pil upp och ner fungerar inte där. 

Om det vore intressant kan jag skriva om Uppdatera och Återställa-funktionerna här inne med om någon vill veta. 

Tack för mig ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[Nathalie62]
2014-01-08 19:19
#1

Bra information Rita, dela gärna med dig av det andra också om du vill, kan vara bra att ha till hands om/när det behövs.

[VSK]
2014-01-08 19:32
#2

Så man kan äntligen installera/avinstallera i felsäkert läge?

Det var mkt välkommet 👍

beem
2014-01-08 19:48
#3

Tack för info  Rita.  Mycket bra info.

Skriva gärna om uppdatera och återställa också. Precis som du gör nu i detta inlägg så är rubriken viktig för det är ju det man söker på. Jättebra🌺


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Rita-S
2014-01-08 20:07
#4

Tackar för trevlig feedback :) Då skall ajg skriva i hop något om de två funktionerna med när jag har tid med det. Det är trevligt att jag kan dela av mig från det jag gör i mitt jobb varje dag :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[VSK]
2014-01-08 20:58
#5

👍

Upp till toppen
Annons: