Annons:
Etikettövrigt
Läst 3904 ggr
Zakaraa
2014-03-10 03:13

SpyHunter?

Är Spyhunter 4 ett pålitligt virusprogram? Åkt på skitviruset Snap.do och läste på en hemsida att SpyHunter var effektiv mot det.. Erfarenheter? (Osäker på vilken grupp detta hör till)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Zakaraa
2014-03-10 03:49
#1

Provade att ta hem och jag fick bort Snap.do (genom att manuellt radera nyckeln eftersom om man ville ta bort allt automatiskt behövde man Köpa programmet)

Har ni nå tips på bra program som är i SpyHunter4 kvalité (dvs som faktiskt Hittar problemen för AVG och McAfee upptäckte inte alla de hot som SpyHunter gjorde (!).

Jag är helt novis när det kommer till datorskydd och liknande så tips för dummies uppskattas ;)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

annia1
2014-03-10 04:41
#2

Spyhunter har jag inga erfarenheter av. Jag brukar använda malwarebytes antimalware. Om du klickar på den gråa download så laddar du hem en gratisversion. Om det inte kommer upp automatiskt så se till att du uppdaterar det innan du skannar med det. En sak när det gäller spyhunter och kan även gälla andra program att ibland så "hittar" dom saker som inte finns och det för att man ska köpa programmen. Och det kan också vara så att dom listar vanliga cookisar (kakor) bara för att verka effektiva.

Sen kika i alla webbläsare du har bland tillägg och i sökmotorer så det inte finns nåt där. Kika även i kontrollpanelen bland installerade program.

Det kan räcka med malwarebytes. Annars här är en engelsk sida där det finns beskrivet hur man tar bort det och där finns flera program man kan använda. Adwcleaner som finns där har jag också använt och det är också ett bra program.

snap.do är inte ett virus utan ett så kallat PUP:s (potentiellt unwanted program på svenska möjligen oönskat program). Så antivirusprogram letar inte efter dom automatiskt. Men om du går in på inställningarna i ditt antivirusprogram så är det mycket möjligt att det finns en inställning för att upptäcka oönskade program. Kan stå upptäck oönskade program. på engelska så kan det stå tex detect unwanted programs. Om du klickar i det (om det finns) och sen skannar med ditt antivirusprogram så är det möjligt att det hittar det eller rester av det. Och då tar bort det, men jag ska inte säga säkert. Och har du den inställningen och har den iklickad så har du större skydd framöver mot att få in flera liknande.

.

Zakaraa
2014-03-10 05:13
#3

Jag söker ofta i mina tillägg och i kontrollpanelen men skit Snap.do använder andra namn så de är dolda, det är därför jag inte kunde hitta det. Ska kolla igenom mitt virusprogram om jag kan hitta något

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zakaraa
2014-03-10 05:30
#4

Jag provade att ta hem programmet du länkar om och har gjort en sökning men hur tar man sedan tar bort hoten lyckas jag inte hitta

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

annia1
2014-03-10 15:07
#5

För att ta bort det den hittar. (Nu kan jag inte kolla eftersom min dator är ren). Men du ska klicka i rutan som finns till vänster det du vill ta bort och sen välja ta bort. Sen kan det komma upp att den vill att datorn ska startas om. Låt den göra det i så fall.

Ja emellanåt heter det nåt annat så när man mer tittar i tillägg och sökmotor så får man titta efter sånt som man inte känner igen.

Och har du mer än en webbläsare så får du även titta i de andra.

.

Zakaraa
2014-03-10 17:31
#6

#5 Det finns ingen ta bort knapp :O

Jodå jag kollar men det mesta känner jag igen och sedan är det originalprodukter som jag inte känner igen men som ska vara där så jag kan inte ens hitta något som inte Borde vara där. Men nu är det borta i alla fall, tack och lov. Riktigt irriterande den där skiten!

Tack för hjälpen!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
annia1
2014-03-10 18:53
#7

Om du kikar på den andra länken jag gav och skrollar ner så visas ju en bild vid malwarebytes hur det ser ut. Annars kan du ta en skärmdump av hur det ser ut. 

Ja det är irriterande. Och skönt att det är borta.

.

Zakaraa
2014-03-10 20:27
#8

#7 Jag har inte den där ta bort knappen, jag kan markera (en och en, finns det ingen Markera Alla knapp? Tar ju evigheter om man ska markera alla för hand :O)
Iof så körde jag i halverat fönster så ta bort knappen kanske inte "fick plats" men det låter ju väldigt udda att en så viktig knapp skulle döljas vid halverat fönster?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

annia1
2014-03-10 21:04
#9

Vet inte ens vad halverat fönster är så har ingen aning. Ev att det kanske då går att skrolla i programmet så du får fram knappen, men jag vet inte. Eller prova dra/flytta hela programmet åt olika håll och se om knappen dyker upp. Om du ser rutorna till vänster så borde du se knappen för den ska ju ligga nedanför åtminstone enligt bilden i länken. 

När det gäller markera. Jag vet inte om det går att högerklicka och markera alla. I vissa program så kan man ju markera första sen håller man ner shift och sen klickar längre ner. 
Annars göra om skanningen, men först gå in på inställningarna och där på skanningsinställningar. Och där första som gäller oönskade program PUP så sannolikt så står ditt på att Visa i resultatlistan men markera inte för borttagning. Ändra till visa i resultatlistan och markera för borttagning. Bara det även om du ändrar så måste du ju ha knappen för att kunna ta bort det.

Kan kanske finnas alternativ att ta bort. Kanske prova att högerklicka och se om ta bort finns. Eller bara göra så att det blir markerat och klicka på deleteknappen på tangentbordet. Bara det att båda alternativen tar ju en jädra tid. 

Det tokiga just nu är att jag kan ju inte prova i mitt eget program vilka alternativ som finns.

.

Zakaraa
2014-03-10 21:46
#10

#9 Halverat fönster = ett fönster som inte är i fullskärm/helskärm :P Brukar kallas "minimera" om jag inte minns fel?

Fick ta bort programmet för när jag skulle starta datorn kraschade allt, datorn la av och sedan kom det upp någonting om att information saknades och så nämndes just Malware. Tog bort det och nu fungerar allt utan problem igen. Verkligen konstigt

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

annia1
2014-03-10 22:06
#11

Ok minimerat ska inte vara nåt problem vad jag vet.

Ja det lät konstigt. Jag har malwarebytes installerat och haft flera år och använt det vid flera tillfällen och inte märkt några problem.

Vad var det för program som sa nåt om malware. Och kommer du ihåg vad den sa om malware.

.

Zakaraa
2014-03-10 22:17
#12

#11 Det var datorn själv, med sådär pop-upp fönster som kommer upp om något är fel som nämnde Malware och att det som sagt fattades information eller något liknande.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

annia1
2014-03-10 22:46
#13

Om det var datorn så kan det ju vara så att det blev nåt fel på nedladdningen av programmet det skulle i så fall kunna vara förklaringen till att du inte hade nån ta bort knapp, men det är bara en gissning från min sida.

Eftersom det verkar vara borta så håll koll på datorn under de närmaste dagarna så att den funkar som den ska.

.

Annons:
Upp till toppen
Annons: