Annons:
Etikettövrigt
Läst 3472 ggr
[per50]
1/31/14, 4:10 PM

ominstallera

Jag skulle vilja ominstallera min acer dator från alla skräp man har på hårddisken, hur gör man på det enklaste sättet. När jag klickar på Recovery Management, så får jag upp denna text:

Hårddiskens konfiguration skiljer sig från fabriksåterställning. Återställningen avbröts. 

Snälla hur ska jag göra?

Min dator heter acer aspire 7551

Annons:
[T-Johan]
1/31/14, 4:31 PM
#1

Har du cd-skivor? Jag vill minnas att det ska vara 5 st.

[per50]
1/31/14, 4:35 PM
#2

Ja då det har jag, menar du tomma cd?

[per50]
1/31/14, 5:10 PM
#3

Ingen som har något förslag….

Leon1973
1/31/14, 5:20 PM
#4

Finns recovery partitionen på hårddisken eller fick du med recovery skivor till datorn när du köpte den?

Till vissa datorer får man DVD skivor med återställningsmöjligheter osv, medan det i andra fall läggs på hårddisken.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[per50]
1/31/14, 5:23 PM
#5

Den låg på hårdisken

Leon1973
1/31/14, 5:25 PM
#6

låg?

Ditt operativ idag, skiljer det sig från det som ligger på recoverydisken?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
[per50]
1/31/14, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hur ska jag göra då, den är på hårddisken? det ser ut så här.

deeman
1/31/14, 5:43 PM
#8

Har du försökt köra en återställning via uppstarten(booten) av datorn?

Om inte, ta en titt här:
http://acer.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2631

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[T-Johan]
1/31/14, 5:53 PM
#9

Jag är ingen expert på dator, men som jag fattar det så är inte det pålagda operativet applicerat som det ska. Mjukvaran och hårdvara lirar inte ihop helt enkelt. Gå dit du köpte datorn och be att få köpa installations-cd-skivor, det ska vara 3 st med operativet, den första "bootable". Sen 2 st med svenska inställningar och annat typiskt svenskt. Totalt 5st skivor. Dom brukar vara lite ovilliga att lämna ifrån sig dessa cd-skivor,en stå på dig. Om allt är hopplöst kört, "blås" disken och lägg på Ubuntu. Gratis, "kosta billigt", du vet.

[per50]
1/31/14, 6:00 PM
#10

#8 Jag gjorde precis som han gjorde men jag får samma resultat.. hur ska jag göra då????

[per50]
1/31/14, 6:21 PM
#11

#9 hur menar du med att"blås" disken och vad är Ubuntu??

Zepp
1/31/14, 6:45 PM
#12

Eh.. nog för att jag sedan 3 dagar är med en Acer.. men hur som helst.. i princip.. kör du en faktory reset så får du tillbaka datorn som den var när du köpte den!

Efter det så får du göra alla systemförändringar som du gjort senare.. det e inte så fel.. men du får rensa den från allt junk de släner med på nya datorer.. osen så kommer minst 100 uppdateringar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[T-Johan]
1/31/14, 6:48 PM
#13

Bra att du fråga. "Blåsa" en hårddisk, är slang, och internt fikonspråk. Man skapar helt nya partisioner. Allt som fanns på disken försvinner, som bortblåst. Om disken inte är fysisk OK, visar det sig då. Om disken är helt OK, är det bara att lägga på ett nytt operativ. Ubuntu är ett gratis opperativ i god klass med Microsoft. Den enda Brask lappen är att man ska vara lite van med datorer. Min son köpte en liknande Acier som du. Jag tvingade säljaren att leverera med cd-skivor. Och jag vet inte hur många gånger vi rensat, "blåst" disken. Det behövs!

Annons:
[per50]
1/31/14, 7:06 PM
#14

#12 hur gör man en faktory reset??

[per50]
1/31/14, 7:25 PM
#16

#15 det där länken fattar jag mig inte på 🤔

Zepp
1/31/14, 8:13 PM
#17

http://www.geekpolice.net/t7449-acer-system-recovery-partition-hotkey-instructions-erecovery

På kortfattad svenska.. håll ner Alt + F10 under booten.. följ instruktionerna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[T-Johan]
1/31/14, 8:21 PM
#18

#14 Om jag förstår din skärmdump, så försöker du göra en "factoy reset". Men det är just det som inte går. Alltså; de du har på hårddisken kan antingen köras vidare på. Eller den hårda vägen, lägga på ett helt nytt eller samma operativ. Och då rensas hela disken. Jag kolla mina skivor men dom är till en aicer 7220. Om du inte kommer någon vart kan du alltid snacka med någon datafreek i din bekantskapskrets. Dom brukar sätta en ära i att hjälpa vilsna 50+ som du o jag.

[per50]
1/31/14, 8:46 PM
#19

#17 jag får upp detta meddelande när jag trycker på ALT+F10

redigera windows-startalternativ för windoes 7

sökväg:\WINDOWS\SYSTEM32\WINLOAD.EXE

PARTION: 1

HÅRDISK 97C765D3

C/NOEXECUTE=OPTION

vad 17 menas med det???

[per50]
1/31/14, 8:49 PM
#20

#18 Vad menar du??

"Alltså; de du har på hårddisken kan 

antingen köras vidare på. Eller den 
hårda vägen, lägga på ett helt nytt 
eller samma operativ. Och då rensas 

hela disken.

"

Annons:
Zepp
1/31/14, 10:52 PM
#21

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[T-Johan]
1/31/14, 11:00 PM
#22

Läs och följ instruktionerna i den länk som Zepp länkat till. Om det inte går, måste du lägga på operativet från en cd-skiva. Sen varför din dator strular är en annan diskussion.

[per50]
1/31/14, 11:25 PM
#23

#22 jag har varit inne på zepps länk, men jag hittar inte problemet som jag har på min dator.

Jag förstår inte hur du menar att jag måste lägga operativet på cd, hur gör jag det??

Men jag har ingen cd skiva..

[per50]
2/1/14, 12:51 AM
#24

Jag vet inte hur jag ska göra..

Ingen annan som har några svar på vad som kan göras??

[T-Johan]
2/1/14, 9:01 AM
#25

Men du måste förstå att om du inte har datakunskaper på en nivå som gör att du inte kan följa instruktionen i Zepp:s sista länk. Då blir det svårt för oss att hjälpa dig via skriven text på forumet. Jag har löst exakt samma problem på grabbens aicer. Men jag hade separata cd-skivor att starta ifrån. Men kasta inte datorn. Det finns flera sätt att få igång datorn. Men den information som ligger på hårddisken kommer att då förlorad.

Zepp
2/1/14, 9:30 AM
#26

Fick du upp menyn som de visade på Youtube?

Där fanns att välja på factory reset och återställning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[per50]
2/1/14, 11:06 AM
#27

Jo Zepp jag ska gå in igen och titta på länken du satt in..

Jo då T-Johan jag vet att jag inte är så datakunnig.

Jo jag tycker att det är konstigt att man inte kan få en skiva med dator köpet om datorn skulle krångla.

Mina acer beter sig konstigt åt ibland och det är därför jag vill rensa datorn.

Jag har installerat saker och sedan tagit bort, men som jag kan förstå så blir det oftast kvar junk av det man har tagit bort.

Men tack ändå goda vänner att jag fick lite support av er, men jag ska försöka att gå vidare.

Jag har skrivit et mejl till en som jag känner som är programmerare hoppas han har några råd.

Han har hjälp mig förut.

Annons:
Zepp
2/1/14, 12:06 PM
#28

Jaa.. själv atutodidakt.. löser som regel de flesta problem som uppkommer, när jag väl har tid!

Hemligheten är 2 datorer, när man får problem Googlar man problemet och utvärderar olika lösningar!

Som regel är jag van vid HP/Compaq.. de har bra supportsidor.

Nu har jag en Acer.. då Compaqen lade av för någon dag sedan.. Mainboard failure!! 😡

Jag har dessutom en HP med XP, som jag hållit vid liv.. köpt en reservdel till denna via HPs reservdelsförsälning.

Sen så.. vad det handlar om är att se om det finns någon grundpartion kvar på din dator och i så fall så återställs allt till hur det var när datorn var ny.

Sen så.. kan det ta två dygn att få hem alla uppdateringar och annat som man vill ha det så som man är van vid.

Sen så.. igen.. får man inte upp standard menyer så får man inse att det e kört, och då ger man upp och köper en ny dator.. och börjar på nytt!

Egentligen samma som med bil.. när det e dags att ge upp och skaffa nytt så får man skaffa nytt!

Man kan med hjälp av duktiga verkstäder och ansenliga summor pengar hålla liv i gamla grejor.. men man skall inse när det e dags att gå vidare!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[per50]
2/1/14, 12:11 PM
#29

Vad kan man se om det finns någon grundpartion kvar på min dator?

Zepp
2/1/14, 12:15 PM
#30

Du märker det.. får du inte upp rätt meny när du kör Alt + F10.. så är instalationspartionen raderad/skadad.. alternativt du gör något fel!

Sen så.. du kan välja att visa dolda partioner.. men då skall du kunna något om datorer!

Ett fel folk kan göra är att formatera HDn.. så gjorde man förr med Disketter/CD/DVD.. så gör man inte idag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[T-Johan]
2/1/14, 12:52 PM
#31

Min dotter kom över en dator som skulle kastas för det inte gick igång. Det var flera som försökt få fart på de. Jag tog helt enkelt ur hårddisken och testa med en ny. Jo då, det var bara att lägga in XP-CD:n och börja installationen. Det var inte den snabbaste burken men den rullar stabilt. Det som gör TS problem värre är att det är så svårt att kommunicera. Hade jag han dator i knät skulle det vara en smal sak att fixa. Förutsatt att inte moderkortet är "paj". Hoppas TS hittar en bra lösning. För jag gillar inte att man kastar datorer som går att fixa. Data branschen vill givet vis att han ska köpa nytt.

[per50]
2/1/14, 7:59 PM
#32

När jag ska göra en systemåterställning till min dator som är en acer aspire 7551, så får jag upp "ett okänt fel inträffade under systemåterställningen (0x80070005)"

Vad är det som fattas?

[VSK]
2/1/14, 9:26 PM
#33

Prova kör som admin…

[T-Johan]
2/1/14, 10:10 PM
#34

#32 Om du får ett felmedelande som säger att ett "okänt fel" ha uppstått. Då kan vi utgå från att felet är just okänt. Då kan man bara gissa sig till felet. Programvara har en del som hanterar fel. Dvs fel som brukar kunna uppkomma på en hel dator. Du måste inse att det är svårt att säga bart felet är.

Annons:
Zepp
2/2/14, 11:14 AM
#35

Det kan vara lite vad som helst, virus, fel på disken, en eller flera korupta filer!

Windows 7 och Windows Vista

Metod 1: Logga in som administratör

För vissa uppdateringar krävs administratörsbehörighet. Därför kanske problemet löser sig om du loggar in som administratör.

Om du vill logga in som administratör måste du ha ett användarkonto med administratörsbehörighet på datorn. Klicka på följande länk, läs artikeln på Microsofts webbplats och följ sedan de anvisningar som gäller för dig:

Hur loggar jag in som administratör?

Försök installera uppdateringarna igen när du har loggat in som administratör.

Om problemet kvarstår går du till metod 2.

Metod 2: Sök efter skadlig kod

Det här felet kan också uppstå om du har angripits av skadlig kod. Öppna ditt antivirusprogram och sök igenom datorn för att identifiera och ta bort eventuell skadlig kod. Om du inte har något antivirusprogram på datorn kan du använda Microsoft Safety Scanner. Så här hämtar och kör du Microsoft Safety Scanner:

  1. Gå till följande Microsoft Safety Scanner:

    Microsoft Safety Scanner

  2. Klicka på Hämta nu.

  3. Klicka på Kör när du ombeds göra det.

  4. Följ instruktionerna för att hämta och installera säkerhetssökaren. Lägg till en genväg till säkerhetssökaren på skrivbordet när du ombeds göra det.

  5. Dubbelklicka på ikonen för säkerhetssökaren på skrivbordet. När säkerhetssökaren startar klickar du på Söktyp,Fullständig sökning och sedan Nästa.

  6. Ta bort alla poster med skadlig kod som upptäckts i genomsökningen och försök sedan installera uppdateringarna igen.

http://support.microsoft.com/kb/968003/sv

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: