Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 2119 ggr
_Fisken
2014-02-27 22:47

Windows search

Jag gillar Win Search = win-tangenten + F. Gör man det måste indexeringen verkligen fungera också. Det gör den till viss del. Men den indexerar INTE innehållet i docx filer. Jag har provat ALLT. Nu pågår en reparation av Office 2010….en av flera åtgärder.
Döper man om docx till zip så ser man att det är ett zip-arkiv!! Det är därför det krävs ett s.k iFilter. Det har jag. Det nyaste! 

Vet nån här nåt mer om denna sketna indexering som jag kan prova?
Kom ihåg, jag har nästan provat allt….så säg inte "Bygg om indexet".

Tacksam för hjälp.

Annons:
Kaj
2014-02-28 09:31
#1

Ja du verkar ju påläst så vi får väl se om vi kan hjälpa dig. (jag skriver medvetet lite tydligt ifall det finns andra som är intresserad också)

Exakt som du anger så krävs det IFilters för alla filtyper som skall kunna indexeras (dvs där man skall kunna hitta innehåll inne i filerna). För alla Windows program (såsom MS Office etc) så kommer dessa med direkt från Microsoft - undantag .msg filer från Outlook där man får hämta hem tredjepartare - var i vilket fall som helst så tidigare.
Samma gäller för PDF filer där man får hämta hem Ifiler från Adobe etc.

Varför den inte indexerar docx filer kan bero på olika saker. Att filerna ligger med i indexet tar jag för givet då du som sagt verkar ha koll.
Men har du även bockat i under advanced settins för index tjänsten att den skall indexera både Egenskpaer (properites) och filinnehåll (file contents)?
Om du har det och ändå inte får med innehållet i docx filerna pröva och starta indexeringen igen och ha samtidigt loggboken uppe och se ifall den loggar några fel. Det kan ju vara så att IFiltret är trasigt eller något annat skumt och då brukar det dyka upp som fel eller varningar i loggboken.

här är en bra artikel om Windows search som kan ge dig och andra lite tips

deeman
2014-02-28 17:40
#2

Windows borde kunna indexera dina .docx -filer. Varför ditt Windows i ditt fall inte gör det är svårt att sia om. Som Kaj säger i #1 så kan du prova att lägga till egna filtyper som t.ex "docx" i detta fall.
För att lägga till filtyper så gör du på följande sätt:  

  1. Klicka på Avancerat.

  2. Klicka på fliken Filtyper i dialogrutan Avancerade alternativ.

  3. I rutan Lägg till nytt tillägg i listan skriver du filnamnstillägget (till exempel "docx") och klickar på Lägg till.

  4. Klicka på Indexera bara egenskaper eller Indexera egenskaper och filinnehåll och klicka sedan på OK.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


_Fisken
2014-02-28 18:03
#3

Ja, det var nytänkande. Det som jag tror blir problemet är att indexmotorn tror att det finns ord i docx filen och det gör det inte. Den är en ren binärfil pga att det är en ZIP-fil. Men jag ska prova. Tack.

_Fisken
2014-02-28 18:05
#4

Kaj. Du gav mig ett tips. Loggboken. Du nämner annars redan gjorda åtgärder. IFilter från MS är ett måste. Loggboken nästa!

Kaj
2014-03-03 10:31
#5

Indexmotorn i Windows använder sig av IFILTERS för att indexera filerna och de IFILTERS som kommer med Windows för Office filerna förstår sig på innehållet (som ju är ett vanligt ZIP fil format). Det är tack vare IFILTRET som indexeringen skall fungera även för docx filer likväl som för xlsx pptx etc.
Så det är inget problem att det är en ZIP fil format.
(DOCX formatet är dock inte en binär fil utan allt data ligger lagrat i XML strukturer i filen).

_Fisken
2014-03-03 10:57
#6

Tjena, ne jag såg det. Det är XML i ZIP:en men drar du DOCX till notepad…då är det binärt så det förslår. 

Jag har kollat loggarna och får inget vettigt ur dem. Jag har installerat Ifilter (samt dess SP1) men det verkar omöjligt. Jag får granska logg.filerna igen få se. Det verkar vara Offlinefilerna som inte tas med. Undra om det har med rättigheter att göra?

Annons:
Kaj
2014-03-03 11:51
#7

Offline filerna ligger väl på ett annat ställe än on-line - alltså det är via roaming på offline där de ligger. Enklast är om du startar ex Word och går in i Arkiv och Alternativ. Gå sedan till Spara och se till att den sökväg som finns för serverutkast är med i indexeringen.

Ja ZIP formatet är en komprimering av allt innehåll i containern för att spara utrymme. Det är därför du ser dem som binära. Samma sak gäller förståss docx formatet eftersom det är en ZIP fil men med filändelsen docx i stället för ZIP - alltså det är ingen skillnad i formateringen mellan en ZIP och ett docx fil. 🙂

Upp till toppen
Annons: