Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1136 ggr
beem
1/20/14, 4:33 PM

Guard Protection - trojan

En kompis till  mig har fått in Guard Protection i sin dator. Den låser hela datorn och det går inget göra. Han har lämnat in den för att få hjälp. De måste installera om hela datorn.

Min fråga är - varför varnade inte virusskyddet för den ? När vi googlade så ser vi att den är känd och det  skrivs mycket om den. Den borde ju ha varit känd för virusskydet då….eller  ?

Plötsligt var den bara där och stod och blinkade och stoppade allt.

Han har  virusskydd via Telia Säker Surf.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[VSK]
1/20/14, 7:05 PM
#1

Gissningsvis så var inte AV uppdaterat när din kompis fick in skräpet, eller så kanske det finns flera olika versioner av fulkoden.

Eller så är AV inte bra nog helt enkelt. Nåt beror det ju på.

beem
1/20/14, 7:18 PM
#2

#1   Kan ju vara så då att det finns flera vers. då eftersom Telia Säker Surf inte kände av det.

Uppdateringen måste väl Telia svara för eftersom Telia Säker Surf ingår i avtalet med Telia.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
1/20/14, 7:34 PM
#3

#2

Telia har inget med AV-uppdateringarna att göra utan de säljer bara tjänsten. Kolla så att AV söker uppdateringar hela tiden.

Zepp
1/20/14, 7:35 PM
#4

Telia säker surf är inget annat än F-secur!

Och det han/hon har fått in är inget virus utan ett rätt harmlöst program som ställt om dennes dator så personen i fråga upplever att den inte kan använda sin dator!

Det där är jätteenkelt att komma förbi.. nämligen att logga in som administratör och återställa dator/ändra inställningarna!

Om personen i fråga surfat som administratör.. då har denne oxå tillåtit alla att mickla med datorn.. dvs det är något självavalt!

Det är därför man alldrig surfar som admin.. annat än i undantagsfall!

Surfar man som admin är det lätt hänt att någon annan gör sig till admin på datorn!

Jag slår vad om att de gör en factory reset.. det kunde han/hon gjort själv.. och lagt in inställningarna från sin backupskiva!

Men, men.. datafirmor skall leva de oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
1/20/14, 8:35 PM
#5

#4 Ja de skulle göra en fabriksåterställning. Han som äger datorn kan starta datorn och han kan surfa - inget mer. Så att göra en fabriksåterställning från CD kan inte ens bli en tanke.😃

Han har förmodligen inte ställt in på automatiska uppdateringar av Telia Säker Surf - gissar jag.

De sa att detta var bland det värsta man kunde få in i sin dator. Kan man inget så tror man ju på datorfirman. Det är nog lättförtjänta pengar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
1/20/14, 8:59 PM
#6

Jaa.. jag gör det för en 100-lapp mindre än datorfirman!🥳

Bara trycka på F11 eller liknande vid booten.. lättförtjänta pengar!

Med backupskiva menas den där man sparat all sin inställningar.. så man inte behöver göra om dessa igen!

Oandrasidan.. så brukar det bara ta 4 timmar att rensa och ställa om en dator för mig i brukbart skick.. men så menar vissa att jag har en viss tumme och vana med sådant!🤔

Senså.. finns det ryktesvis.. folk som inte ens ställer in sin dator i brukbart skick.. antagligen samma personer som brukar få en massa oknytt på datorn antar jag.. jaja.. vi är ju alla roade av olika saker!😭

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: