Annons:
Etikettövrigt
Läst 1549 ggr
deeman
2/23/14, 1:59 PM

Förslag, tips, innehåll och omvärldsbevakning

Som ny värd så skulle jag uppskatta om ni medlemmar skriver en kort rad gällande för tips och förslag om innehåll som önskas på sajten framöver. 

Närmast ligger ev. en artikel om en bra grunduppsättning av fria applikationer. Själv har jag lagt till några s k RSS flöden i Outlook för omvärldsbevakning. 

Har Ni bra tips på bloggar att följa så lämna gärna (titel + länk) till dem i en kommentar nedan eller via p.m.

Tack på förhand!

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Zepp
2/23/14, 3:49 PM
#1

Börja med att ta tillbaka att huvudartiklar syns det första det görs när man kommer in på sidan!

Där kan ligga lite olika artiklar om.. val av ny dator, hur jag rensar min dator från PUP, Hur jag ser till att surfa säkert.. lite olika tips, typ alldrig surfa som admin.. hur man gör detta, typ olika gratis och köpta AV, använda fast DNS med filter.. typ Norton eller Google dns..osv!

Lite olika käcka hjälpprogram, CCleaner, Speccy, Defragler, Revo uninstaler, Malwarebytes, Hijackthis.. osv!

Lämpliga sätt att göra backup.. online, på sticka, DVD, extern disk osv.. olika bra program för detta, både Windows egna och köpta samt gratis.

Hur man gör en Factory reset.. skillnaden mellan att göra en systemåterställning.. felkoder.. pip och blinkningar!

Hur man hämtar nya/senaste drivare vid uppgradering/instalation av ny hårdvara/återställning/factory reset!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
2/23/14, 6:10 PM
#2

ett relativt nytt och väldigt stort problem är ju dessa sk pups som man numera mer eller mindre alltid får med sig när man laddar ner ett i sig schysst program. en varnande artikel om det - och dessutom med lite info om hur man blir av med eländet om man ändå råkat ut för det - vore inte fel 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

annia1
2/23/14, 9:09 PM
#3

Håller med kissidor och även zepps när det gäller PUP:s. En svensk beskrivning hur man får bort det i alla fall vad man kan börja prova med. Enda som finns är engelska sidor som denna. Och jag tror många drar sig för att använda såna sidor då det står på engelska.

Sen om det finns fler än två sätt att undvika dom. Dom två sätt jag vet att undvika är att kolla sitt antivirusprogram och hitta ev inställning för upptäcka PUP:s och det andra sättet jag vet om som gör att man kan undvika att få är att kolla storleken på det program man vill ladda hem och sen jämföra den storleken mot vad som står i rutan som kommer upp när man väl ladda hem det. Finns det fler sätt att undvika så bra om man får veta.

Virus har minskat i antal om jag ska tro det som stod på en sida på nätet eller så är de mer riktade mot specifika personer eller organisationer. Däremot PUP:s har blivit ett riktigt gissel för alla.

.

Ladydragon
2/24/14, 7:46 AM
#4

Nåt som vore bra är en liten guide hur man på ett enkelt sätt gör när man skriver ett nytt inlägg och behöver hjälp….till exempel i punkt form vad som är viktigt att få med dator info m.m 

det är helt hopplöst att försöka hjälpa till när man inte får någon som helst vettig information

beem
2/24/14, 7:42 PM
#5

#4 Bra ide. Jag funderar om det skulle finans en blankett ung som då man anmäler på support iFokus men det kanske är överkurs.

De övriga förslagen i tråden är jättebra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

bamse6311
2/25/14, 4:56 PM
#6

Håller med #3 annia1 om det där med svenska beskrivningar/instruktioner.

Man ser ofta att när någon frågar något så får de länkar till engelska sidor och vi äldre har inte alltid så lätt med engelskan och speciellt inte när det kommer in på facktermer.

Dessutom så tror jag att en form av "lista" där du förklarar vad alla dessa "3-bokstavsförkortningarna" står för och betyder, till exempel PUP, RSS, DNL och allt vad det nu är.

Jag tycker att man ibland ser frågeställare som skriver att de kan inget om datorer och när de ställer en fråga så får de hänvisning till just sådana 3-bokstavsförkortningar vilket ju inte hjälper de som inte kan något om datorer.

Jag själv personligen är en sådan och detta även om jag "fuskat" med datorer ända sedan ABC80 med Basic men är en sådan som inte haft intresset att fördjupa mig utan helst vill trycka på "Powerknappen" och så skall datorn gå igång.

Hur som helst så just det där med svenska förklaringar/instruktioner tror jag skulle hjälpa många och även detta med att gå igenom alla de här 3-bokstavskombinationerna och vad de innebär.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
deeman
2/25/14, 6:13 PM
#7

Här haglar det in bra förslag som på löpande band. :-)
Det där med översättningar, förkortningar och begrepp var ju bra, det sistnämnda går ju att börja med omgående och bygga vidare allt eftersom.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
2/28/14, 7:03 PM
#8

#7 deeman

Tummen upp Tummen upp

Nu väntar vi på artiklar i olika ämnen som rör datorn och även artiklar som vi lite "novisa" kan ha glädje av och hjälpa oss i vår hanteringen av datorn.

Gärna tips om både  mjukvara och hårdvara.

Hoppa också innerligt att alla ni datorkunniga när ni länkar till något om ett problem som en frågeställare har frågat om även länkar till beskrivningar på svenska.

Bästa hälsningar,
Bertil

beem
2/28/14, 10:56 PM
#9

En annan sak som jag brukar reagera på det är benämning av olika saker. Läste bla om en hänvisning  till powerknappen.  Det finns säkert de som inte ved vad som menas med det. Tänk därför på att använda svenska ord - då det går.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
3/1/14, 12:29 AM
#10

Och vara ANY-knappen sitter på datorn.. jag har inte hittat den ännu! 😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
3/1/14, 3:46 AM
#11

En slags "felsökningsmall" vore på sin plats tycker jag.

Är lite tröttsamt i längden att svara på frågor som tex: Min dator funkar inte…….. osv -och man får liksom ingen mer info än så ibland.

Borde inte vara så svårt att komplettera en hjälptråd med lite fakta gällandes hårdvara och mjukvara kan man ju tycka 🤔

Ungefär som jag skulle gå till doktorn: jag har ont, hjälp mig…

deeman
3/1/14, 11:44 AM
#12

#11 Det vore jättebra om man kunde implementera någon sorts punktlista som man bockar i eller där man skriver fakta innan själva beskrivningen av ett ev. problem.

Om det är möjlig vet jag inte. Det är upp till Niklas o Co att se över en sådan implementering av en sådan funktion.

Men någon fastnålad information i toppen av "sajten" vore kanske bra?
Där man t.ex påpekar att det är av vikt att ha vettig information i samband med ev. fråga eller beskrivning gällande ett problem etc.

Inläggen kan då komma att bli kortare och det får vi nog försöka att sträva efter.

Spånar lite på detta gällande fastnålad information.
Under tiden så får man dock som person själv försöka tänka lite logiskt.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[VSK]
3/1/14, 11:54 AM
#13

Fastnålad är nog det enda som kan funka tror jag.

Annons:
bamse6311
3/1/14, 5:03 PM
#14

#9 beem

Så rätt så!

Använder själv ordet "Powerknappen" men det går ju lika bra att skriva "På/Av-knappen" 

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
3/1/14, 5:14 PM
#15

Eller strömknappen eller påsättningsknappen som morsan sa ;-)

Men.., egentligen är ju knappen mer en PÅ-knapp än en AV-knapp då man endast stänger av med den knappen när något annat inte fungerar. För man stänger ju som regel av sin dator inifrån Windows via Start(startknappen) och Stäng Av ;-)

För i tiden använde man en Reset-knapp, men denna funktion tycks tyvärr vara ovanlig i dag.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
3/2/14, 3:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 deeman

Börjar det inte det redan bli allt lite mer komplicerat?

Det handlade ju som åtminstone såg det att göra allt lite enklare?

På min Windows7 home premium så heter den där knappen helt enkelt "Start" och svårare än så behöver det egentligen inte vara.

Hur man sedan gör för att stänga av datorn kan ju bli en annan instruktion.

Tycker att det är bra att man börjar med rena basic för nybörjare för hur skall de annars kunna ta sig vidare.

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
3/2/14, 7:52 PM
#17

#16 Bertil min vän, jag tror inte du förstod mig helt och hållet.., kanske lite överkurs som du säger ;-)
Men Powerbutton(man startar datorn) och Startknappen(t. ex stänga av datorn eller starta om datorn,inifrån Windows) är två olika ting.., men sådant här kommer det mer om framöver.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
3/2/14, 11:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 deeman

Så dum jag är, haha Gapskrattar.
Ibland så tänker man inte längre än näsan räcker och min näsa måste vara otroligt liten *skrattar*.

Inte desto mindre så kan det här om inte annat bevisa att det kanske behövs lite basic kunskap för sådana som mig och kanske även andra  icke så datorkunniga.

Så här som på bilden (även om den är skitdålig) ser naturligtvis min "Poweknapp / På-knapp" ut *ler*

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: