Annons:
Etikettövrigt
Läst 2645 ggr
gickan87
1/18/14, 9:02 PM

Ny dator, behöver råd

Behöver en ny stationär dator. Mest surfar jag på internet, facebook, forum osv. Ibland spelar jag spel och då The sims. Använder spotify ganska ofta också. Gärna en så billig dator som möjligt då ekonomin inte är den bästa. Men det ska vara en "bra" dator som jag kan använda i många år framöver :)

MVH Erika :)

Annons:
[Nathalie62]
1/18/14, 9:06 PM
#1

Jag kan tänka mig att det räcker med dessa val jag angett här, sen får du själv filtrera ut vilket märke och så vidare.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=352

gickan87
1/18/14, 9:15 PM
#2

Okej, tack för hjälpen :)

MVH Erika :)

Zepp
1/18/14, 9:19 PM
#3

Finns från 3000 och uppåt!

Länk!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gickan87
1/18/14, 9:35 PM
#4

Tack!

MVH Erika :)

Zepp
1/18/14, 10:20 PM
#6

Den duger säkert till det du tänkt använda den har delat grafikminne!

Här har du samma dator fast med annan etikett!

http://www.inet.se/produkt/1970768/acer-aspire-xc100-e1-1500

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
1/18/14, 11:02 PM
#7

Den här är värd varenda krona mer än den som länkas i #5

Det enda jag inte begriper är att de tex har VGA men ej DVI 🤔

gickan87
1/18/14, 11:35 PM
#8

#6 Är delat grafikminne bra eller dåligt? Jag Kan inte ett dugg om datorer så uppskattar all hjälp jag Kan få #7 Tyvärr är den lite väl dyr för min budget :/

MVH Erika :)

kissidor
1/19/14, 8:07 AM
#9

ska du spela spel så kräver det mer av hårdvaran än vad surfande gör, och där ligger ofta problemet för de som vill ha en billig dator. 

nu är inte sims det mest krävande av alla spel, för grundspelet enligt sims listade systemkrav - men ska du lägga till expansioner som jag antar att alla gör så kräver det mer. den dator du tittat på har nog tillräckligt bra grafikkort tror jag - men däremot ganska mycket för långsam processor tyvärr, minst 2 GHz för grundspelet är systemkravet.

så om din budget är tight att du inte kan gå över 3000 så tror jag du måste leta efter begagnat

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
1/19/14, 10:18 AM
#10

här kanske du kan hitta nåt till exempel, lite tryggare kanske än att köpa på blocket: http://www.greentech.se/?vat=1

Värd på Mobiltelefoner och Android

gickan87
1/19/14, 10:55 AM
#12

#9 Absoluta smärtgränsen går vid 4000 kr Vill såklart ha en dator jag kan använda i några år framåt :)

MVH Erika :)

Annons:
kissidor
1/19/14, 11:07 AM
#14

men skärm osv har du? det är bara själva datorn pengarna behöver räcka till?

ok, du sa att den för 3790 som vsk länkade till i #7 var för dyr så det tolkade jag ju som att gränsen gick en bra bit under 4000. men jag förstår att du helst vill ha det så lågt som möjligt men jag tror tyvärr inte det är riktigt realistiskt att få en såpass hyfsad dator för mycket under 4000. 

en fördel med att köpa beg kan ju faktiskt vara att du slipper windows 8 som alla nya datorer levereras med - det är många som känner sig obekväma med med win 8. 

men jag ska kila till prisjakt nu och se vad man kan få fram om vi kan höja maxbudgeten till 4000 istället för 3000, återkommer 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
1/19/14, 11:26 AM
#15

den här tror jag kanske kunde vara nåt: http://www.billigteknik.se/stationar-dator/10586-packard-bell-s2380.html grafikkortet är väl inte det bästa men jag läste om nån som lyckats spela betydligt mer krävande spel än sims på den i alla fall, om än det kanske inte gick så värst bra. men jag skulle tippa att sims 3 går finfint, men det är inget jag vill ta gift på. vad tror ni andra?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
1/19/14, 11:34 AM
#16

#15

Verkar vara mkt bra dator för pengarna. Dessutom helt ny och med garanti. Sen att den är nedsatt i pris är ju bara bra för TS ☝️

Gällandes grafikchippet så vet jag inte vilka spel man kan spela med det men skulle det inte funka tillfredsställande så är det bara att köpa det jag länkade till och då så är ju totala priset ca 4000:-

gickan87
1/19/14, 12:34 PM
#17

#14 Kom på att jag jag har kvar julklappspengarna så då har jag 100 kr till. Alltså 4000 :) #15 Den ser ju vettig ut! Nån som har koll hur hållbara datorer är ätt bli skickade via posten?

MVH Erika :)

gickan87
1/19/14, 12:51 PM
#18

#17 1000 ska det ju stå :) Elgiganten tar 4 990 kr för datorn i #15

MVH Erika :)

kissidor
1/19/14, 4:46 PM
#19

gickan87, det är iofs inte samma dator som de tar så mycket mer för på elgiganten, fast den heter lika - det är ganska förvirrande när det gäller datorer och deras modellnamn, jag blir inte klok på det iaf 🙂. men jämför du enskilda specifikationer som RAM och processor tex så ser du att de är ganska olika. men jag tror att bägge är ganska prisvärda i sin respektive klass.

eftersom det kom upp så tog jag och kollade om det fanns ännu fler varianter med samma modellnamn, och hittade då denna som verkar påtagligt vassare för bara 200 spänn mer: http://cdon.se/hemelektronik/acer/packard-bell-s2380-amd-a8-5500-8gb-500gb-radeon-hd7560d-win8-p24921508 - den finns också på billigteknik som hade den första, men där tar de 4295 för denna!

ang din fråga om frakten - jag tror nog du törs lita på att en firma som helt lever på att sälja teknikprodukter på nätet emballerar datorn tillräckligt väl - skulle posten sen göra sitt allra yttersta för att göra mos av paketet och lyckas så är det iaf inte du som blir drabbad.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
1/19/14, 4:56 PM
#20

Leveransen är det minsta problemet.. det är så paketerade i frigolit och kartong att man verkligen måste anstränga sig för att ha sönder grejerna!

Hittar du en leverantör på din ort är den att föredra speciellt om de har en disk med kunnig personal.. den gången det strular!

Tex så ligger Inet nära mitt jobb.. dit skickar jag personal som behöver en ny dator.. och mot en mindre summa så åtar de sig att ställa in den nya så att den funkar med mejl och annat som de är vana att använda.. utan att ha en aning om hur de ställer in det hela!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
gickan87
1/19/14, 5:41 PM
#21

#19 Okej, blev lite förvirrad där :) Tror jag kör på den du länkar till. Verkar bäst :) #20 Låter kanon om dem packas ordentligt. Mest det jag var skraj för :):'(

MVH Erika :)

kissidor
1/20/14, 6:33 AM
#22

#21, ok - vilken av dem tänkte du 🙂? den jag länkade till i #15 eller #19

hur mycket expansionsgrejer har du förresten till dina simmar? har du väldigt mycket?

och hur går det att spela det på din nuvarande dator och vad har den för processor, RAM och grafikkort? om du kan ta reda på det så kan man ju jämföra och kanske förhoppningsvis konstatera att "jamen om det där i alla fall funkar så kan det ju omöjligt vara nåt problem med denna"

Värd på Mobiltelefoner och Android

gickan87
1/20/14, 9:34 AM
#23

Den i #19 :) Inte en aning om RAM eller grafik. Men datorn är över 9 år. Har bara en expansionspaket till och har inga planer på att skaffa fler. Spelar inte ofta heller ca 1 gång i månaden eller nåt så det är inte hela världen om spelet inte funkar längre. Kommer dock installera windows 7 då jag inte alls känner mig bekväm med 8:an

MVH Erika :)

kissidor
1/20/14, 9:55 AM
#24

ok, men då måste du ju köpa win 7 också 😕. ett alternativ är att inte göra det, men ladda ner ett program (finns gratis som funkar bra) som återställer utseendet till snarlikt win 7, win 8-utseendet/funktionerna finns kvar i bakgrunden men man behöver inte använda sig av det om man inte vill.

gå in på kontrollpanelen/system så ser du lite information om vad det är för dator du har

Värd på Mobiltelefoner och Android

gickan87
1/20/14, 6:52 PM
#25

#24 Min bror har Windows 7 på cdrom :)

MVH Erika :)

kissidor
1/20/14, 7:14 PM
#26

ok - en som inte licensen är använd på då alltså? för annars hjälper det ju inte att man har skivan tyvärr

Värd på Mobiltelefoner och Android

gickan87
1/20/14, 7:23 PM
#27

Ingen aning faktiskt. Han sa att den skulle fungera iaf :)

MVH Erika :)

Annons:
kissidor
1/20/14, 8:01 PM
#28

ja dåså, vad bra 🙂. men om det inte skulle funka så kan du alltid göra som jag beskriver i #24, då får du komma hit igen isf och fråga vilket program du ska ha osv.

Värd på Mobiltelefoner och Android

deeman
1/20/14, 8:31 PM
#29

Trots strikt användningsområde så skulle jag rekommendera minst en dator med en i5 processor för bärbar likväl som stationär. 

Gärna bestyckad med en Intel Processor och minst 8Gb i ramminne och lagom stor hårddisk typ minst 250Gb etc.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


kissidor
1/20/14, 8:44 PM
#30

jag håller med dig på sätt och vis deeman - dvs det är vad jag själv skulle minst vilja ha. men om du läser tillbaka i tråden och ser vad TS budget för det här datorköpet är så funkar inte det tyvärr. men jag tror nog TS ändå kommer att bli nöjd med sin nya dator, för den är säkert påtagligt bättre än den 9 år gamla hon har nu 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

deeman
1/21/14, 12:46 AM
#31

#30
Min poäng är att för 4.000 kr eller lite mer kan TS (gickan87) få en hyfsat bra dator med en i5 processor. Men i överlag är det som du säger(#30), att det mesta är bättre än den 9-åriga skördetröskan.

Men det undgår mig inte att fundera på:
- Då det är möjligt, varför ta en bit av kakan och inte mer av hela och göra det bästa av budgeten i fråga? Hon vill ju trots allt behålla den nya datorn några år, då tycker jag det är fel att snåla. Några hundra hit eller dit kan fortfarande i vissa fall skilja sig ganska mycket.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


gickan87
1/21/14, 12:59 AM
#32

#31 Så vilken dator tycker du jag borde köpa? :)

MVH Erika :)

Tralle3
1/21/14, 1:47 AM
#33

Tror du inte sweclockers eller techsweden, eller nhw är ett bättre forum för sådana frågor?

kissidor
1/21/14, 6:36 AM
#34

#31, hittar du en med i5 för max 4000 så får du jättegärna visa oss, för det hittar inte jag. säger inte detta avsikt att vara snorkig, utan jag är genuint intresserad - det vore ett bra tips till fler isf.

och även om jag också kan tycka det är tråkigt när man ska försöka ge köpråd att för bara liiiiite mer pengar kunde man få nåt väsentligt bättre, så måste man ju acceptera om nån säger att detta är mitt absoluta tak, det finns helt enkelt inte en krona till. 

om jag höjer kraven till i5 och 8 GB RAM är det billigaste jag hittar en för 4444:- på siba, och då har den bara intel hd graphics 2500 vilket jag är väldigt tveksam till om det är en bra idé. den enda ytterligare under 5000:- kostar 4995:-, och den har visserligen ett bra grafikkort också men som jag fattat det är den helt enkelt inte alls aktuell prismässigt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
kissidor
1/21/14, 6:41 AM
#35

#33, det kanske eller kanske inte det vore. forum där folket har så väldigt hög kunskapsnivå om något kanske inte är det lättaste stället att få hjälp på om man själv som gickan87 säger "kan inte ett dugg om datorer" 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Tralle3
1/21/14, 3:30 PM
#36

Ska du ha mest för pengarna så bygg själv så klart. Däremot blir det svårt om du har en budget på 5000. Vilka grejer har du i nuläget då, har du skärm, mus, tangentbord?

Om du inte spelar spel så blir det betydligt billigare eftersom du behöver inte några "high end" grejer.

Skulle rekommendera denna, byggd och monterad av inet. Dyrare, men ack så bra och detta kan ses som en "riktig" dator, som även klarar de nyare spelen på medium grafik typ:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6410385/2014-01-21

Har du dock OS själv och kan montera komponenterna själv, sparar du omkring 1700-1800.

De flesta andra datorerna som folk länkat till är surfdatorer typ och inga som man kan arbeta med eller ens spela med på allvar.

kissidor
1/21/14, 3:51 PM
#37

helt riktigt i sak tralle3 - men då TS dels säger att hon inte kan ett dugg om datorer, dels att det mest krävande hon gör med datorn är att spela sims, och dels att budgeten är begränsad så att det finns helt enkelt inte mer pengar till detta datorinköp än de 4000:-, ja då är det naturligtvis utifrån det som vi har svarat och föreslagit, inte utifrån vad som skulle vara en bra gamingdator för de som behöver en sådan och sitter med dubbelt så hög budget samt kunskaper för att plocka ihop komponenter själv

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: