Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1307 ggr
[rolnor]
2/17/14, 5:33 PM

Seriel mot USB?

Jag har ett problem;

Jag får snart hem hårdvara som ska kopplas till en seriel port. Den enda datorn jag har med en sån port är en gammal DELL-laptop med Win95. Den har en cd-drive som inte verkar funka. Den har en SCSI-port som jag antar är till för nätverk. Jag har ett par nya datorer med flera lediga USB-portar. Jag har beställt en adapter för USB till seriel-com port men har hört att det inte funkar ibland. Programmet jag vill köra är WinControlLight, har laddat ned det till en av dom nyare datorerna men jag har inte fått hårdvaran ännu så det får ingen kontakt med den när programmet söker efter den (såklart), OCH jag får ett felmeddelande att den inte hittar nån COM-port. Tror ni att mjukvaran kommer att funka med en sån seriel-usb-adapter? Om jag blir tvungen att använda den gamla datorn med seriel-com port så undrar jag hur jag ska få in och ut filer ur den? Den har en diskett-drive men det känns ju stenålder, inge kul..

Annons:
[rolnor]
2/17/14, 9:14 PM
#1

Fanns en övergång mellan USB och com-port på brainbox som har en drivrutin för windows 8, ska testa den, tror faktiskt att det kommer funka!

Kaj
2/18/14, 9:36 AM
#2

Förstgår nog inte riktigt vad du är ute efter.

Har du en ny dator med windows 8 som du skall lägga in den nya hårdvaran på eller är det på din gamla Dell win 95?
Verkar som om du egentligen vill köra på en ny dator med Win8. Det bör funka med en USB till seriell omkopplare. Det finns många på marknaden och de är naturligtvis av varierande kvalitet som kan göra att de fungerar eller inte fungerar. Ett tips är att fråga kjell och Company. Deras personal brukar vara duktiga på sådana frågor. Du kan även gå in på deras webbplats och gå till Fråga Kjell. Därr finns en uppsjö av artiklar - säkerligen en som beskriver serielll till usb och tvärtmom och vad man bör tänka på

SCSI är inte för nätverk det är en bus för interna enheter såsom hårddiskar (mest). TCPIP är för nätverk.

[rolnor]
2/18/14, 9:39 AM
#3

Nej det blev lite rörigt, men jag tror jag löst det nu med adaptern. Det är bökigt med saker som ska anslutas till com-port eftersom såna datorer inte finns att köpa längre. Det där med SCSI har jag missupfattat, trodde det var en nätverksanslutning.

Upp till toppen
Annons: