Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1395 ggr
Anders49
2014-03-04 11:31

Format C:

Jag formaterar min hårddisk ibland för att bli av med allt skräp. Men jag tycker att datorn ändå inte blir lika bra som innan (subjektivt)

Jag funderar på om det kan finnas virus kvar någon stans eller om det beror på att komponenterna har fått sämre prestanda. 

Datorn blir mycket bättre efter en formatering och ominstallation men den blir inte som när den var ny.  Kanske inbillning?

Detta gäller både Maccen och alla mina PC

Annons:
Niklas
2014-03-04 11:45
#1

Beroende på hur länge sen det var du köpte datorn kan program du använder ha börjat kräva mer. Inte program du har haft hela tiden, men dem du har installerat senare. Sen har du förmodligen fler program installerade än när den var ny. Det tar också kraft och minne.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

farvendal
2014-03-04 11:52
#2

Hårddiskar (och annan hårdvara) tappar kvalité med tiden. Samt att program blir mer och mer krävande med tiden.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Kaj
2014-03-04 11:54
#3

Givet att du har ditt operativsystem på din C disk och att du installerat alla dina program på C disken och ingen annan disk så kan du inte ha kvar några virus om du formaterar om C disken ochm sedan gör en ominstallation av Windows.

Anders49
2014-03-04 11:55
#4

Jag köpte Macen själv för att jag var nyfiken på om den funkade så bra som MAC-fantasterna påstår. Men jag blev lite besviken.  Den är för dyr i förhållande till prestandan.

Jag ställde frågan för att jag var nyfiken på om det fanns någon möjlighet att det finns virus kvar i datorn även efter att man formaterat hårddisken eller om gamla komponenter kan påverka prestanda. 

Det är en subjektiv känsla och den kommer innan även när jag inte installerat så mycket. 

Jag har märkt att många program kräver mer av datorn än tidigare. Yahoo var mycket trevligare förr. Men det är väl för att de vill klämma in så mycket reklam som möjligt. Men det är en annan sak.

Anders49
2014-03-04 11:58
#5

#3   Tack för svaret. Då kan det inte finnas några virus kvar. Jag gissade det men jag var inte 100%.

Kaj
2014-03-04 12:06
#6

Nix det skall inte vara några virus kvar. Men om du installerat program på en annan disk så kan naturligtvis den fortfarande ha kvar virus. Men om du samtidigt ominstallerar Operativsystemet så är det högst osannolikt att dessa skulle hoppa igång igen. Så även om de ligger där så är de ofarliga såvida du inte klickar på någon exe fil på dessa diskar som aktiverar viruset igen.

Annons:
Inkanyezi
2014-03-04 12:19
#7

Och Yahoo är som du nämner, en helt annan sak. Om webbsidor går slöare, så finns det flera faktorer som påverkar det, och den enda som är specifik för din dator är webbläsaren. Webbsidor innehåller ofta jox som gör att det går trögt att få hem dem.

Om man vill att det ska gå smidigare på nätet kan man använda en snabbare webbläsare, och man kan sortera bort en del skräp från webbsidan redan innan man laddar den, endera direkt i webbläsaren om man exempelvis har Opera, eller med tillägg om man har Firefox. Det är inte inbillning att nätet har blivit nedsmutsat med en massa smörja som tar tid för datorn att ladda ner. Men det har inget med din dators prestanda att göra.

Däremot sänks prestandan i regel om man sätter i ett senare operativsystem än det den hade när den var ny. Det beror på att de nyare systemen innehåller mycket mer som tar både processorkraft och minne. Och eftersom en del av det nya kanske är nödvändigt för att kunna se allting på webbsidor som är anpassade efter nyare webbläsare, kanske inte heller allting fungerar om man har ett äldre system.

Så om man ska uppgradera, är det oftast inte särskilt givande att uppgradera operativsystem, webbläsare och program, utan man behöver nästan alltid uppgradera hårdvaran för att det ska fungera smidigt. Det betyder inte att de gamla komponenterna skulle ha blivit slöare, utan att de helt enkelt inte riktigt räcker till.

Sedan kan man ju inbilla sig också, eftersom det alltid är en liten transportsträcka innan ett program kommer igång, eller innan man har laddat hem en webbsida, och man kanske med tiden blir mer less på väntetiden.

Niklas
2014-03-04 14:00
#8

#4: Välkommen till Mac iFokus om du har Mac-specifika frågor. http://mac.ifokus.se


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: