Annons:
Etikettprogramvara
Läst 2150 ggr
CamillaS
2/10/14, 1:24 PM

Ändra filformat hur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag håller på att redigera lite klipp som jag spelat in på min datorskärm i programmet Camtasia studio. Sedan kom jag på att jag ville redigera några filmer ifrån min videokamera. Men där tar det stopp. Camtasia säger att filformatet inte stöds.

Hur kan jag ändra det så att det fungerar? Eller går det inte att ändra?

Annons:
Zepp
2/10/14, 4:28 PM
#1

Filformatet anger vilket program som är lämplig att köra filen i!

Det är en standard.. och mpeg har sina krav.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CamillaS
2/10/14, 5:10 PM
#2

#1 Tack för att du svarade, men känner inte att jag blev så mycket klokare av ditt svar. 🙂

Zepp
2/10/14, 6:05 PM
#3

Jo.. filformatet anger vilken standard filen har och vilken sorts program som skall användas.. det är huvudsyftet med formatbetckningen.

Så antinggen får du göra en konvertering till ditt programs format eller spara det i källan i rätt format.

Vilket format tar ditt program?

Det ser ut som du skall ha MPEG4?

http://www.techsmith.com/tutorial-jing-video-format-swf-mp4.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CamillaS
2/10/14, 6:38 PM
#4

Tack för en mer ingående förklaring.
Men om vi nu säger att jag vill spara den rätt från källan i rätt format, hur går jag till väga då?

När jag för över filmerna till datorn från videokameran så väljer jag inte vilket format dom ska vara i, utan klistrar bara in dom i mappen ochsen är det klart. Visste inte att man kan välja vilket filformat dom ska sparas i.
Hur gör jag det? :)

Zepp
2/10/14, 8:23 PM
#5

Inte säkert att du kan välja?

Du får kika i manualen för kameran.. har du ingen får du googla upp tillverkarens sida.. och kolla om det går att ställa om kameran.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CamillaS
2/10/14, 8:41 PM
#6

Jaha så inställningen måste ske från kameran om det ska gå, hmm ok.

Men annars då om inte det fungerar, kan du tipsa om nåt gratis konverteringsprogram som fungerar för mitt ändamål?

Annons:
Zepp
2/10/14, 8:58 PM
#7

Testa denna!

http://www.tucows.com/preview/602647/Xvid-Converter?q=MPEG+converter+Video+%22Free+Software%22

Annars får du leta vidare på Tucows eller andra säkra siter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CamillaS
2/10/14, 10:06 PM
#8

Tack, ska prova. :)
Hmm jo det är bara så svårt att veta vilka siter som är säkra.

Ladydragon
2/11/14, 12:33 AM
#9

#8 ett tips är att prova webläsartillägget WOT

Kaj
2/11/14, 9:52 AM
#10

Jag kör med gratisprogrammet Freemake Video Converter för att konvertera mellan de olika formaten.

Som med alla gratisprogram skall man vid installationen läsa vad som står på bilderna. Bocka ur alla val om de vill installera, tilläggsprogram, plugins, toolbars etc. Seriösa gratisprogram ger dig den uppmaningen att kunna bocka ur dessa val så även Freemake.
Därefter har man en ren installation utan en massa annat onödigt skit man inte vill ha.

Upp till toppen
Annons: