Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1572 ggr
elineek89
2014-02-12 16:48

Skriver inte ut redigerade bilder

Finns det någon som förstår sig på teknik och skulle kunna dela med sig av lite tips? Jag har en HP photosmart 5524, den skriver ut originalbilder i jpeg format men inte bilder som ens är öppnade i photoshop.

Har provat minska ner filerna, har provat spara i annat format men ingenting verkar hjälpa.

Skrivaren säger bara ''skadad fil''..

HJÄLP! snälla :)

Annons:
Inkanyezi
2014-02-12 17:54
#1

Du måste beskriva lite bättre vad du försöker göra. Vilket program försöker du skriva ut med? (Direkt från kameran med PictBridge eller på annat sätt?)

Var får du meddelandet "Skadad fil"? På skrivaren? Från utskriftsdrivrutinen i datorn? Vilket program vill du skriva ut ifrån? Lyfter du bara filen till skrivaren? Vad har du för OS?

Om du öppnar bilden så att du kan se den och trycker Ctrl-P eller propeller-P (Command-P), och väljer att skriva ut, skrivs den inte ut då?

elineek89
2014-02-12 22:41
#2

Jag har inte skrivaren kopplad till datan för de är jag för korkad för att få till så jag flyttar över o sätter i minneskortet i skrivaren och skriver ut så.

Iaf så är det på skrivaren det står att filen är skadad. Jag lägger alltså in en vanlig jpeg fil på minneskortet o sätter i skrivaren för att skriva ut, originala bilderna i jpeg format skriver den ut som ingenting men så fort man öppnat i photoshop o spart på nytt i jpeg format så tycker den att filen är skadad. :/

Jag kan tyvärr inte följa ditt sista råd då jag inte har skrivaren kopplad till datan :P

Lill-Kisse
2014-02-13 01:28
#3

Din hantering låter väldigt omständig. Jag har aldrig hört att någon gör på det sättet.
Följde det inte med någon kabel för att koppla skrivaren till datorn? Den kanske är trådlös?
Det är bara att följa instruktionerna under rubriken "Installera skrivare" e dyl. Se Kontrollpanelen.

kissidor
2014-02-13 06:45
#4

elineek, har du ingen du kan fråga om hjälp så du kan få skrivaren ansluten till datorn? det är verkligen ingen stor sak för någon som vet hur man gör 🙂. det är inte osannolikt att det skulle lösa ditt problem, och det låter som sagt ganska omständligt som du måste hålla på nu.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Inkanyezi
2014-02-13 10:04
#5

Det är struntenkelt att ansluta skrivaren, eftersom den går med USB och installerar sig själv både på Mac och Windows. Det följde med en CD med skrivaren som man kan använda för ändamålet, och om datorn är uppkopplad så hämtar den senaste drivrutinen själv när man kör programmet på skivan. Med skrivaren fanns också en lättfattlig instruktion med bilder hur man ska göra, dvs i vilken ordning man kopplar in och startar när man installerar.

Däremot följde ingen kabel med skrivaren, men det är en standardkabel som brukar kallas A-B. Den kostar inte mycket.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/usb/usb-2-0-kablar-a-till-b/usb-2-0-kabel-a-b-gra-1-0-m-p68151
Kabeln finns i olika längd - det finns en liten ruta att välja på Kjells sida.

[Nathalie62]
2014-02-13 12:55
#6

Jag rekommenderar som kissidor nämner ovan, be någon om hjälp elineek så den kan fungera utan problem sen, det är ju ett jobbigt system att hålla på så som du gör idag så försök be om hjälp av någon du känner istället.

Annons:
Inkanyezi
2014-02-13 13:38
#7

Det kan annars tänkas att det är så simpelt som att filnamnet som du har fått med Photoshop inte går att köra i skrivaren. Den tar filer som är namngivna efter standard, och det betyder att de måste vara 8+3 och att de följer en viss regel. Om de namnsätts enligt den regeln kanske det fungerar.

Så prova att SPARA SOM från Photoshop, och välj samma filnamn som kameran hade satt, men ändra den första bokstaven, så om den heter DSCN1450.JPG så spar du den som FSCN1450.JPG i stället för DSCN1450.jpg.JPG som Photoshop gör.

[VSK]
2014-02-13 18:26
#8

TS varför inte skriva ut direkt från Photoshop 🤔 Torde ju vara absolut den enklaste och snabbaste lösningen.

kissidor
2014-02-13 18:53
#9

men det kan hon ju inte så länge hon inte anslutit skrivaren till datorn VSK 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
2014-02-13 18:57
#10

Nä men en USB-kabel kostar inte många kronor 😛

papa-bear
2014-02-14 13:43
#11

om man har foto och bildbehandling som sysselsättning eller hobby borde man veta hur man kopplar saker och ting. kan inte eventuell sambo hjälpa, eller har hen också lika dålig kunskap?

Upp till toppen
Annons: