Annons:
Etikettvarningar
Läst 3705 ggr
[eevie Z]
2014-02-03 18:26

Virus?

Hejhej!

Är osäker på under vilken grupp detta inlägg ska ligga så tog varningar. Ber om ursäkt om det var fel!

För ett tag sedan installerade jag ett spel (eller försökte) och när installationen var klar så försökte jag starta det jag hade installerat men det funkade inte så jag avinstallerade det snabbt igen. Och när programmet väl var borta öppnade jag chrome och så fick jag upp en sida som heter Nationzoom.com (gå inte in på den då jag inte vet vad det är som kommer upp för er då!)

Det har aldrig varit min startsida och jag hade aldrig hört talas om den sidan innan. Nu undrar jag om det är någon här som vet vad det är och var det kan ha kommit ifrån och om ni vet hur jag kan bli av med det så är jag väldigt tacksam, för jag vill få bort det!

Vad jag har gjort för att försöka få bort det är att jag googlade hur man får bort det och det stod att man ska avinstallera följande program, och så namnen på dem, och sen starta om datorn. Men den var fortfarande kvar.

Har även provat att bara ändra tillbaka till google som startsida men det funkar inte heller, för det ändrades aldrig till nationzoom utan det stod fortfarande google som startsida.

Annons:
annia1
2014-02-03 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När det gäller chrome så finns det två ställen man skriver in vilken startsida man vill ha. Jag lägger med en bild som visar vart dom finns under inställningar. Om det står mer än den adress du vill ha så radera den.

Sen gå in på hantera sökmotor (visar också på bilden vart) och titta där så att du bara har dom du vill ha.

Gå sen in på de tre strecken--verktyg-- tillägg och titta vad du har för tillägg installerade. Ta bort de du inte känner igen.

Sen ladda hem malwarebytes-antimalware klicka på den gråa länken download det är en gratis version man kan ladda hem. Och sen skanna igenom med det.

Titta även i andra webbläsare du har tex Internet explorer. På startsida och sökmotor och tillägg. 

Jag ska inte säga säkert att det räcker för att få bort det, beror på vad du fått in, om du fått in mer än nationzoom. Om det inte räcker så rekommenderar jag att du reggar dig på eforum och får skräddasydd hjälp. Om du reggar dig där så när du vill ha hjälp så klicka på säkerhet och sen på kategorin virus, skadliga program & botemedel. 

Vart det kom ifrån. Det kom troligen med när du laddade hem spelet. För tyvärr idag när man laddar hem program (oftast gratisprogram) så får man extra oönskade program med på köpet.

.

[eevie Z]
2014-02-03 22:41
#2

#1 Tack för svaret! Jag har nu skannat datorn med den programvaran och den har hittat x antal skadade filer. Efter första skannen sa den till mig att jag måste starta om datorn för att ta bort skadade filer. Det gjorde jag. Sen skannade jag igen för att se om det hade hjälp, resultatet var då 3 gånger så högt som det hade varit efter första skannen.

Min startsida är inställd på google.se och det är vad som kommer upp när jag klickar på  startsida ikonen i hörnet till vänster. Men just när jag startar google chrome och även internet explorer så är det Nationzoom som kommer upp som startsida även om det "officiellt" står att en annan sida är startsidan.

Är tacksam för din hjälp! :)

annia1
2014-02-03 23:07
#3

eevie Z för mig låter det du skriver konstigt. Du ska inte ha högre resultat i andra skanningen. Nu vet jag inte, utan säger hur det verkar för mig. Och det är att vad du än fått in i datorn så återinstallerade det sig direkt efter omstarten och dessutom blev större.
Har inte hört om att startsidan blir att se ut som din gör.

Så det du har i din dator det ligger över min kunskap. Så mitt bästa råd är att du reggar dig på eforum och låter cecilia där hjälpa dig. Du får ladda hem några program som ger loggar som cecilia kan läsa och sen hjälper hon dig utifrån hur just din dator är och just ditt problem.

.

[eevie Z]
2014-02-03 23:33
#4

Ja det får jag göra, som sagt jag uppskattar din hjälp! Har nu lyckats ta bort all skadade filer från datorn med Malwarebytes. Det hittas inga skadade eller infekterade filer. men jag registrerar mig på den sidan för nationzoom är fortfarande min startsida och går fortfarande inte att ändra.

Gunlog
2014-02-04 18:32
#5

Jag hade testat att köra en omgång med ADWCleaner. Det har tagit bort riktigt ruggiga grejer från min gubbes dator. Han laddade hem från osäkra sidor, så datorn var full av ohyra. Jag provade först med några andra program, men de tog inte det, så till sist testade jag detta efter mycket googlande… ADWCleaner är kanonbra… När man laddar hem det så säger det direkt att det finns en uppdatering och den ska man ta. Uppdateringssidan är på franska, men man får hem det på engelska. Jag kör med ADWCleaner på båda våra datorer nu. Det tar även bort skadade filer och rensar allt annat onödigt…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

annia1
2014-02-04 18:46
#6

Jo adwcleaner är också bra. Men malwarebytes brukar också ta detta. 

Och just i detta fall så har hon rätt startsida fast ändå fel så troligen nåt annat som måste göras.

.

Annons:
Gunlog
2014-02-04 18:48
#7

Okej… Ja… Denna datorvärlden… :P

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[eevie Z]
2014-02-04 18:55
#8

#5 Tack för svaret! Jag har kört med malwarebytes och har rensat datorn från skadade filer. Det fanns för 30 och sedan ökade det till 90 efter omstart och sen körde jag en gång till med snabbskanning och sen startade jag om igen, och då fanns det inte längre några skadade filer.

MEN imorgon ska jag ta med datorn hem till en kompis, hans pappa ska se om han kan få bukt på skitet (ursäkta språket!) Och sen får jag ju se vad som händer därefter :) Men uppskattar all hjälp jag fått här!

Zepp
2014-02-04 21:57
#9

Nation zoom är inget virus.. det är ett helt oskadligt program som ställer om din startsida och länkar en massa reklam.

Det skadliga är att det har kontakt utåt utan din kontroll och någon kan utnyttja den bakdörren in till din dator.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[eevie Z]
2014-02-04 22:59
#10

#9 Okej det är ju bra nyheter! Att det inte är ett virus. Har du någon aning om hur jag kan bli av med det?

Zepp
2014-02-04 23:05
#11

Här har du lite svar.. oftast Adwance cleaner.. sen får du ställa tillbaka din hemsida.

http://answers.microsoft.com/sv-se/protect/forum/protect_other-protect_scanning/vill-ta-bort-start-sida-nation-zoom/baccbdce-edfa-432a-9fab-d3f9ff91c534

För det är själva programmet som kapar din hemsida du skall bli av med sen kan du ställa vilken sida du vill.

Men så länge programmet finns på din dator ställer det tillbaka Nation zoom.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2014-02-04 23:22
#12

Tjejen ceciliaSth som svarar på microsofts sida är samma cecilia som svarar inne på eforum.

.

annia1
2014-02-04 23:32
#13

Och göra ett tillägg. Tittar man i tråden på microsoft. Så visst de flesta får använda adwcleaner. Men läser man sen det som ceciliaSth skriver så ger hon olika råd till var och en vilka program som kan plockas bort. Så var och en får råd utifrån sin egen dator för hon ser vilka program som är den troliga orsaken.

.

Annons:
[eevie Z]
2014-02-05 00:45
#14

Jag har reggat mig på eforum men har inte kommit igång att skriva ett inlägg och be om hjälp än :)

Jag kan skriva här sen när jag har fått reda på antingen en lösningen eller vad som gjordes som inte funkat.

annia1
2014-02-05 03:00
#15

Jag hoppas din kompis pappa kan få bort det. För hur det än är så är det alltid enklare för de flesta när man själv sitter vid den "drabbade" datorn och arbetar.

Av dessa adware/PUP:s (potentiellt unwanted program) (vilket är vad du fått in) som ökar lavinartat på nätet så är många enkla att få bort och det brukar räcka med ett eller ett par program för att få bort dom. Men vissa är svårare så man får använda flera program. Sen finns det de som är ännu svårare och för de allra svåraste och då på eforum skriver cecilia ett script (kod) som då bara gäller den specifika datorn och ska inte användas av nån annan. Så hon är bra på att få bort skräp vad det än är och hon utgår alltid från den enskildas dator/problem även om det många gånger ser ut som det är generellt. 

Och om du skriver på eforum så startar du en helt egen tråd fast det finns andra trådar där som handlar om nationzoom. Och det är just för att var och en får skräddasydd hjälp. Om man läser där inne så kan det se krångligt ut, men det är det inte. Enda du behöver kunna är att ladda hem program (och det kan du ju) och sen lägga in loggarna så cecilia får läsa dom. Och sen följa hennes instruktioner. 

Jag läser på några forum på nätet och det du skriver om din startsida har jag inte sett nån annan beskriva. Att samtidigt ha både rätt och fel på den. Så för mig är det nåt helt nytt. Men det är så med denna sorts skräp att det dyker upp nya varianter hela tiden.

.

[eevie Z]
2014-02-08 19:33
#16

Min dator var tvungen att få en total återställning, han kunde inte få bort det, han sa att det satt riktigt djupt och att han inte kunde göra annat åt det. Så datorn har blivit totalt återställd och jag har nu återställt allt till så som det var innan, minus viruset!

annia1
2014-02-08 21:07
#17

Tråkigt att höra att det krävdes så pass.

Ett råd, om du inte redan gjort det. Gå in på inställningarna på ditt antivirusprogram och titta om det finns en inställning för PUP:s/oönskade program. Jag tror de flesta antivirusprogram har den inställningen, men man måste själv välja att klicka i den.

Titta efter nåt i stil med upptäck PUP:s eller upptäck oönskade program. Om det står på engelska så bör det stå nåt i stil med detect PUP:s eller detect unwanted programs. Du får inte 100% skydd, men i alla fall bättre än utan.

Nu kan jag inte säga hur andra antivirusprogram gör, men mitt program stoppar nedladdningar och lägger dom i karantän om dom innehåller skräp, eller ja i alla fall de flesta.

.

Gunlog
2014-02-08 21:27
#18

Jag har Microsoft Essentials i min ena dator och Avast i min andra. Datorn med Avast har då och då en massa trojaner som jag får bort med AdwCleaner… Datorn med Microsoft Essentials har jag haft en trojan en gång sedan jag köpte den för 4 år sedan…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[VSK]
2014-02-11 05:45
#19

#18

isf så bör du nog byta ut ditt Microsoft Essentials till nåt annat🤔

(jag utgår ifrån att du har samma datorbeteende oavsett dator).

Gunlog
2014-02-11 07:20
#20

Det är Avast-datorn som jag får rensa då och då. Tyvärr tar Essentials ganska mycket så Avast-datorn har för lite prestanda. Den har tex bara 3 gb RAM.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: