Annons:
Etikettövrigt
Läst 4336 ggr
Decaius
2014-02-21 11:09

Överhettad dator som stängs av

Hej! Rubriken antyder vad jag har för problem… Jag har en laptop som senaste veckan blivit glödhet och stängt av sig… Det har hänt när man ser på film eller när ungarna spelar spel. Jag har varit noga med att ha den på hårt jämt underlag och att utblåset inte varit blockerat, men den stänger ändå ner. Datorn är ca 2½ år gammal. Jag har ganska dålig koll på tekniken. Jag gissar att det kan vara damm i fläkten?! Kan man köra med tryckluft på burk som en del rekommenderar, eller blåser man ut hela innanmätet då? Kan det vara något mjukvarurelaterat månne? Tack på förhand! /Calle

Annons:
Kaj
2014-02-21 11:26
#1

Pröva först att titta i aktivitetshanteraren ifall det är något program eller process som tar extra mycket CPU. Du får fram den genom att trycka Ctrl+Shift+Esc (alternativt högerklicka i aktivitetsfältet längst ner och välja aktivitetshanteraren - du kan även gå till sökfältet och skriva aktivitetshanteraren och välja Visa aktiva processer med aktivitetshanteraren). Se till att klicka på knappen Visa processer för alla användare så du kan se om det ev. är något bakgrundsjobb.

Sedan kan du ta hem olika program som analyserar vad det är får något som belastar din CPU. Ett gratis är från piriform och heter Speccy men det finns även andra liknande program som nog är mer noggranna än speccy. Sök på Show cpu temp så hittar du några förslag

Men pröva också att rensa fläkten. Jag tycker att det räcker att du fyller lungorna och blåser kraftigt på fläkten. Någon sprej od behöver man itne tycker jag. Först brukar jag ta en dammsugare och suga ut det mesta ur fläkten och därefter blåser jag själv för att få bort det mesta.

Blanksteg
2014-02-21 14:39
#2

Ursäkta om jag lånar tråden lite, jag laddade nyss ned Speccy. CPU:n ligger mellan 60-65 grader. Är det för mycket? Är bara ute på internet (här och på facebook), men ändå så låter datorn ganska mycket. Har AMD.

Leon1973
2014-02-21 15:47
#3

Risken med både dammsugare och spray är att folk aldrig tänker på att fläkten blir som en dynamo och genererar ström in i datorn.

När jag blåser rent fläktar i kunddatorer med mera fixerar jag alltid fläkten så att den inte kan snurra.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Decaius
2014-02-21 17:17
#4

#1 Tack för tipsen!

#3 Genererar den ström även om datorn är avstängd? Om man plockar ur batteriet? 🤔

Om jag ska fixera fläkten måste jag väl öppna eländet? Det verkar läskigt!

Zepp
2014-02-21 17:37
#5

Du ser i Speccy om den är för het.. ju rödare stapel dessto varmare!

När jag får tag i en dator på jobbet som går varm så går jag ut på verkstaden och kör 7 bar tryckluft genom den!

Blir den bättre då så kör vi ett tag till.. blir den kass köper vi en ny!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Decaius
2014-02-21 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#1 Nu har jag följt råden att kolla aktiva processer i aktivitetshanteraren och även installlerat speccy. Vet dock inte om jag blev så mycket klokare… (detta beror dock på mig, och inte på råden, dem var det inget fel på!🙂)

Enligt speccy är medeltemperaturen 63 grader. Inget lyser rött. Men så har jag ju heller ingen film eller spel igång…

Det är en process i aktivitetshanteraren som verkar ligga högre än alla andra, men hur får man reda på vad det är? Ska jag bara stänga ner den?

Annons:
Decaius
2014-02-21 18:08
#7

Nu satte jag på en film, då går CPU upp mot 80 grader och lyser rött…

WarMinerTool
2014-02-21 18:20
#8

Det är en väldigt hög temperatur. Kolla så du inte har några virus på datorn och så att alla fläktar fungerar! Gör också rent datorn genom att ta bort allt damm!

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Zepp
2014-02-21 18:43
#9

Du har problem med kylningen.. inget snack om saken.. blås bort damm!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Decaius
2014-02-21 20:41
#10

Efter lite dammsugning ligger CPU på som högst 73 grader vid filmtittande, och det är bara nån enstaka topp. Så en klar förbättring. Och den stänger inte av sig… Är 70 grader fortfarande för varmt?

Zepp
2014-02-21 21:48
#11

73 grader låter högt det med.

Om du går in i BIOS och kikar så brukar där vara angivet vilka temeperaturer som gäller.

När man överskrider en viss temp så stängs processorn av för att skydda denna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
2014-02-21 23:14
#12

TS och en del andra! Tro inte att datorn är en fotboll, som behöver pumpas med tryckluft det bara förstör den, och då är det dags för en ny. Skall det pumpas eller sugas ut damm får fläkten inte snurra av den anledningen att den skadar fläktens styrelektronik. Lås fläktbladen med en nål eller sticka så den inte kan rotera, sen kan du suga eller blåsa tills du får ut allt damm. Tack Leon1973, så skall en slipsten dras.

Ladydragon
2014-02-22 02:38
#13

#12 det stämmer

sen oxå om man kommer åt fläkten någorlunda så kan man även försiktigt peta runt lite med tops och på så sätt få ut en del damm….

T.S det finns ju även kylplattor o liknande till bärbara datorer för att få ner tempen kolla på en sån kanske? 

och som övriga skriver tempen är för hög och får du inte ner den så är risken stor att du snart behöver köpa en ny dator istället…..

Annons:
LenaR
2014-11-13 14:06
#14

#8 Kan virus vara problemet? Min laptop beter sig konstigt. Den stänger av sig, och SEN blir den het. Tidigare har jag fått igång den igen när den kylts av igen, men nu går det inte att starta den. Den kämpar med att slå på - fläkten drar igång och det låter om den - men slår av efter några sekunder. Några goda råd? Eller är det ny dator som gäller nu igen…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Record
2014-11-13 23:27
#15

#14 LenaR

Har du kört dammsugartricket, har den säkert gjort sista resan med de sista dödsryckningarna i fläktstyrningen.

Zepp
2014-11-14 17:49
#16

En överhettad dator är en överhettad dator, se över kylningen, damm, tilltäppta kanaler, gammal avledningspasta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LenaR
2014-11-14 19:00
#17

#15 Damn! Jo, jag har fått lära mig att dammsuga datorn om den blir överhettad. Men om datorn är av när man dammsuger går väl inte fläkten? Då borde den inte ta skada? #16 Tack, jag kollar det man kan på en dator som inte vill starta.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
2014-11-14 19:00
#18

#15 Damn! Jo, jag har fått lära mig att dammsuga datorn om den blir överhettad. Men om datorn är av när man dammsuger går väl inte fläkten? Då borde den inte ta skada? #16 Tack, jag kollar det man kan på en dator som inte vill starta.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Taggeman
2014-11-14 20:05
#19

Som några skriver ex, #12 att när man blåser, suger i datorn för att få bort damm så börjar fläkten snurra med en väldig fart när den gör det så alstrar den ström in i datorn (även när den är avstängd) o kan förstöra en del känsliga komponenter, därför ska man säkerställa att fläkten inte kan snurra med ex en trästicka. 

Allendes nyligen blåste jag en bärbar dator ren från damm som gick på högvarv efter det blev den normal igen.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

LenaR
2014-11-16 18:12
#20

#19 Aha, är det så det fungerar. Tack för förklaringen!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Zepp
2014-11-16 18:27
#21

Jag kör tryckluft genom trilskande datorer på jobbet, 7 bar!

Ofta får jag göra det utomhus för det blir ett dammmoln utan dess like.

Funkar den efter det så kör vi ett år till, annars köper vi en ny!

Rekomenderas inte för hemmabruk!

Man kan kolla på tempen antingen via BIOS eller via Speccy!

http://www.filehippo.com/download_speccy

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2014-11-16 18:31
#22

#21

7 bar 😮

År de det som kallas för att "blåsa datorn" (installera om) 😃

Zepp
2014-11-16 18:33
#23

Blir korta luftstötar.. massor med damm som regel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2014-11-16 20:37
#24

🙂

Record
2014-11-16 23:00
#25

Vindkraft är bra men inte i datorn!

AChristian
2014-12-08 00:00
#26

Vad tror ni garantin säger om jag öppnar locket och försiktigt städar bort dammet? Första års garantin går ut april-15.   Speccy visar 35-40 grader vid normal användning och 60-65 vid spel. Så det är ju ingen direkt fara…!?

AChristian
2014-12-08 00:04
#27

Glömde nämna att det alltså 😞är en laptop det gäller….

Annons:
[VSK]
2014-12-08 05:27
#28

Är den inte plomberad och du kan skruva så det inte syns, samt att du vet vad du pysslar med så…

Men som sagt så brukar garantin ryka ganska fort om man fipplar själv.

JonasDuregard
2014-12-08 15:45
#29

#0 En sak som kan vara värd att titta på är att ändra mjukvaruinställningarna så att datorn inte stegar upp prestandan vid behov. Den kommer gå lite slöare men kanske inte bli lika varm. Hur man gör det beror på modell och operativsystem men leta efter inställningar som heter typ prestandaalternativ eller energialternativ. 

Relevant länk: http://www.addictivetips.com/windows-tips/how-to-prevent-your-laptop-from-overheating-windows-7/

Mysan59
2015-02-04 17:18
#30

Tack för alla tips som jag fått på köpet här 😉 Har också en dator som låter som en motor som "rusar" till och från.

Ibland blir skärmen helt svart men datorn är igång ändå. Och en massa annat strul.

Testar just nu att köra igenom med Malwarebytes Antimalware och sen ska jag dammsuga och tänka på det där med en liten pinne eller nåt så fläkten inte kan snurra. Det hade jag ingen aning om! 

Kan jag ha både Avast och Malwarebytes…. igång som skyddar i realtid?

Zepp
2015-02-04 19:31
#31

Använd Malwarebytes manuellt när du tror dig behöva det!

Låt Avast sköta det realtidsmässiga!

Risken är.. om man har en dator som gärna blir varm.. att den blir varm.. iomde att den får rätt mycket att göra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mysan59
2015-02-05 11:55
#32

#31 OK tack för svaret

Upp till toppen
Annons: