Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1644 ggr
Be-Bopz
2014-03-08 16:00

Presario CQ57 Notebook Pc

Försöker hitta vad denna dator kan vara värd. 

2 gb ram, ca 300 gb hd, 15.6". Windows 7.
Såg ut att vara i väldigt bra skick.

Jag vill bara ha en dator att plugga med så jag har inga större krav på annat.
Men jag skulle vilja se vad den kan vara värd att betala, har ngn bra koll på detta kanske?

Annons:
Ladydragon
2014-03-08 16:36
#1

är det en begagnad dator du hade tänkt att köpa eller vad menar du?

Be-Bopz
2014-03-08 17:40
#2

Japp :)

deeman
2014-03-08 17:54
#3

Vad den för typ av processor och klockfrekvens?

t.ex Intel Pentium 4 , 2GHz

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Ladydragon
2014-03-08 18:49
#4

mitt råd är då att ta och satsa på att köpa nytt istället….

Be-Bopz
2014-03-08 18:53
#5

Amd e-300. Jag har inte lust att köpa ny just nu utan köper hellre beg just nu då jag vet att datorn inte är använd så mkt.

Ladydragon
2014-03-08 23:01
#6

#5 problemet är framförallt vid begagnat att man har ingen som helst koll på vad man får för något…och hur länge den kommer att fungera 

anser själv att jag är en van datoranvändare och jag skulle aldrig nånsin ens fundera på att köpa en dator begagnat då jag anser att risken är alldeles för stor för att man ska få en dator som fungerar knappt och sen efter x antal dagar veckor så sitter man med en icke fungerande dator och svär….och har slängt X antal pengar i sjön

sen oxå köper man en ny dator får man ju även garanti 2 år om jag minns rätt vilket gör att man kan få hjälp om nåt händer med datorn….

Annons:
deeman
2014-03-09 02:12
#7

I normala fall är det 1 års garanti som gäller om man t.ex inte har alternativa val eller möjlighet till en s k tilläggsförsäkring som ger 3 år etc.
De datorer som är säkrare att köpa begagnat är Mac, i annat fall är det lite av en chansning när det gäller PC. Men det är ju klart, det går ju alltid köra om en dator på ett eller annat vis. Och man har ju även andra operativsystem att välja emellan som t. om kan göra en gammal dator pigg igen.

Men hur som, så kan man i dag faktiskt få en ganska vettig "enkel" dator för 3 - 4 000 kr.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Be-Bopz
2014-03-09 02:44
#8

Okej, tack för era svar, men låt säga nu att jag väljer att köpa den, vad skulle det vara värt att betala för den?

Jag är väl insatt i vad en ny kostar, men jag är dock en fattig student och har väl inte riktigt råd just nu att betala ens 3-4000 kr.

kissidor
2014-03-09 07:57
#9

denna dator var redan från början en budgetdator, dvs den bör inte ha kostat mycket mer än 3000 som ny. så vad kan den då vara värd ett par år senare, när man för samma pengar kan köpa en ny med påtagligt bättre prestanda? jättesvårt att säga vad nåt som man själv inte tänker köpa kan vara värt 🤔, men absolut verkligen aldrig över en tusenlapp iaf, tycker jag. kanske nånstans mellan 500 och 1000? inget vetenskapligt faktum, bara som det känns för mig 🙂. (vi säljer aldrig våra datorer eller telefoner osv, det finns alltid nån i släkten som blir glad att få dem till skänks - så jag har lite svårt att sätta mig in i säljarens sits också, vad hen kan tycka är skäligt.)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Be-Bopz
2014-03-09 12:52
#10

Jag erbjöd mig att betala 500 kr för den, jag anser inte heller att den var värd mer än så, säljaren godtog mitt bud så det blir affär, jag vill nämligen bara ha en dator jag kan sitta med i köket och skriva på, så jag kan plugga ifred på kvällarna iom att vår stationära står i sovrummet. Tror den duger utmärkt till det ändamålet :)

Sen är det en äldre kvinna som äger den och hon har knappt använt den, bara för typ 2 v sen togs skyddsplasten bort på skärmen ;)
Den ser knappt använd ut, hon har surfat lite och lagt in lite bilder, inte mer än så.

deeman
2014-03-09 13:35
#11

Jag tycker det låter som ett bra köp för ändamålet.

Dessutom lät det också positivt i mina öron att en äldre har haft den i sina ägor.

Ha så kul med din nya dator, stöter du på problem så finns vi här på Datorn iFokus för dig.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Be-Bopz
2014-03-09 13:52
#12

Precis! Jag tror detta kan vara ett mkt bra köp :)

Det kanske blir att jag återkommer med fler frågor. Har en redan förresten, jag skulle ju behöva göra en formatering, men med den nya datorerna och att man inte längre får skiva, så undrar jag hur man gör detta?

deeman
2014-03-09 15:10
#13

Då vill jag be dig att titta i avsnitt 9 i manualen för datorn.
Manual kan du ladda hem här(PDF): 
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/manualCategory?man_lang=sv&cc=us&dlc=en&lc=en&product=5111894

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
kissidor
2014-03-09 16:31
#14

ah men vad bra, till det priset var det ju ett bra köp för din del eftersom den säkert kommer att duga för dina behov 🙂. och vad får man för en femhundring liksom 😃? det som kunde vara bra vore ju om det gick att peta in 2GB till i RAM.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
2014-03-09 17:33
#15

500 är bra pris för nästan vilken fungerande dator som helst!

Köp och var glad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Be-Bopz
2014-03-09 19:07
#16

Jag tänkte oxå peta in lite mer ram, och den är klart värd 500 kr, så lite som den är använd :) Känner mig nöjd, köpet blir av imorgon när jag har fixat pengarna :)

Upp till toppen
Annons: