Annons:
Etikettövrigt
Läst 2487 ggr
Odd
2014-01-25 11:49

Spara webbsidor

Vet inte om det här är rätt forum att fråga på, men om man sparar en webbsida (vet inte ens om jag översätter det rätt, står "Save Web Page as…") på min dator som ett html dokument, kommer jag kunna öppna filen så som hemsidan såg ut när jag sparade den även om orginal hemsidan/domänen raderas?

Länkar och sånt kommer givetvis inte fungera, tänker mer om man kan se hemsidan lite på samma sätt som när man öppnar en bild även om den inte existerar på internet längre?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
deeman
2014-01-25 13:26
#1

För att garantera dig själv och din webbsida så ladda hem din sida och alla filer via FTP. Sparar man via webbläsaren på så sätt som du beskriver så finns en risk att man inte får med alla fragment av sidan. Webbplatsen fungerar oftast inte på samma sätt som den versionen som är publicerad.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Odd
2014-01-25 14:10
#2

#1 Vad är FTP?

Jag är mest intresserad av att spara texten på hemsidan. Bilder, kodning, länkar och sånt bryr jag mig inte om, men eftersom det är en bok så är det alldeles för mycket text för att kopiera och klistra in i en notebook t.ex. Tänkte att det kunde vara smidigare om man bara kan spara hemsidan med texten.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Zepp
2014-01-25 14:33
#3

Näe.. du sparar bara länken till sidan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Odd
2014-01-25 14:38
#4

#3 Jaha, hur kommer det sig att man kan öppna dem utan internetanslutning?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Zepp
2014-01-25 14:44
#5

Då vart de förmodligen en PDF eller ett annat documentformat!

Har du sparat själva documentet så kommer det att öppna så som det var när du sparade det.

Såå.. skilj på att spara dokument och länkar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Odd
2014-01-25 14:51
#6

#5 Ja det står att filerna sparas som ett "Chrome HTML dokument", så då gör det alltså inget om själva hemsidan försvinner eftersom jag fortfarande har filen på min dator? 

När jag öppnar filerna står det dessutom "file:///C:/Users…o.s.v" i sökfältet istället för "www.blablabla.com/bla"

Oj det blev visst en länk 😂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
deeman
2014-01-25 16:06
#7

Aha - ja då har du ett smidigt verktyg som heter Evernote Cliper. Det är ett s k tillägg i webbläsaren som möjliggör noteringar, anteckning och mycket mer. Du kan redigera  texten direkt eller i efterhand. Alla dina urklipp, anteckningar mm. sparas. 

Använder själv Evernote flitigt.

Finns som tillägg http://evernote.com/intl/sv/webclipper/ eller som fristående version(desktop) http://evernote.com/intl/sv/evernote/.

Bildexempel:
http://prntscr.com/2mfrhq

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Odd
2014-01-25 16:48
#8

#7 Tack för tipset, laddade hem programmet men just nu känns det lite för komplicerat för mig, men jag hittar säkert någon användning för det i framtiden.

Just nu undrar jag bara om de Chrome HTML dokument filerna som jag har sparat på min dator kommer fungera att öppna även om orginal hemsidan raderas?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Razzora
2014-01-25 21:32
#9

När du sparar ner hemsidor på din dator så kommer de att se ut precis som du sparade ner dom, även om hemsidan raderas. Du kan även testa detta genom att spara ner en sida och sedan koppla bort din dator från internet. Du ska nämligen kunna öppna upp sidorna offline också, eftersom du har sparat ner dom på din dator.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Odd
2014-01-25 21:46
#10

#9 Tack så mycket!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Razzora
2014-01-25 22:19
#11

Så lite så 😃

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

deeman
2014-01-26 01:08
#12

#9

Nja, inte riktigt. Det kan ta olika form hur det kommer att se ut i förhållande till hur sidan är skapad. En webbplats har en klientsida(det du ser) och en serversida(typ. databas hos lev. av webbhotell).
De flesta sidor går dock att spara på så sätt som du säger men det kan också innebära en redigering om man nu t.ex bara vill ha ett visst material. Att få med alla funktioner eller sådant som ligger på serversidan är desto svårare. 

Summa av det hela = Det går att spara, men med ett visst förbehåll för uteblivna funktioner.

Förstår och andra sidan inte varför man ska spara en hel webbsajt när man bara önskar att spara ner texten? Därav så är enligt min åsikt, processen "save webpage" onödig då det innebär en extra redigering. I detta fallet där TS just vill spara textmaterialet är det bättre att denne använder t.ex Evernote. Urklippet av texten på sidan blir liknande den som finns på sidan men mer som en anteckning/ett dokument etc.

Alt. så kan man ju helt enkelt markera den text man vill ha. 
Kopiera och klistra in i ett ordbehandlingsprogram som t.ex Word eller liknande och redigera därefter.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
2014-01-26 12:43
#13

#2

FTP - File Transfer Protocol

FTP är ett protokoll som du t. ex använder dig av vid filöverföring till eller mottagande av filer från en server, t.ex från ditt webbhotell där du har filer som utgör din hemsida. 

Man kan säga att webbhotellet där du har din hemsida är en internethårddisk (server) medan din egna dator är mottagaren (klient) och en lokal hårddisk. Med hjälp av FTP så kan (server och klient) de kommunicera med varandra. 

Du bör ha fått uppgifter för FTP anslutning från din leverantör. 

Vanliga FTP-program är t.ex Filezilla FTP  och CuteFTP

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: