Annons:
Etikettwindows
Läst 1522 ggr
beem
2014-02-27 11:39

Anslutningsförsök till internet

När jag kom till datorn visades ett meddelande från mitt virusskydd - F-secure - som säger:

Anslutningsfösök till internet.

Följande okända program försökte ansluta till internet.

xupdate.exe

Orsak: försökte skapa en internetanslutning.

Jag ska därefter ange om jag litar på programmet och ska fortsätta använda det eller om jag inte litar på det och vill  blockera det och rapportera det till F-secure

Vad innebär det. Jag ahr ingen aning om vad xupdate är.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
kissidor
2014-02-27 11:46
#1

har du testat att helt enkelt googla lite på xupdate.exe för att försöka luska ut vad det är för nåt beem?

Värd på Mobiltelefoner och Android

beem
2014-02-27 11:51
#2

Självklart har jag googlat innan jag frågar. Jag hittar ingen bra förklaring. En del säger att det är en trojan - en del säger att det är ofarligt - andra  säger att det är ett windowsprogram. Jag vågar ju inte bara ta bort det eller  blockera det i F-secure.

 Jag scannade datorn med F secure och Malwarebytes utan problem.

Jag installerade en Samsung extern hårddisk  i går. Kan det ha samband med den  och hur kollar  jag det ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2014-02-27 13:05
#3

Har du fler Antivirusprogram än F-secure?
Du kan ha fått Ahnlab V3 via något program eller så - de har en fil som heter precis så.

Hur som helst - Nej klicka inte på tillåt utan klicka på Blockera.

Sök upp i vilken katalog filen ligger och se om det är i program files och vad katalogen i så fall heter. Då kan du nog avgöra om den tillhör några av dina program

kissidor
2014-02-27 14:49
#4

ursäkta beem, menade inget illa alls med frågan 🙂. det framgick ju inte om du hade gjort det och det är ju inte så många som googlar så mycket nämligen så jag visste inte hur du brukade göra

Värd på Mobiltelefoner och Android

beem
2014-02-27 19:28
#5

#3 Jag har bara F-secure som ligger på hela tiden. Malwarebytes styr jag själv när jag vill scanna.

Menar du att jag ska söka på just Ahnlab V3 ? Gjorde så men hittar inget med sök. Jag använde sök i den här datorn som finns längst upp till höger då man klickar den här datorn

Jag provade även  det sök jag får upp genom att  peka med mus i övre höger hörn (det är väl samma sak men jag testade båda)  att söka efter Ahnlab V 3  men den hittar inget.

Jag tittade manuellt  i Samsungmappen och där finns en fil som heter Xupdate.exe.  (C:\Program Files (x86)\Clarus\Samsung Drive Manager)

Jag använde även sök med mus i övre höger hörn och skrev då in xupdate.exe och får då svar - Samsung Drive Manage Update. . Jag klickar då på detta och får då från F-secure  upp samma varning igen.

Därefter startade jag Samsung Extern hårddisk och valde uppdatering och då kommer  varningen från F-secure igen.

Det verkar ju som om xupdate.exe hör ihop med Samsung….eller  ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2014-02-27 19:33
#6

#4 Inte lätt att veta - fredspipan tänd 😉


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
kissidor
2014-02-27 19:42
#7

puff…puff 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
2014-02-28 09:02
#8

Yepp det verkar som om din fil tillhör din Samsung.

Fråga. Behöver du installera samsung hårddisken? jag menar är det viktigt att få med de ev. program som kommer med hårddisken. Det brukar vara olika typer av "dåliga" backup-program som man sedan inte kan läsa om man inte har samma leverantör hela tiden, eller olika analys och diagnostikprogram.
Jag brukar alltid göra en omformatering av mina externa diskar för att få bort allt skit de lägger in där.
Det du troligen installerat är Samsungs Drive Manager som består av Backup, Secret Zone och Drive Lock. Är det verkligen några program du behöver?
Kom ihåg att om du använder dessa för att skydda ditt data så kommer du inte att kunna flytta det till andra diskar i framtiden annat än att du plockar ur filerna ur denna programvara. Den är helt Samsung specifik och inte kompatibel med andra progam såsom ex. Windows egna utforskare etc. Behöver du inte dessa program gör först en avinstallation via kontrollpanelen. Därefter formaterar du om disken till en NTFS disk.
Du kan läsa om denna program suite här

Jag antog att din externa disk är en vanlig USB disk. Den behöver normalt inte installeras. Drivrutiner skall finnas i Windows katalogen annars är det ingen bra disk du köpt. Leverantörer av diskar certifierar sig för Windows (Microsoft har klara regler och rutiner för hur detta skall gå till) och då finns drivrutinerna färdiga i Windows. Antingen via Windows egna drivrutiner eller om leverantören är stor så paketerar Microsoft med deras drivrutiner efter certifiering).
Samsung är godkänd och certifierad leverntör till Windows så några externa drivrutiner skall du inte behöva. Uppdateringar till drivrutinerna skall hanteras av Windows update.

beem
2014-03-01 11:08
#9

Jag köpte Samsung för att jag haft den förut och gillar den. Nu har de ändrat mjukvaran så jag vet inte om jag kommer  att använda den. Jag ska titta lite närmare på den eller så gör jag som du föreslår.

Tack för dina svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2014-03-01 11:08
#10

blev dubbelt


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: