Annons:
Etikettprogramvara
Läst 2810 ggr
beem
2014-02-10 23:42

Ext. hårddisk problem

Jag har en extern hårddisk -  My Passpor- för säkerhetskopiering av filer i datorn.

Av en tillfällighet upptäckte jag att 2 filer inte kopieras. Det är filer i Mina Dokument. De ligger i 2 separata mappar. Innehållet är worddokument och jpeg-bilder - ung. samma innehåll som övriga mappar som kopierats helt OK i Mina Dokument..

Vad kan det bero på ? Tanken är ju att kan det vara fler filer som saknas. Kan jag inte lita på backupen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Razzora
2014-02-11 01:03
#1

Det kan vara sådana mappar som är skyddade som då inte går att kopiera. Du kan alltid högerklicka och se på egenskaper på mapparna.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Zepp
2014-02-11 09:20
#2

Filer som används kopieras som regel inte.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2014-02-11 09:47
#3

Använder du den inbyggda backupprogramvaran som kommer med MyPassport eller Windows egna (elelr något annat program)?

Om man har ett backupprogram - dvs inte bara gör en filkopiering - så sköter det programmet om ifall en fil har blivit förändrad sendan sist och om den då är i läge för att backas upp eller inte.

Du kan gå in på dessa filer/bibliotek och högerklicka och välj egenskaper. Välj sedan Avancerat under Attribut och se vad som står i valet för "Mappen kan arkiveras". Vid varje backup kommer backupprogrammet att bocka ur detta värde. Om filen senare ändras kommer respektive program att återigen bocka i detta värde så filen/mappen blir föremål för nästa backupkörning.
Fel värde där och filen tas inte med eftersom backupprogrammet tror att det redan finns en backuppkopia som är identisk med denna.

beem
2014-02-11 17:33
#4

#1 Alla mappar står som skrivskyddade. Både de som gjorts backup av och de som inte är med. Skrivskydd är inget jag lagt till.

# Det här filerna används inte.

#3 Jag använder programvaran i My Passport.

Under avancerat är  "mappen kan arkiveras"  inte bockad. Så ser det ut även  på de mappar som är med i backupen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2014-02-12 08:52
#5

#4 mapparna har inte det värdet ibockat ifall du inte byter namn på mappen eller så.
Men det är filerna du skall titta på ifall den är ibockad eller ej

beem
2014-02-12 13:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så här ser det ut på de filer som inte gjorts backup på. 

Det här är gamla filer som inte ändrats på länge. Den borde väl då ha varit med i backupen jag gjorde….eller fattar jag dig fel.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Kaj
2014-02-12 16:40
#7

Ja dessa filer skall absolut tas med i backupen.

Då är nästa fråga om filerna har filnamn med konstiga tecken eller väldigt långa filnamn. Många backupprogram använder sig av den äldre 8.3 filnamn standarden (användes i DOS miljö och på diskar som är formaterade som FAT) för att vara kompatibla. Det innebär att om backupen stöter på ett filnamn som inte är enligt 8.3 formatet så kommer programmet antingen att göra om filnamnet eller helt enkelt hoppa över den filen (beroende på inställning i backupprogrammet kan jag gissa.
Pröva att först böraj och döpa om filen till något enkelt (gör en kopia om du vill) och kalla filen abc.jpg, abc.docx eller något så enkelt och se ifall den då blir uppbackad.
Sedan kan du gå in i inställningar för backupprogrammet och se om du hittar något om hur den hanterar 8.3 format och vad den skall göra om den stöter på ett sådant filnamn.
Om du har din disk formaterad som en NTFS eller FAT32 så är det väl bäst om du kan ändra i backupprogrammets inställningar att den skall hantera alla filer som sådana (om det nu går)

Läs mer om 8.3 filnamnstandarden här

OBS! det är väl inte så att filerna är för stora. Ett FAT32 system klarar bara av att lagra filer om max 2 GB. Så om filerna är större än så måste du formatera din WD Passport till NTFS filsystem annars kan inte filer stööre än 2GB lagras på den disken.

beem
2014-02-12 21:17
#8

#7 Jag döpte om filerna så ingen är längre än 4 tecken (bara bokstäver).

Ingen är på mer än 2 GB. De är betydligt mindre.

De kommer fortfarande inte med i backupen.  Det går nog inte lösa problemet verkar det som.

Under backupen kommer  det upp en varning om någon fil ej går kopieras och man kan se vilken fil det är. Inget meddelande kommer ang. de saknade filerna.

Jag tänker ju - kan jag lita på backupen. Det kan ju vara mer som saknas.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2014-02-13 10:57
#9

Jag samlar alla mina filer som jag verkligen vill backa upp i en egen katalog. Sedan gör jag vanlig backup med utforskaren på denna och svarar JA på frågan att uppdatera filer som redan finns på backupmediat bara ifall datumet är förändrat.

Också om du har Windows 7 eller senare:
Då kan du ha flera mappar utspridda på dina diskar
I utforskaren skapar du sedan ett bibliotek - Ställ dig till vänster och högerklicka och välj nytt bibliotek.
I detta bibliotek kan du nu lägga in referenser till dina andra mappar som ligger utspridda på dina diskar. När du sedan vill ta backup så är det bara biblioteket du kopierar med utforskaren så tas alla mappar med i backupen.
I windows 7 och senare kallas allt du skapar på diskarna för mappar (inte bibliotek som tidigare utan mappar). Sedan kan du skapa ett bibliotek vilket är en ny företelse från Win 7 som egentligen är en container där du sedan kan lägga in genvägar till mappar - se det lite som favoriter).

beem
2014-02-13 22:43
#10

#9 Nu är jag inte riktigt med. Vilket program använder du till backup du ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2014-02-14 11:55
#11

Faktiskt inget Beem. Jag lägger alla mina filer som jag vet behöver backas upp i en egen mapp . Sedan använder jag utforskaren med jämna mellanrum och kopierar denna mapp till ett USB minne. Vid kopiering kommer utforskaren märka om det redan finns filer med samma namn (från tidigare då jag kopierat filerna dit) och ge mig ett alternativ hur jag skall hantera liknande filer. Då väljer jag alternativet att kopiera över filerna.

Har man många mappar där man har filer som man vill skall kunna kopieras på detta sätt så är det bra att göra som jag skrev i #9.
Dvs skapa ett BIBLIOTEK.
I detta bibliotek kan du sedan lägga in referenser till mappar (klicka på lägg till och leta upp alla de mappar du vill skall finnas där).
När du vill backa upp så räcker det med att du tar BIBLIOTEKET. Windows kommer då att backa upp ALLA mapapr som finns i detta bibliotek.
Ett Bibliotek är också bra för att du snabbt skall kunna nå olika mappar som kanske ligger på olika diskar i ditt system. Genom biblioteket behöver du bara gå in på ett ställe för att nå dina mappar och filer som du lagt in där.

Ex. skapa ett bibliotek som du kallar MinaFavoriter (eller vad du vill).
Lägg till referenser till mapparna Mina bilder, Min Musik, Mina dokument och eventuellt några andra privata mappar som du har på en elelr flera olika diskar.
När du nu vill komma åt dessa behöver du inte längre öppna varje disk och mapp för sig. Du navigerar bara till BIBLIOTEKET MinaFavoriter. När du klickar på det så komemr du se enlista på alla mapparna och kan klicka in på dem för att hitta dina filer. Du behöver inte navigera runt till mapparna utan de ligger som referenser (genvägar) i biblioteket MinaFavoriter.

beem
2014-02-14 18:52
#12

#11 Det låter intressant. Låter som en bra ide.

Tack för hjälpen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2014-02-16 11:15
#13

Nu har jag skrotat mjukvaran som ingår i My Passport. Jag upptäckte nu att det är fler filers som saknas. Tur i oturen att jag började röra i det här.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Upp till toppen
Annons: