Annons:
Etikettprogramvara
Läst 4235 ggr
Odette
3/1/14, 7:50 PM

Bilder försvunna i Word dokument

Har ett sparat word dokument med bilder och text. Nu när jag öppnar det i Microsoft Word är alla bilder borta utom två.

Där bilden har legat finns nu bara en vit ram med texten "det gick inte att hitta bilddelen med relations-ID…"

Varför har de försvunnit?? Kan man få tillbaka dem på något vis eller måste jag börja om från början och lägga in alla bilder på nytt??

Tacksam för svar!
/Monica

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Annons:
Inkanyezi
3/1/14, 8:34 PM
#1

Relations-ID betyder att bilden inte ligger i filen, utan att den var någon annanstans, och att du har länkat in den i dokumentet. Nu ligger inte bilden där längre i förhållande till dokumentet, du har fått en "död länk" och programmet kan inte hitta bilden som skulle hämtas någonstans på din hårddisk eller var du nu hade den.

Den kan ha legat i en databas eller i en mapp på hårddisken, men den finns inte där, och då får du inte någon bild i dokumentet utan bara ett felmeddelande. Det är en grej som kan hända om du drar en bild från ett dokument till ett annat.

Odette
3/1/14, 9:27 PM
#2

Tack för svaret! När man lägger in bilder via "infoga- bild". Läggs de in ordentligt då eller är det också att man "länkat" dem?

Hur kommer det sig att bilderna har funnits i dokumentet jätte länge, för att nu bara helt plötsligt vara borta?
Har säkert lagt in många fel.. men tycker det är märkligt att datorn hittat åt dem förut men inte nu.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Inkanyezi
3/2/14, 1:14 AM
#3

Jag vet inte precis hur det ser ut i din version av Word. Det var länge sedan jag jobbade med Word, men de flesta ordbehandlare är lika. Det finns två sätt att infoga bilder, det ena är att lägga in dem direkt i dokumentet, och det andra är att länka in dem. När man lägger in dem direkt kommer de in i mycket låg upplösning, som inte lämpar sig för tryck, men för bildskärmen.

Därför finns den andra metoden också, så att man kan länka in en högupplöst bild. Det gör man dels för att dokumentet ska kunna bearbetas och laddas fort, eftersom man kan välja att bilderna inte visas, utan att man bara får en platsmarkör, men också för att man vid utskrift kan få bilderna i hög kvalité.

När man jobbar med dokument som har högupplösta bilder länkade, kan man alltså välja mellan att bilderna visas eller inte visas, när man tittar på filen i utskriftsläge. När de inte visas ser man bara en tom ruta där bilden ska vara.

Det är då viktigt att man har den bilden i samma mapp som dokumentet eller i en undermapp till den mappen, och att bilden ligger kvar där, så att dokumentet/programmet kan hitta bilden. Om man flyttar dokumentet, ska man också ta med den undermappen, eller de inlänkade bilderna.

När man använder länkade bilder är det praktiskt att lägga dokumentet i en egen mapp, och alla bilder i samma mapp, eller i en undermapp till den mappen, och när man exempelvis skickar det med E-post eller lägger på ett minne, så tar man hela mappen.

Om man har länkat in bilder som ligger på andra ställen på hårddisken, så fungerar det så länge man inte flyttar dem eller raderar dem. Beroende på vilket program man har och version kan det då hända att programmet inte hittar bilderna heller om man har flyttat originaldokumentet, men bilderna ligger kvar på sina ursprungliga platser.

Att det här är vad som har hänt med dina bilder är en gissning. Det finns mer komplexa sätt att länka in bilder också, om de ligger i andra dokument, exempelvis en databas, och det är en viss risk att man får trasiga länkar om man har flera dokument öppna och drar bilder emellan dem.

Så det finns ytterligare ett val man gör när man infogar en bild, och det är om den ska läggas in i dokumentet eller om den ska länkas. Min gissning är att du har länkat utan att vara medveten om att du gjorde det, och att du senare har flyttat endera bilder eller dokumentet, så att programmet inte hittar bilderna.

Odette
3/2/14, 11:31 AM
#4

Stort tack för ditt utförliga svar! Det är just det här som är problemet- att jag inte vet hur jag ska jobba med word, stöter på massor av problem hela tiden och det är svårt att undvika saker när man inte vet vad dem beror på. Sen gör man säkert mycket fel när man ska rätta till det också.

Tanken med mitt dokument är att det ska skrivas ut och tryckas upp till en bok, så då drar jag slutsatsen att det då är bättre att länka in bilderna för så bra kvalité som möjligt. Då gäller det bara att jag gör det på rätt sätt och inte flyttar bilderna från mappen osv.
Det är extremt mycket bilder som ska in, en del ska sitta till vänster, en del till höger, en del centrerade osv så det är mycket möjligt att jag lagt in dem konstigt bara för att "få dem dit jag vill ha dem".

Det här med att kopiera en bild och klistra in i dokumentet, är det en typ av länkning eller blir det desto svårare för datorn då att hitta bilderna sen? Kan hända att jag har gjort så med många av bilderna. Men mestadels har jag använt mig av funktionen i programmet där det står infoga- bild, jag trodde det var det bästa men efter att ha läst ditt inlägg så förstår jag att det är bättre att länka in bilderna om man vill ha dem högupplösta.

Vilket är det bästa sättet att länka bilder?

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Inkanyezi
3/2/14, 12:52 PM
#5

Det bästa är nog egentligen att inte alls använda Word för den sortens arbete. Jag försökte göra en ganska enkel arbetsbeskrivning med ett antal bilder i för några år sedan på jobbet, och det visade sig att Word inte kunde hantera stor mängd bilder, oavsett om man klistrade in dem direkt i filen eller om man länkade dem. Jag provade då att länka ihop ett antal Word-filer, att så att säga "kedja ihop dem", för att komma runt problemet, men det sket sig också.

Word är en ordbehandlare. Programmet fungerar bra för att skriva långa texter, men att göra kapitelindelade texter eller hantera layout när dokumenten blir stora är programmet bara inte gjort för. Man får ingen varning när det skiter sig, det bara inte fungerar att lägga in för många element, och ingen hjälp finns för hur man ska göra, om det nu överhuvudtaget går.

Tidigare hade jag jobbat med PageMaker, och där var det inga problem alls att göra sånt, och inte heller i andra DTP-program som jag har använt. Det första jag hade var Ventura Publisher, innan Windows var påtänkt.

Så om du vill göra det med Microsoft-program är det antagligen Publisher som borde kunna fungera, men jag vet inte hur stabilt det är.

När man gör ett stort dokument för att göra en bok, lägger man helst upp det som ett projekt. När jag började med DTP i Ventura lade jag texterna i textdokument som länkades in, och bilderna för sig, i undermappar till projektmappen, där VP-filen låg. Allting, precis allt, var länkat in i VP-dokumentet, så om jag ville korrigera en text, så gick jag bara in i den textfilen, som inte innehöll någon formatering. Jag vet inte hur Publisher fungerar, men det borde fungera mycket bättre för sånt här.

Bilderna ska alltid länkas in när man vill ha dem med hög upplösning för tryck, och man lägger upp sitt projekt i en egen mapp, där länkade dokument ligger i undermappar till den mappen. När man sedan skickar det för tryckning, så är det hela mappen som ska gå iväg, och då hittar programmet sina filer oavsett om man har det på en sticka eller cdrom.

Inkanyezi
3/2/14, 2:35 PM
#6

Jag kanske skulle nämna också, att det funkade att göra det här i Word också, genom att dela upp dokumentet i mindre bitar, där ingenting kraschade. Det funkar alltså att skriva en hel bok i Word, men om den innehåller för mycket formatering och insprängda bilder, så kan just bildhanteringen krascha om dokumentet är stort. Delar man upp det i kapitel, kanske inget av dem blir så stort.

Och även när man gör det i Word, ska man inte länka bilder från lite varstans, utan alla bilder kopieras in till en undermapp till den mapp som håller projektet, och så länkar man till bilderna i den undermappen. Då tappar man inte bort dem.

Annons:
Odette
3/2/14, 8:10 PM
#7

Ojojoj.. en hel vetenskap även detta. Inte bara själva materialet till boken som tar en livstid haha.
Men jag ska kolla PageMaker och de andra du tipsade om. Det säger kanske sig självt att word först och främst är ett ordbehandligsprogram men jag har inget annat på datorn. Man tar vad man har liksom.
Men men, jag får kolla upp dina tips.

Tack!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Inkanyezi
3/3/14, 11:28 AM
#8

Jag kanske skulle lägga till en liten grej till, som kanske inte är så liten.

Den grafiska branschen har länge jobbat nära nog uteslutande med MacIntosh, och när man har Windows blir sidhanteringen inte riktigt som i en Mac. Jag hade problemet när jag körde Adobe PageMaker i Windows, medan en annan Medarbetare använde samma version av programmet i sin Mac. När sedan materialet gick till tryckeriet, blev det fel med filerna som kom från Windows, men rätt med dem som kom från Mac. Förklaringen var att tryckeriet använde Mac.

Det kan alltså uppstå problem också längre fram när man försöker göra allt själv, och det hänger ihop med brister i kompatibilitet mellan systemen. Förklaringen visade sig vara ganska enkel, men helt oacceptabel i en produktionsmiljö. Det var teckensnitten, som skilde sig mellan de två systemen. Windows hade inte precis samma skalbara vektorbaserade teckensnitt, utan bara "nästan" samma. Problemet kvarstod vare sig man skickade filen som EPS eller PDF, om man inte också skickade med teckensnitt.

Så man bör rådgöra med tryckeriet innan man startar ett jättejobb, eftersom man kanske måste göra om en hel del av jobbet om grejerna man har inte lirar ihop med det som finns på tryckeriet. Bäst fungerar det om alla har samma system, och även då kan man få lov att skicka med sina egna teckensnitt för att det ska bli rätt.

Om tryckeiet föredrar Quark Express så är det bäst att använda det, och om tryckeriet har MacIntosh så är det möjligt att sidhanteringen och fonterna skiter sig om man har gjort jobbet i en Windows-burk.

Odette
3/3/14, 7:12 PM
#9

Sant! Jag skall kolla upp det innan jag fortsätter, jag tror att det funkar oavsett om jag gör det i word eller annat bara jag skickar det som en pdf fil. Jag får hålla mig till word så länge, finns bara provversioner av pagemaker etc och mitt projekt lär ta lite längre tid än 30 dagar.

Men jag ska dubbelkolla med tryckeriet innan jag fortsätter!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Upp till toppen
Annons: