Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 4403 ggr
[Moa-]
2014-01-30 17:57

Excel, flytta data till Word samt makrofråga

Att exportera/spara om data från Excel till Word är det möjligt? Jag tänker lite på samma sätt som det går att spara i PDF-format eller importera data till Excel från externa källor…

Ytterligare en fråga, går det att spela in export av data mellan excelark genom markon utan att manuellt skriva in detta i koden?

Annons:
deeman
2014-01-30 23:57
#1

Ang. Fråga 1.

Vet inte riktigt vad du frågar efter.., men att få över information från ett Excel-ark till ett Word-dokument så kan du helt enkelt ta en skärmbild eller hellre kopiera allt och klistra in i Word. 

Det finns säkert fler metoder men det var vad jag kom å just nu. Men i övrigt så går det att skapa ett ark inuti Word.  (Guiden gäller för Word 2007)

Alt. 1 

Börja med att öppna ditt Excel-kalkylblad.
Markera allt och Kopiera.
Starta Word.
Välj fliken Infoga.
Klicka på den lilla svarta nedåtpilen under Tabell,
och välj Excel-kakylblad.

Högerklicka inuti tabellen som skapats. 
Välj kalkylbladsobjekt och klicka på Öppna.
Nu öppnas ett Excel-kalkylblad inuti Word.
Ställ t. ex markören i ruta A , högerklicka och välj att Klistra in.

Alt. 2

Starta Word.
Välj fliken Infoga.
Klicka på Objekt vid verktygsfälte text och välj Objekt.

Klicka på fliken Skapa från fil.
Klicka på Bläddra och leta upp ditt kalkylblad (Excel-filen), 
och välj Infoga.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Moa-]
2014-01-31 13:39
#2

Tack för förslagen! Tyvärr ger inget av det riktigt önskat resultat, alternativ två gör att datan ej går att korrigera och alternativ ett lägger allt i en och samma tabell, vilket ej är önskvärt…

Lill-Kisse
2014-01-31 14:23
#3

Att flytta uppgifter från Excel till Word brukar gå bra för mig.
Jag markerar det område jag vill föra över och kopierar. I Word klistrar jag in kopian, och drabbas inte av några ändringar alls i antal rader eller kolumner.
Linjerna följer inte med. Vill man ha sådana, lägger jag till dem genom att klicka på "Visa stödlinjer" under "Tabell".

deeman
2014-01-31 15:06
#4

Ok, men som sagt. Jag vet inte riktigt vad det är du vill - kan du utveckla?

När jag gör enligt de två förslagen ovan så får jag inga förändringar, det som kan behövas är dock en ev. justering av cellerna.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Kaj
2014-01-31 16:55
#5

Beroende på vad du skall kopiera in till word kan det bra elle bättre.
Du får helt enkelt göra som flera ovan sagt att kopiera texten i Excel och sedan klistra in den i Word.
Det finns ingen konverterings funktion mellan excel och word om det var det du menade.

Som svar på dina dnra fråga så JA

  1. Om du inte har fliken Utvecklare aktiverad så aktivera den (Arkiv, Alternativ, Anpassa Menyfliksområdet. Bock i valet Utvecklare till höger)
  2. Gå till Utvecklarmenyn
  3. När flikmenyn öppnas väljer du "Spela in macro" knappen
  4. Ange ett Macronamn och tryck OK
  5. Allt du gör nu spelas in som ett macro tills dess du klickar på Stoppa Inspelning
  6. Öppna Utvecklarmenyn igen. Underknappen Macro ligger nu ditt inspelade Macro och du kan antingen trycka på Kör eller på redigera.
  7. Om du nu spelat in ett macro i en Excel fil och vill importera detta till andra Excelfiler och köra där så kan du göra som under.
  8. Gå till Utvecklarfliken där du spelade in ditt macro. Klicka på Makro i flikmenyn, markera ditt macro och välj Redigera.
  9. Kopieara all text (ALT+A och sedan ALT+C)
  10. Öppna ett textredigeringsprogram ex. notepad eller word och klistra in denna text där (ALT+V) och spara filen någonstans.
  11. När du nu skapar ett nytt Excel dokument där du vill köra ovanstående inspelade macro så öppnar du först din sparade textfil (ex notepad) och väljer att kopiera hela texten (ALT+C)
  12. Öppna excel och gå till fliken Utvecklaare och klicka på funktionen makro
  13. Välj att skriva vad som helst t ex abc i Makronamn fältet och klica sedan på skapa
  14. Klistra nu in all text från det du kopierade i punkt 11 och ersätt ExcelMacrot (CTRA+A, CTRL+V) och stäng ner macro hanteraren (Arkiv, Stäng och gå tillbaks till Excel)
  15. Nu kan du aktivera utvecklarmenyn igen och välja Makron. Där finns nu ditt Macro (men rätt namn som du angav i punkt 4 ovan) och du kan välja Kör så körs ditt macro med alla de steg du utörde i punkt 5 ovan.
Kaj
2014-01-31 16:56
#6

Det finns även möjlighet att importera och exportera macron men den beskrivning jag gav ovan är tillräckligt enkel. Har du gjort stegen en gång så går det av bara farten sedan.

Annons:
[Moa-]
2014-01-31 16:58
#7

Jag kan kopiera in varje diagram/tabell för sig, och då fungerar det problemfritt. Däremot när jag kopierar in alla samtidigt så läggs allt i en tabell (denna är osynlig, men hindrar fri korrigering) så vill jag ändra format/design på endast en tabell/ett diagram så går tyvärr inte detta.

Utan önskan om jag skulle få det exakt som jag önskar är att alla tabeller kopieras över så som enskilt, utan inbördes påverkan, med matchad målformatering och länkning till datan i Excel. Så att varje diagram går att designa och flytta fritt utan koppling till varandra. Primärt om detta vore möjligt genom ett makro, annars oavsett hur.

Kaj
2014-02-04 12:23
#8

Tja kan du göra det manuellt så kan du göra det via macro. Spela in macro då du gör det manuellt, spara macot som jag beskrev ovan och lägg in det i din Excel fil och kör. Det du kan göra manuellt ska du kunna göra via ett inspelat macro. Den simulerar de tangenttryckningar och åtgärder som du gör.

[Moa-]
2014-02-04 17:28
#9

Kaj; dock om jag spelar in ett makro i Excel så håller det sig ju till vad jag gör i den excelfilen, inte vad jag gör i andra program…

Upp till toppen
Annons: