Annons:
Etikettövrigt
Läst 1214 ggr
[Tilde]
2014-03-13 13:15

AutoCAD hjälp

Hej, visste inte vilken sajt detta passar in på, men eftersom det är ett program för datorn så testar jag här. 😛

Vi håller på med AutoCAD i skolan nu för att göra husritningar (fasader, sektioner, osv.)… Men nu när jag ska göra en sektion och behöver olika tjocklek på linjerna så fungerar det inte! Jag har kollat upp på youtube och diverse sidor som förklarar hur man gör och jag har testat flera olika sätt - men linjerna ser ändå alla lika smala ut! 

Vad beror det på? Finns det någon som kan förklara steg för steg hur man fixar tjockleken, utifall jag har missförstått något?

Tack på förhand! 🙂

Annons:
[::Vera::]
2014-03-15 00:01
#1

Jag kanske kan hjälpa dig, om du inte redan fixat det. Behöver först veta om det är på skärmen eller på utskriften som du vill ha olika linjebredder?

1. På skärmen så kan du bara ändra bredden om du har ritat en polyline. På en "polyline" så kan du ange bredd, men inte på en "line".

2. Om du ritar en line, så kan du få den visuellt bredare på utskriften via en fil med ändelsen *.ctb (utskrifsinställnings-fil). I den filen kan man ändra inställning av bredden på linjer för respektive färg som man har ritat med i dwg-filen.

Jag kan ta det steg för steg om du förklarar vilken av dessa du är ute efter.

[Tilde]
2014-03-16 12:35
#2

#1 Tack, men jag fixade det själv. Det visade sig att jag gjorde rätt hela tiden men hade glömt att trycka på att linjetjocklek skulle vara synlig på skärmen! 🥵

Men jag har en annan fråga om du har lust att svara på den! När man gör tjocka linjer med polylines så blir ändarna rundade, vilket blir superfult på husritningar. Hur kan man göra dem kantiga som vanliga streck? Alltså så linjen blir fyrkantig och inte oval.

Upp till toppen
Annons: